וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו למשלחת אמריקנית: חושש מיוזמה של אובמה במועצת הביטחון

29.8.2016 / 15:20

לוואלה! NEWS נודע כי ראש הממשלה נועד עם משלחת יועצים בכירה מוושינגטון, והביע את חששו כי בתקופה שלאחר הבחירות וחתימת הסכם הסיוע לבין עזיבתו את הבית הלבן, יהיה אובמה חופשי לקדם מהלך בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מאמצים לקיום פגישה בין המנהיגים בחודש הבא

צילום: ועידת AJC, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: סוזן רייס: "האינטרס הוא שמירה על ישראל", יוני האחרון)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר אתמול (ראשון) בפגישה עם משלחת יועצים אמריקנית בכירה כי הוא חושש שלאחר הבחירות בארצות הברית בנובמבר ולפני שיעזוב את הבית הלבן, יקדם הנשיא ברק אובמה מהלך בנושא הישראלי-פלסטיני. לוואלה! NEWS נודע כי נתניהו נפגש אתמול בקיסריה עם המשלחת, הכוללת יועצים בכירים לשעבר בממשלי קלינטון, בוש ואובמה, המכהנים כיום כחוקרים בכירים במכוני מחקר בוושינגטון ועשויים לתפוס תפקידי מפתח בממשל הבא.

בצל הפגישה, בלשכת ראש הממשלה נעשים מאמצים בימים אלה לתאם פגישה בינו לבין אובמה במהלך נסיעתו של נתניהו לעצרת הכללית של האו"ם בחודש הבא. לדברי גורמים אמריקניים, גם בבית הלבן יש רצון לקיים פגישה זו, במיוחד על רקע השלמת המשא ומתן על הסכם הסיוע הביטחוני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חושש ממהלך מדיני בחסות הסכם הסיוע. נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטענת גורם שנכח בפגישה, נתניהו הביע את שביעות רצונו מסיום המשא ומתן על הסכם הסיוע עם ארצות הברית, אך הוא התרשם כי נתניהו חושש שאחרי הבחירות בנובמבר, יזום הבית הלבן בחופשיות הצעת החלטה בנושא הישראלי-פלסטיני במועצת הביטחון של האו"ם, או יימנע מהטלת הווטו המסורתית של ארצות הברית על החלטה של גורמים בינלאומיים אחרים. מהלך כזה עלול לצאת לפועל על רקע שחרור לחץ הבוחרים היהודים ובחסות הסכם הסיוע שיעגן את מורשתו כממשל הנדיב ביותר אי פעם בתחום הסיוע הביטחוני לישראל.

המשלחת הבכירה הגיעה לישראל במסגרת מסע במזרח התיכון - שכלל גם תחנות בסעודיה ובטורקיה - ובמהלכו נפגשו חבריה עם המלך סלמאן ויורש העצר מוחמד בן נאיף, ועם בכירי הממשל הטורקי. מטרת המשלחת, כך לדברי גורם אמריקני, הייתה "לחוש את השטח במזרח התיכון על רקע ההתפתחויות האזוריות האחרונות".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, וושינגטון. 2 באוגוסט 2016. רויטרס
תקופת הביניים בין הבחירות להשבעה תהפוך את אובמה לחסר שיקולים אלקטורליים/רויטרס

על סדר היום בפגישות עמדו מלחמת האזרחים בסוריה, הניסיון לגייס קואליציה אזורית למלחמה בדעאש, ניסיון ההפיכה בטורקיה והפיוס בין אנקרה למוסקבה והמגעים האזוריים השונים המתנהלים בניסיון לכנס פסגה ישראלית-פלסטינית להנעה מחדש של התהליך המדיני. בנוסף לנתניהו, המשלחת נפגשה אתמול גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה. כמו כן, חברי המשלחת נפגשו עם שר האנרגיה יובל שטייניץ וצפויים להיפגש היום עם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג.

באורח נדיר בתקופת קמפיין הבחירות, המשלחת כללה נציגים משני צדי המתרס הפוליטי בוושינגטון. גורם ישראלי בכיר אמר לוואלה! NEWS כי מדובר ב"משלחת מאוד רצינית כי יש בה אנשים שסביר שימלאו תפקידים בכירים בממשל הבא – בין שיהיה רפובליקני ובין שיהיה דמוקרטי".

השמות המוכרים בצד הדמוקרטי של המשלחת הם דניס רוס, דיפלומט אמריקני-יהודי שמילא תפקידי מפתח בניסיונות המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים גם בממשל קלינטון וגם בממשל אובמה, ופיליפ גורדון, ששימש יועצה של הילרי קלינטון כשהייתה שרת החוץ ויועץ מיוחד של הנשיא אובמה לענייני המזרח התיכון בשנים 2015-2013. מהצד הרפובליקני, בין היתר, נמנים עם המשלחת ג'יימס ג'פרי ומייגן אוסאליבן שהיו סגני יועץ לביטחון לאומי בממשל בוש הבן, וזלמאי חלילזאד, ששימש שגריר ארצות הברית באו"ם, באפגניסטן ובעיראק תחת ממשל בוש. כמו כן, נמצא בצד הרפובליקני רוברט דנין, לשעבר עוזר שר החוץ וראש הדסק הישראלי-פלסטיני במועצה לביטחון לאומי.

מועצת הביטחון של האו"ם מצביעה על הסכם הגרעין עם איראן, 20 ביולי 2015. רויטרס
ארה"ב עלולה להימנע מהטלת הווטו המסורתית. מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

מרבית הפגישה עם נתניהו התמקדה בסוגיות האזוריות השונות על סדר היום והיחסים עם ארצות הברית. נתניהו פרס בפני הנוכחים את הישגיו הכלכליים והמדיניים והביע אמון ואופטימיות באשר ליוזמה האזורית אותה מוביל נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. הוא הביע את רצונו להיפגש עם אבו מאזן לפגישה ישירה ושוב הדגיש בפני הנוכחים כי לא ההתנחלויות הן המכשול לשלום, אלא סירובה של ההנהגה הפלסטינית להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.

נתניהו שב והעלה בפני חברי המשלחת את החשש שהביע בחודשים האחרונים, ולפיו בתקופת הביניים שבין הבחירות להשבעת הנשיא או הנשיאה הנבחרים יהיה אובמה משוחרר מכל שיקול אלקטורלי של היהודים האמריקניים ולפיכך יוציא לפועל צעדים בעניין הסכסוך הישראלי-פלסטיני. זאת, על מנת להותיר חותם של מורשת בנושא הסכסוך – שבו נחל כישלון – ולכן ירצה לקדם הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם או להעניק הצהרה או נאום נשיאותי שיניחו תשתית להנעת התהליך המדיני.

לדברי פקידים ישראלים ואמריקנים, הבית הלבן עדיין לא החליט מה יהיה אופיו של האקט המסיים בנושא, אם בכלל יהיה, אך בשבועות האחרונים הממשל מאותת על חוסר סבלנות בכל הנוגע לבנייה ישראלית בהתנחלויות. במהלך חודשי הקיץ פרסמה מחלקת המדינה האמריקנית שורה של תגובות חריפות שבהן הביעה דאגה ומחאה בכל הנוגע לבנייה בהתנחלויות, הריסת המבנים הפלסטינים בסוסיא, הניסיון להכשיר משפטית את עמונה ושאלת המאחזים הבלתי חוקיים. לפי ההערכה בירושלים, ייתכן שמדובר בניסיון להניח את הקרקע למהלך עתידי; המסר שנתניהו ביקש להעביר לממשל דרך חברי המשלחת - הוא להימנע ממנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully