וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת "חידת ברק" נמשכת: "נתניהו רע לביטחון, עכשיו ברור כמה"

19.8.2016 / 12:16

ח"כ שלח התייחס לרמיזות שהשמיע ראש הממשלה לשעבר נגד ראש הממשלה הנוכחי, אך הדגיש כי "אין לי עניין בכתבי החידה של ברק". מנגד, השר הנגבי הגן על נתניהו: "ברק ממורמר, שנמצא בשוליים. מצבו די מביך"

צילום: תנועת דרכנו, יותם רונן, עריכת וידאו: עמרי וייס, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

"נתניהו רע לביטחון, עכשיו ברור כמה" - כך אמר היום ח"כ עפר שלח (יש עתיד), שהצטרף לסערה הפוליטית האחרונה סביב הביקורת החריפה שהטיח ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק בראש הממשלה בנימין נתניהו על התנהלותו מול הבית הלבן.

"אין לי עניין בכתבי החידה של אהוד ברק", אמר שלח, בהתייחסו לטענתו העלומה של ברק על התרחשות ביטחונית נוספת שבה נפגעו האינטרסים של ישראל ועליה סירב לפרט. לדברי שלח, "אם יש לשר הביטחון לשעבר משהו חשוב לספר, הוא יודע איך להגיע לוועדת החוץ והביטחון. יש לי, ולכל ישראלי צריך להיות, עניין עצום במיליארדים שעלו לנו היהירות והמניעים הזרים של ראש הממשלה בפרשת הסיוע מארצות הברית".

ביום רביעי, בפאנל פוליטי של תנועת "דרכנו", נשא ברק נאום תקיף נגד נתניהו. הוא כלל בעיקר מתקפה חריפה על אופן ניהול המשא ומתן על הסכם הסיוע הביטחוני לעשור הקרוב, שצפוי להיחתם בחודשים הקרובים. "כאשר ייחתם בקרוב הסכם הסיוע הצבאי האמריקני לעשור הבא, יסתבר לכל היקף הנזק מהימורו המופקר של נתניהו בניהול היחסים עם הבית הלבן". אמר ברק.

לדבריו, אחרי חתימת הסכם הגרעין עם איראן לפני כשנה, היה ניתן לקבל בהסכם הסיוע 4.5 מיליארד דולר בשנה, אך במקום זאת תקבל ישראל רק 3.8 מיליארד, וללא היכולת לדרוש תוספות מהקונגרס. "מלבד זאת, ישראל תידרש לוותר בהדרגה על יותר מ-750 מיליון דולרים של המרות לשקלים", אמר שר הביטחון לשעבר שציין גם את הפגיעה הצפויה בתקציב המופנה לתעשיות הביטחוניות בישראל.

אהוד ברק נואם בכנס הרצליה, יוני 2016. עדי כהן צדק, מערכת וואלה! NEWS
למה הוא מתכוון? ברק בכנס ביום רביעי/מערכת וואלה! NEWS, עדי כהן צדק

לדברי שלח, אם כדברי ברק ישראל תקבל בהסכם הסיוע החדש 3.8 מיליארד דולר בשנה, מדובר בתוספת "מזערית" בלבד של כ-50 מיליון דולר בשנה. "את הנזק הזה אפשר היה למנוע. בתקופת החסד שאחרי הסכם הגרעין עם איראן אפשר היה לקבל מיליארדים נוספים", אמר. הוא האשים את נתניהו במידור מערכת הביטחון מהמשא ומתן עם האמריקנים ובכך שפעל "באגרסיביות ושחצנות מול הבית הלבן. את המחיר ישלמו הביטחון והכלכלה בעשר השנים הבאות. זה מה שראש הממשלה הזה עולה לנו. כמו ב'צוק איתן', נתניהו רע לביטחון".

נאומו של ברק, שמחריף בחודשים האחרונים את התקפותיו על נתניהו, חולל סערה פוליטית - זאת בעיקר בשל הרמז שנתן להתרחשות ביטחונית נוספת הקשורה לראש הממשלה. כדבריו, "גם בה, שוב, יש צירוף מדאיג של חוסר יכולת לשפוט אינטרסים ביטחוניים עמוקים ואת סדר העדיפויות שהם מכתיבים. זאת לצד היעדר הפנמה של פוטנציאל שיתוף הפעולה עם ארצות הברית וכן התנהלות אופרטיבית לא מוקפדת, שהובילו לחשיפה מטרידה ביותר של ישראל מול אתגר ביטחוני מרכזי".

ברק סירב לפרט באיזו התרחשות מדובר, מה שהוביל לרצף ספקולציות והערכות למה לגבי "חידת ברק". ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני) וזהבה גלאון (מרצ) דרשו לזמן את ברק לוועדת חוץ וביטחון של הכנסת על מנת לברר את דבריו. "ברק מודאג מעניינים מסוימים שאנחנו לא מודעים להם. ברור שהוא רמז כי הוא לא רוצה לדבר על המהות. אני לא יודע על מה הוא מדבר, יש לי השערות שלא אכנס אליהן", אמר ח"כ עמר בר לב. "למה להסתפק בהערכות? זה הזמן להזמין אותו לוועדה לענייני מודיעין, לשמעו את דבריו ולהתרשם".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בבסיס תל נוף של חיל האוויר, 17 באוגוסט 2016. לירון מולדובן
ברק טוען שפגע בהסכם הסיוע. נתניהו בסיור בתל נוף, אתמול/לירון מולדובן

בתגובה לסערה, אמר יו"ר ועדת החוץ והביטחון אבי דיכטר (ליכוד) כי "אדם מן היישוב, קל וחומר ראש ממשלה ושר ביטחון לשעבר, הסבורים שיש בידיהם מידע על פגיעה אסטרטגית בביטחון המדינה, טוב יעשו אם יעבירו מידע זה אלי כיו"ר ועדת החוץ והביטחון ולא בסגנון חידות חמיצר לציבור". לדבריו, "לאהוד ברק יש את מספרי הטלפון שלי והוא יודע לעשות בהם שימוש בעניינים טקטיים ומיקרו-טקטיים כשהדבר חשוב בעיניו. הייתי מצפה כי יעשה כך גם בעניין שעל אודותיו רמז בדבריו המתוקשרים".

דיכטר תקף בחריפות את ברק והגן על ראש הממשלה. "כל התבטאות של מומחים אמתיים או מומחים בעיני עצמם כי הם כראש ממשלה היו עושים זאת טוב יותר, מצביעים במקרה הטוב על אובססיה שלטונית ובמקרה הרע על דיפרסיה", אמר. "המשא ומתן עם ארצות הברית על הסיוע הביטחוני אינו קזינו של הימורים על המספר הזוכה, אלא מהלך שנמשך שנים, ובדגש על החודשים האחרונים בהובלת ראש הממשלה נתניהו, כדי לגבש את חבילת הסיוע האופטימלית עד לשנת 2028". גם השר צחי הנגבי אמר היום בריאיון ברדיו תל אביב כי ודבריו של ברק על הסכם הסיוע "מופרכים", וכי טענותיו הן "של ממורמר, שנמצא בשוליים. מצבו די מביך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully