וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תקשיבו לתקשורת: התמיכה הנוצרית בישראל לא נעלמת

ד"ר יורגן בולר

5.9.2016 / 7:39

בחודשים האחרונים החלו להישמע בתקשורת האמריקאית קולות המספידים את האהדה לה זוכה ישראל, אך בדיקות וסקרים מעידים דווקא על התפתחות תהליכי עומק מעודדים. דעה

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם נוצרים אוונגליסטים אוהדי ישראל, ניירובי קניה. 5 ביולי 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה נתניהו במפגש עם תומכי ישראל בקניה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בעשורים האחרונים נהנתה ישראל מתמיכה בלתי מסויגת של הנוצרים האוונגליסטים בארצות הברית. תמיכה זו, שבאה לידי ביטוי בגיוס תרומות, פעילות לובינג והשפעה אדירה בקונגרס, הפכה לאחד מהכוחות הדומיננטיים בפוליטיקה האמריקאית. קרוב ל-90 מיליון בני אדם - כרבע מכלל האמריקאים – הפכו את האוונגליסטים לכוח פוליטי שלא ניתן להתעלם ממנו.

בחודשים האחרונים, עם זאת, החלו להישמע בתקשורת האמריקאית קולות המספידים את התמיכה הנוצרית בישראל. אתר "כריזמה ניוז", הנחשב לאחד מהשופרים המשמעותיים של הציבור הנוצרי במדינה, פירסם מאמר ובו נכתב כי "כניסת בני דור המילניום לעמדות הנהגה בכנסיות אוונגליסטיות הובילה להיעלמותה של הציונות הנוצרית והתמיכה בישראל". מאמרים נוספים אף מדברים על עליית האוונגליזם האנטי-ציוני.

הבטחה לתמיכה קבועה בישראל

אז האם יש סיבה לדאגה? ובכן, מי שחושב שישראל תישאר לבד – טועה, ובגדול. סקר שפרסם מכון המחקר המוביל Pew בחודש מאי מציג תמיכה אוונגליסטית בלתי מסויגת בישראל: 79% מהאוונגליסטים הלבנים (לעומת 5% שהצהירו על בפלסטינים), 59% מהשחורים הפרוטסטנטים (לעומת 19%), ורוב גם בקרב קתולים (60% מול 18%). אפילו בקרב אלה המגדירים עצמם חסרי דת נרשם רוב לתומכים בישראל (38% לעומת 29%).

הסקר גילה עוד כי התמיכה בישראל יורדת עם גיל הנשאלים המייצגים את כלל הציבור האמריקאי. אם הבייבי-בומרס והדור שקדם להם הביעו תמיכה גורפת, דור ה-X והמילניאלים כבר חלוקים, ותמיכתם נעה בשיעור שבין 43% ל-54%.

המדינאי הצרפתי פרנסואה גיזו אמר פעם כי "אדם שלא היה ליברל בצעירותו הוא חסר לב, ואדם שלא הפך לשמרן בהמשך הוא חסר מוח". בהתאמה, ניתן להעריך כי רוב הצעירים שתומכים בפלסטינים ישנו עם השנים את עמדתם. שנית, האוונגליסטים שמרו על מעמדם בארצות הברית לאורך השנים, ונשארו הקבוצה הדתית הגדולה במדינה, מה שמבטיח תמיכה קבועה בישראל.

בנוסף, יש לזכור כי התמיכה הנוצרית בישראל מתפשטת ברחבי העולם. האוונגליזם זוכה לפריחה דרמטית בחצי הכדור הדרומי - מדינות אפריקה, אסיה ואמריקה הלטינית. ב-1970 עמד שיעור האוונגליסטים באפריקה על 6.7%, וכיום הוא כ-18%. באסיה הוא עלה ל-3.5%, ובאמריקה הלטינית הוא קפץ מ-6.7% ל-16.6%. סקר של ה-BBC קשר בין תמיכת מדינות אפריקאיות בישראל ובין שיעור האוונגליסטים בהן. לשגרירות הנוצרית הבינלאומית, כארגון הנוצרי-ציוני הגדול בעולם, יש חלק משמעותי בצמיחת התמיכה האמורה.

מעל הכול, התמיכה נראית ונוכחת, בין היתר באירועים כמו "כנס סוכות", המביא לישראל מדי שנה אלפי מבקרים ומהווה מפגן עוצמה ואירוע תיירות ענק. המשמעות ברורה: התמיכה הנוצרית בישראל לא נעלמת, ומיליוני הנוצרים אוהבי ישראל ברחבי העולם ימשיכו לשמש כסנגורים הגדולים ביותר של מדינת היהודים.

ד"ר יורגן בולר הוא מנכ"ל השגרירות הנוצרית הבינלאומית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully