וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית של משרד החינוך לא מיושמת - וההורים משלמים הון על ספרים

23.8.2016 / 18:00

40% מבתי הספר בארץ לא יוציאו השנה לפועל את התכנית, שבמסגרתה שואלים התלמידים את ספרי הלימוד תמורת סכום מוזל, וההורים ייאלצו לשלם סכומים גבוהים. "יש ילדים שנדרשים להוציא כמעט 2,000 שקל על ספרים". משרד החינוך: ישנם מקרים מועטים שבהם מנהלים מתקשים ליישם החוק

צילום: עומר שליט, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט, ואסתי סדקה הפקה: תום רוכלין.

תכנית "השאלת ספרים", שבמסגרתה משלמים התלמידים סכום מוזל עבור ספרי הלימוד, תיושם בשנת הלימודים הקרובה רק ב-60% מתוך 4,700 בתי הספר ברחבי הארץ. זאת, על אף שעל פי החוק נדרשים כלל בתי הספר להחיל את התכנית עד ספטמבר הקרוב. כך נוצר מצב שבו הורי התלמידים נאלצים לבזבז עד אלף שקלים בשנה עבור הספרים של ילדיהם, בעוד בבתי הספר המיישמים את התכנית משלמים ההורים 280 שקלים בלבד עבור תלמידי היסודי, ו-320 שקלים עבור תלמידי התיכון.

ציפי קליין מאריאל, שבנה יונתן עולה לכיתה ז' בבית ספר שבו לא חלה התכנית, שילמה 962 שקלים עבור ספרי הלימוד החדשים. סכום זה יתווסף לכספים שתיאלץ להוציא על ספרים עבור בתה ליאה שעולה לכיתה ט'. "חלק גדול מהספרים הם 'יד שנייה'', ואם הייתי קונה ספרים חדשים העלות הייתה גבוהה הרבה יותר", סיפרה קליין בכעס. "יש עוד ספרים שלא קניתי כמו אטלס ומילון אוקספורד. כמובן שאצטרך גם לקנות תיקים חדשים ועוד", הוסיפה.

קליין סיפרה כי בכל שנה, לפני סיום שנת הלימודים, היא מקבלת הודעות על כך שבית הספר מעוניין ליישם את התכנית. "אני חותמת, ולקראת שנת הלימודים מודיעים שזה לא יצא לפועל כי אין מספיק הורים שמצטרפים", הדגישה. "השנה זה מאוד צרם לי בגלל שיש לי עוד בן שעולה לחטיבה, וכעת ההוצאות עוד יותר גדולות. כאב לי עוד יותר כשדיברתי עם חברות בערים אחרות. למה אנחנו לא מקבלים משהו שנחקק בחוק?", תהתה.

יהונתן, איתן, נעמי ויעל יארניצקי, תלמידים מיבנה שלומדים בבית ספר שבו לא מיושת מכנית "השאלת ספרים" של משרד החינוך. גיא יארניצקי, מערכת וואלה! NEWS
יהונתן, איתן, נעמי ויעל, תלמידים ביבנה בבית ספר שבו פועלת התכנית/מערכת וואלה! NEWS, גיא יארניצקי

על פי התיקון לחוק שהתקבל ב-2013, התכנית להשאלת ספרי לימוד תהיה לחובה בכל בתי הספר החל משנת הלימודים תשע"ה (2015-2014), אך תהליך ההצטרפות יוחל בהדרגה ויושלם לא יאוחר מתחילת שנת הלימודים תשע"ז, שתיפתח בעוד קצת יותר משבוע. אלא שבשטח כאמור המצב שונה לחלוטין: בעוד ברשויות מקומיות מסוימות פועלת התכנית כבר שנים ארוכות, בעידוד הרשות המקומית, באחרות, למרות התיקון לחוק, התכנית טרם יצאה אל הפועל.
אחת הסיבות לכך היא הנוהל, הקובע כי אם 40% מהורי בית ספר מודיעים כי אינם מעוניינים בתכנית, היא לא תיושם במוסד.

כך למשל, ביישוב צור הדסה קיבלו הורי התלמידים העולים לכיתה ח' רשימה ספרים שעלותם 835 שקלים. ביישוב אמנם פועלת תכנית השאלת הספרים, אך הורים רבים דווקא מתנגדים לה, ועל כן בחלק מבתי הספר, חלק מהמשפחות בוחרות לרכוש את הספרים בעצמן. "אתה חייב לשמור על הספרים ולהחזיר אותם במצב טוב, וזה לא מתאים לכל ההורים", סיפרה אם לילדים ביישוב. "יש את אלו שלמרות המחיר אומרים נקנה בעצמנו. רק אחרי הרבה ויכוחים התכנית נכנסה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רשימת ספרים לכיתה א'/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גיא יארניצקי, יו"ר ועד ההורים ביבנה, ציין שגם ההורים בעירו מעדיפים לשלם יותר כסף עבור הספרים מאשר להצטרף לתכנית. "אמנם אתה משלם 280 שקל, אבל לא מקבל ספרים חדשים ובסוף השנה צריך להחזיר אותם", אמר. "אם נקרע לך ספר במהלך השנה, וזה קורה המון, אתה משלם קנס. אצלנו זה לא קיים".

יאנינצקי הוא אב לארבעה ילדים – בן ושלישיית תאומים - הלומדים בבית הספר היסודי רמות ויצמן, שלא משתתף בתכנית. עבור ספריו של בנו הגדול, העולה לכיתה ו', הוא נדרש לשלם 400 שקלים, המתווספים לסכום של 450 שקלים שאותו נאלץ לשלם עבור השלישייה, העולה לכיתה ד'. יארניצקי הוביל מהלך בבית הספר, שבמסגרתו הוא מקיים מעין מכרז בין חנויות ספרים שונות על סל הספרים לכל שכבת גיל, וכך מוזיל את העלויות. "יש כמה בתי ספר בעיר שהיו בתכנית ועכשיו רוצים לצאת ממנה ולחקות את מה שקורה אצלנו", סיפר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רשימת ספרים שההורים נדרשים לרכוש לילדיהם בבית ספר שאינו מיישם את התכנית/מערכת וואלה!, צילום מסך

אילן מאור, מנכ"ל "ספרנט" - חנות ספרי לימוד אינטרנטית, ציין כי "סל נורמלי לכיתה א' עולה בין 350 ל-500 שקלים, בכיתה ו' בין 400 ל-900 שקלים, תלוי בספרים שבית הספר דורש". לדבריו, כאשר עולים התלמידים לתיכון, הסכומים עולים, ומשתנים על פי המגמה שבחר התלמיד. "בתיכונים אתה בכלל מסתבך כי יש מגמות זולות ומגמות יקרות. יכול להיות שספרים של ילד בי' או בי"א יעלו 600 שקל, אבל נתקלתי גם במקרים שילדים נדרשו להוציא כמעט 2,000 שקל על ספרים, נניח ילד מחונן שלומד בכמה מגמות יקרות כמו תיאטרון וביולוגיה ומחשבים". הוא סיפר עוד כי "לפי הסטטיסטיקות שלנו אנחנו יודעים שכ-30% מההורים נכנסו לפרויקט, אבל כ-30% אחרים מתנגדים מסיבות שונות".

התכנית פופולרית פחות בבתי הספר התיכונים, שם קשה יותר להפעילה מאחר שבמגמות השונות לומדים מספרים שונים. הגיוון בספרים הנדרשים גדול הרבה יותר מבבתי הספר היסודיים, כך שלמוסדות החינוך קשה יותר לארגן אותם ואף להעבירם משנה לשנה.

משרד החינוך קובע מחיר מקסימלי עבור כל ספר. המחיר נקבע על פי מודל חדש שפותח לאחרונה במשרד ומשקלל בין השאר את עלות הנייר. בעת האחרונה החל המשרד אף לשלוח בקרים לחנויות הספרים, כדי לוודא שאינן גובות מחיר גבוה מזה שנקבע.

ממשרד החינוך נמסר: "המשרד משקיע רבות ביישום החוק החשוב להשאלת ספרי לימוד, המיטיב עם ההורים והסביבה, ומטפח אחריות אישית בקרב התלמידים. תקציבית, המשרד מעמיד כ-27 מיליון שקל לתכנית. מינהלית, המשרד מסייע בהכוונה ובייעץ. נכון להיום נמצאים בתכנית כ-2,400 בתי ספר. ישנם מקרים מועטים בהם מנהלים מתקשים ליישם את החוק, בשל התנגדות הורים או קושי תפקודי אחר. במקרים אלו בסמכות מנהל המחוז לאפשר דחייה של שנה. רשימת ספרי הלימוד המאושרים בידי משרד החינוך".

רשימת ספרי הלימוד המאושרים בידי משרד החינוך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully