וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי פיצוץ גשר מעריב בת"א, העסקים עדיין סובלים: "נטשו אותנו"

22.8.2016 / 0:54

הרשויות הבטיחו לסייע לבעלי העסקים שנפגעו מעבודות הרכבת הקלה באזור, אך הם מספרים על ירידה גדולה במספר לקוחות. "הבטיחו חמישה מיליון שקל, לאן הלך הכסף?", אמר בעל מסעדה סמוכה. העירייה: "נעשים מאמצים רבים לעזור להם"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

לפני שנה נפרדה תל אביב מגשר מעריב, אחד מסמליה המיתולוגיים, במסגרת הקמת הרכבת הקלה בעיר. "גשר הנשרים", שמו הרשמי של הגשר, פוצץ על ידי שר התחבורה ישראל כץ לעיניהם של מאות סקרנים, שחלקם אף טיפסו אל גגות באזור בזמן הפיצוץ שהועבר בשידור ישיר בערוצי הטלוויזיה. מי שעדיין סובל מכך הם בעלי העסקים באזור.

"זה כמו אחרי הפיצוץ הגרעיני בפוקושימה, כולם ברחו מפה", סיפר שי טהורי, הבעלים והשף הראשי של מסעדת "שוקא" ברחוב מנחם בגין שבו עבר הגשר. הרחוב היה סואן במכוניות ובאוטובוסים, מלא בפיח ובמאות אנשים שחולפים על פני החנות. המצב לאחר הפיצוץ היה גרוע, בקושי נכנסו לקוחות. רק לאחרונה ישנה צמיחה קלה וכולי תקווה שזה ימשיך ויגדל. בסוף הטובים והחזקים שורדים".

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
היסטוריה בתל אביב: גשר מעריב המיתולוגי פוצץ
ההשכמה, העיכוב, הפיצוץ הקצר: הרס גשר מעריב אכזב את הקהל
למרות ההבטחות: פינוי הריסות גשר מעריב נמשכו גם בשבת

שנה לפיצוץ גשר מעריב  - תמונות מן האזור. ניב אהרונסון
"כולם ברחו מפה". עבודות הרכבת הקלה באזור שבו עמד גשר מעריב, היום/ניב אהרונסון

יהודה ברינקר, הבעלים של מסעדת אבו אדהם ברחוב קרליבך הסמוך, היה בין עשרות בעלי העסקים שהפגינו במחאה על עבודות הרכבת הקלה. ברינקר לא הסתיר את אכזבתו מהתנהלות משרד התחבורה, חברת נת"ע והעירייה. לדבריו, "הן נטשו אותנו. אם פעם העסק שלך היה על הכביש, היום הוא בן חומות. חלק מהעסקים שסביבנו פשטו רגל, חלק מדווחים על הפסדים עצומים. רק החזקים שורדים".

הוא הוסיף כי "נאמר לנו שנפתחה קרן עם חמישה מיליון שקל, שנועדה לסייע לעסקים שנפגעו. איפה הקרן? מי שמע עליה? לאן הכסף הלך? ברגע שטרחו לפרסם שאין גישה לצומת מעריב, הכריזו מוות על חלק ניכר מהעסקים פה. עד היום, שנה מתחילת העבודות, פונים אלינו לקוחות ושואלים אם אנחנו פתוחים. אחד הלקוחות שמגיע אלינו עם אופנוע אמר לי שהוא מגיע אלינו שלוש פעמים בשבוע, ולא חמש כמו פעם. אפילו לרוכבי אופנועים קשה להגיע. אם פעם העסק שלנו היה 'על הדרך', היום אין דרך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שנה לפיצוץ גשר מעריב  - תמונות מן האזור. ניב אהרונסון
"אם פעם העסק שלנו היה 'על הדרך', היום אין דרך". אזור העבודות, היום/ניב אהרונסון

לא רק המסעדות באזור נפגעו. סולי מחדד, בעלי מוסך "איתוראן" שהוקם לפני כ-30 שנה בסמוך לגשר בשל התנועה הערה שעברה בו, סיפר על התקופה הקשה שהוא חווה. "בימים יפים, היו עוברות במוסך בין 15-20 מכוניות ביום. היום אין זכר לזה. בגלל המצב נאלצתי לפטר כמה עובדים כי פשוט אין עבודה ואין לי כסף לשלם להם משכורות".

מחדד נזכר ברוגז בבוקר הפיצוץ. "אני זוכר את הפוזה של השר כץ, שהגיע לכאן לפוצץ את הגשר", אמר בכעס. "אני זוכר את ההמון מוחא לו כפיים. בינתיים, השר הסתלק ואנחנו נשאר קירחים. אנחנו גם בקושי עובדים כאן וגם לנו לא נותנים תשובות – אנחנו נמצאים יותר משנה בתוך אתר בנייה".

עיריית תל אביב: "המדינה לא השיבה לפניות בנושא הקרן"

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "כשיתקיים דיון ממשלתי ורציני בנוגע לסיוע לעסקים, העירייות יהיו שותפות כתמיד למציאת הפתרונות. עם זאת, מאחר שאנו מודעים לקשיי העסקים בתוואי העבודות, נעשים מאמצים רבים לסייע וללוות אותם. בין היתר, יזמה העירייה הקמת קרן ייעודית לסיוע והביעה נכונות להקצות לכך חמישה מיליון שקל. הקרן אמורה להיות משותפת עם משרדי הממשלה והרשויות המקומיות, אולם עד כה לא השיבה המדינה לפניות העירייה בנושא".

עוד נמסר כי "מעבר לכך, מרגע תחילת העבודות ועד היום, ביצעה העירייה כמה פעולות יזומות, הכוללות מפגשים שוטפים עם בעלי העסקים, קיום אירועים המוניים בסמוך למתחם העבודות, מתן הקלות בהיתרים לעסקים, פרסום מבצעים בבתי העסק, הצבת שלטי הכוונה ופרסום על גדרות אתרי העבודה, תליית דגלים עם שמות העסקים ועוד. אם קיים חוסר בעסק ספיציפי, בעל העסק מוזמן לפנות באמצעות קשרי הקהילה מטעם נת"ע והנושא ייבדק גם על ידנו".

חברת נת"ע: "נמצאים בקשור שוטף עם כל העסקים באזור"

מחברת נת"ע נמסר כי היא "רגישה מאוד למצוקת העסקים ומקפידה לקיים את התחייבותה לסייע להם בהבטחת הנגישות. בכל אתר עבודות מוצבים נציגי קשרי קהילה, שנמצאים בקשר שוטף עם כל העסקים באזור. נת"ע דואגת במידת הצורך לפריקה וטעינת סחורות במקומות שאינם נגישים לרכב, להוספת תאורת רחוב ופרסום בתי העסק על גבי גדרות האתרים. לחלק מהעסקים עזרנו גם, לבקשתם, לעצב לוגו שיופיע על הגדרות. במקומות שבהם יש צורך מיוחד הוספנו גם שלטי הכוונה מיוחדים".

ממשרד התחבורה נמסר כי הוא "הנחה את חברת נת"ע להקל ככל שניתן על כל בתי העסק בזמן ביצוע העבודות של פרויקט הקו האדום. בהתאם להנחיית משרד התחבורה, תתאפשר גישה ישירה ונוחה לבתי העסק עבור הולכי הרגל, תותר פריקה וטעינה של סחורות במהלך היממה, ובמידת הצורך קבלן העבודה בשטח יסייע לבעלי המסחר להעביר סחורות".

(עדכון ראשון: 20:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully