וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב משרד הבריאות עדיין לא מספק

פרופסור גבי בן נון

21.8.2016 / 18:33

שיעור בכלכלה ובחברה: התוספת השנתית החדשה של מיטות האשפוז אינה אלא ניסיון כושל להדביק את הגידול הטבעי באוכלוסייה. כך, בשנת 2025 נחזיק באחד הנתונים הנמוכים למדינות ה-OECD. דעה

ליצמן נגד חברת מקדונדס - ראיון טלפוני עם פרופסור גרוטו וד"ר רז. מערכת וואלה!
ליצמן. יש צורך בצעדים משלימים רבים נוספים/מערכת וואלה!

הדיון סביב אימוץ תרופות וטכנולוגיות חדשות במערכת הבריאות עבר תהפוכות רבות וזכה לתשומת לב תקשורתית ופוליטית רבה. ראשיתו ברעיון להכללת התרופות ומימונן באמצעות תוכניות הביטוח המסחריות והביטוח המשלים של קופות החולים, המשכן בהכללתן בסל הציבורי תוך מימון באמצעות הביטוחים הפרטיים (באמצעות היטל רגרסיבי), וסופו – החלטת הממשלה כי תרופות אלה ייכללו בסל הציבורי, כשהתוספת למימונן תגיע כולה מתקציב המדינה ולא מהיטלים על השב"ן והביטוחים הפרטיים. חבל רק שהתהליך הפתלתל הוליד גם קיצוץ בתקציב הציבורי המיועד לנושא.

התקציב המאושר של משרד הבריאות לשלוש השנים הקרובות כלל מרכיבים חשובים נוספים, ובהם הגדלת סל שירותי הבריאות ותקציב קופות החולים, הוספת מיטות גריאטריות ופסיכיאטריות, הוספת 200 מיטות לאשפוז כללי בכל אחת משש השנים הקרובות והוספת 150 תקני מתמחים למערכת. שתי ההחלטות האחרונות מחייבות התייחסות מעט יותר רחבה.

ניפגש ב-2025

שיעור מיטות האשפוז הכללי בישראל הוא מהנמוכים במדינות המערב, ועל רקע גידול האוכלוסייה בישראל והזדקנותה, יש לברך את הממשלה על החלטה זו ולקוות לביצועה. עם זאת, חשוב להבהיר שתוספת שנתית זו, גם אם היא מצטרפת למיטות האשפוז שייפתחו בבית החולים החדש באשדוד, לא תגדיל את שיעור המיטות לאלף נפש, שכן קצב גידול האוכלוסייה בישראל גבוה מקצב גידול תוספת המיטות שעליה הוחלט. כך, גם אם החלטת הממשלה תיושם במלואה, ירד בשנת 2025 שיעור המיטות לאלף נפש מ-1.84 כיום ל-1.78 - מהשיעורים הנמוכים ביותר בקרב מדינות ה-OECD.

החלטת הממשלה על הוספת תקני מתמחים נומקה ברצון להקל על עומס העבודה המוטל כיום עליהם, אך אינה מפרטת את אופן ההקלה. תורנות מתמחה עומדת כיום על יותר מ-30 שעות וגורמת לעייפות מצטברת, לפגיעה באיכות השירות במטופלים ולעלויות כלכליות רבות - ישירות ועקיפות. הנושא הוביל למאבק ציבורי בהובלת ארגון המתמחים, ויש לקוות כי ההחלטה על התגבור היא רק תחילת השיפור: קיצור משך התורנות ואחריה הקלה בפועל על עומס העבודה של המתמחים.

בחינת מכלול ההחלטות של הממשלה לגבי תקציב משרד הבריאות מלמדת על מתן מענה לאתגרים המרכזיים הצפויים לו בשנים הקרובות. עם זאת, ובצל שנים של הזנחת תשתיות – פיזיות ואנושיות - יש צורך בצעדים משלימים רבים נוספים, שיחזקו ויצעידו קדימה את מערכת הבריאות הציבורית בישראל.

גבי בן נון הוא פרופסור חבר במחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן גוריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully