וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפעל מת": איך הפכו הערים התאומות לסוכנות נסיעות בחסות הארנונה?

20.8.2016 / 15:27

על אף שייעודן הוא שיתוף פעולה תרבותי - רוב העיריות לא מקיימות קשר עם עריהן התאומות, שההסכמים עמן נותרו "על הנייר". לעתים אף משמשות הבריתות תירוץ ל"שימון" מקורבים בטיסות לחו"ל. "זו חופשה שנתית על חשבון הציבור, אין לזה ערך מוסף"

עריכת וידאו: אביב אירגז, עריכת תוכן: סיגל סיריוס ולירן מוסלי ברן, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

"גם היום, לאחר יותר מ-20 שנה במועצת העיר, אני לא יודע מיהן הערים התאומות שלנו – זה אומר הכל" - כך סיפר לוואלה! NEWS אורי אוהד, ראש עיריית פתח תקווה לשעבר. "בכל שנותיי במועצה לא יצא לי בכלל להיחשף לנושא הערים התאומות. גם לא זכורים לי דיונים שהתקיימו סביב הנושא הזה. אז פלא שהתחושה היא שמדובר בחופשה שנתית למקורבים בחסות כספי הארנונה?", הוסיף.

למרות הפופולריות שלהן זוכות הבריתות בין הרשויות המקומיות בישראל לבין "ערים תאומות" מרחבי העולם, עדיין לא ברורה מהי התועלת האמיתית שעומדת מאחוריהן, מעבר ליחסי ציבור וביקורי משלחות. "החזון היה שכל עיר תאומה תהפוך למעין שגרירות קטנה של מדינת ישראל, ושכל חיבור יוליד חילופי ידע וחילופי תרבויות בין המדינות. לצערי, עם השנים, המיזם החשוב הפך לסוכנות נסיעות בחסות העירייה", אמר עו"ד אלי יריב, חבר מועצת עיריית בת ים.

"ראש עיר נוסע, לוקח שניים-שלושה חברי מועצה, וכל הפמליה טסה יחד ליעד נכסף בחו"ל. יש קבלת פנים יפה בעירייה זרה והנה, נולדה לה עיר תאומה", תיאר יריב. "מעבר ליחסי הציבור, הצילומים לעיתונות והחלפת המתנות אין שום ערך מוסף לנסיעות הללו. המשוואה פשוטה מאוד: ראש עיר שהצליח, הוא זה שהצליח לחבור לתאומה עשירה ויוקרתית".

גן הערים התאומות בחולון. אוגוסט 2016. ראובן קסטרו
"מפעל ללא ערך מוסף". גן הערים התאומות בחולון/ראובן קסטרו

בהתאם לדבריהם של אוהד ויריב, ברמת גן טוענים גורמים במועצת העירייה כי מפעל הערים התאומות מסייע לראש העיר ישראל זינגר "לשמן" את עוזריו ותומכיו באמצעות נסיעות לחו"ל. "לאורך כל תקופת כהונתו של ישראל זינגר כראש עיריית רמת גן לא הצלחתי למצוא ולו ערך מוסף בודד, שבא לידי ביטוי בשיפור השירות לתושבי העיר או בכל תחום אחר, כתוצאה מנסיעותיהם הרבות של זינגר ובכירי העירייה לטיולים בחו"ל", אמר חבר מועצת עיריית רמת גן, ליעד אילני.

אילני הוסיף כי זינגר מצרף לטיוליו גורמים בעירייה שאין כל קשר בין תפקידם לנושאים שמהווים את העילה ליציאת "המשלחות המנופחות". "לטעמי, מדובר באמצעי לתחזוקת הקואליציה ומתן הטבות למקורביו על חשבון הקופה הציבורית. חמור מכל הוא סירובו למסור דין וחשבון לשליחי הציבור מהאופוזיציה בגין נסיעות אלו", הוסיף.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

תחום פעילות חיובי שהפך במשך השנים ל"מפעל מת"

מדגם של מספר ערים ורשויות מקומיות במרכז הארץ מצביע כי לכל רשות מקומית יש לפחות עיר תאומה אחת. השיאניות התחום מגיעות אפילו ליותר מעשר ערים תאומות. "הערים התאומות הראשונות בישראל היו מגרמניה ומארצות הברית. בשנים מאוחרות יותר הצטרפו אליהן הערים האקזוטיות מהמזרח הרחוק ומדרום אמריקה", סיפר אופיר פינס-פז, שר הפנים לשעבר וראש החטיבה ללימודי השלטון המקומי באוניברסיטת תל אביב.

לדבריו, "הקשרים עם הערים הגרמניות נולדו כחלק מחידוש היחסים לאחר השואה, כאשר הממשלה הגרמנית השקיעה תקציבים רבים כדי שהחיבורים יצליחו. החיבור לערים האמריקניות נולד בעקבות זיקתן של הקהילות היהודיות ברחבי ארצות הברית לישראל".

"מדובר בתחום פעילות רך של הרשויות בישראל, שמקובל ברחבי העולם. למעשה, זהו סוג של הסכם עצמאי שלא תלוי באישורי לשכה משפטית", הוסיף. "אני אפילו זוכר שבתור תלמיד תיכון בראשון לציון יצאנו למשלחת לעיר התאומה מינסטר שבגרמניה, ואחרי כמה חודשים הגרמנים שאירחו אותנו הגיעו לביקור בישראל".

שלט עריה התאומות של העיר רעננה. אוגוסט 2011. ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי, אתר רשמי
לרשויות מסוימות יש יותר מעשר ערים תאומות. התאומות של רעננה/אתר רשמי, ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי

ואולם, כפי הנראה, המציאות כיום ברשויות המקומיות שונה בתכלית מהבסיס המקורי שהוביל ליצירת החיבורים בין ערי ישראל לערים אחרות בעולם. "בבת ים מפעל הערים התאומות מת", הבהיר עו"ד יריב. "עד לפני עשר שנים היה נציג מטעם העירייה שהיה ממונה על יחסי החוץ ועל הקשרים עם הערים התאומות. היום, אם יש טיפול בנושא הזה אז הוא לא נעשה באופן גלוי".

לטענתו, "לא זכור לי שבשנים האחרונות עודכנו במועצה על ביקור או נסיעה של משלחת לעיר תאומה. יש ערים תאומות שלא נוצר איתן קשר יותר מ-12 שנה. במקרה הטוב, מגיע נציג פעם בהרבה שנים, עושים לו קבלת פנים בעירייה ושולחים אותו בחזרה עם דגלון".

גם אחרי הפיגוע בסן ברנרדינו - מהעיר התאומה לא נשלחו תנחומים

בחודש דצמבר האחרון הזדעזע העולם מפיגוע הירי שאירע בסן ברנרדינו שבקליפורניה, שבו נרצחו 14 בני אדם ונפצעו 21. אך על אף שהפרבר כיכב במהדורות החדשות גם בארץ, לא רבים יודעים שהוא אחד מהערים התאומות של הרצליה. "לא ידעתי בכלל על החיבור בין הרצליה וסן ברנרדינו. לא זכור לי שלאחר הפיגוע ציינו משהו בישיבת המועצה או שלחו מכתב תנחומים. באופן אישי אני מכירה רק את הערים התאומות המרכזיות, אלה שמתקיים איתן קשר רציף", אמרה סגנית ראש עיריית הרצליה, מאיה כץ.

גם בסן ברנדינו לא שמעו מעיריית הרצליה כבר תקופה ארוכה. "לא נוצר כל קשר בין הערים מאז יום החתימה בשנת 1985", נמסר מדוברת העיירה. "בשונה מהקשר הדל עם הרצליה, עיריית סן ברנדינו מקיימת קשרי ידידות רציפים עם אחיותיה התאומות ביפן ובניו זילנד".

שומר בסמוך למסגד בסן ברנרדינו שבקליפורניה. רויטרס
"לא נוצר כל קשר עם הרצליה מאז יום החתימה ב-1985". סן ברנרדינו, קליפורניה/רויטרס

בבת ים, לדוגמה, המצב דומה. אחת מהערים התאומות של העיר היא ולפראיסו שבצ'ילה. בוולפראיסו, העיר השישית בגדולה בצ'ילה, שוכן הקונגרס של המדינה הדרום אמריקנית. "אני לא אשכח את חנוכת הגינה שערכה העירייה לציון כינון היחסים עם הצ'יליאנים. משלחת של דיפלומטים הגיעה מצ'ילה וחנכו לכבודם גינת נוי בעיר", נזכר עו"ד יריב. "עם זאת, אפשר למנות על יד אחת את האירועים והחלפת המסרים שקיימה בת ים עם התאומה מצ'ילה בעשור האחרון".

גורם מעיריית ולפראיסו אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "מאז ביקורי המשלחות שנערכו לפני כעשר שנים ומספר התקשרויות נוספות, לא נשמר הקשר בין ולפראיסו והעיר בת ים".

עיריית רמת גן: "יש מי שמבקש למנוע את התפתחות העיר בשם הפופוליזם"

מעיריית בת ים נמסר: "לעיר בת ים ברית ערים תאומות עם עשר ערים מרחבי העולם. רבות מהבריתות נחתמו לפני שנים ומטבע הדברים חוזקה של מערכת היחסים והקרבה עם כל אחת מהן היא שונה. בשלוש השנים האחרונות התארחו שתי משלחות מטעם העיר שעסקו בחינוך ובקהילה בנויקלן שבברלין ובוויניצה שבאוקראינה. לגבי העיר הצ'יליאנית ולפראיסו, נמסר כי בשנים שלאחר החתימה היו שתי הערים בקשר ונערכו במקום טקסים בהשתתפות נציגים משגרירות צ'ילה בישראל. בשנים האחרונות לא נערכו מפגשים והתקשרויות בין שתי הערים".

מעיריית רמת גן נמסר: "העיר רמת גן מנהלת יחסי ידידות עם 14 ערים בעולם, בהן עיר אחת שההסכם עימה נחתם במהלך כהונתו של ראש העיר הנוכחי, ו-13 ערים נוספות שההסכמים עמן נחתמו בתקופתו של ראש העיר הקודם. צר לנו שיש בין חברי המועצה בעיר מי שמבקש לסגור את רמת גן מול ההתקדמות הגלובלית ולמנוע את קידומה והתפתחותה בשם הפופוליזם הזול. העירייה אינה נרתעת מכך ותמשיך לפעול בכל דרך על מנת לקדם את היחסים הבינלאומיים של העיר, בין היתר באמצעות משלחות שבהן ייקחו חלק גם חברי קואליציה וגם חברי אופוזיציה, המוזמנים להשתתף במשלחות ובקידום העיר ובוחרים שלא לקחת חלק".

מעיריית הרצליה נמסר: "מאיה כץ סגנית וממלאת מקום ראש העירייה, מחזיקה בתיקי התחבורה, ההתחדשות העירונית והצעירים. נושא קשרי החוץ אינו בתחום אחריותה. כמו כן, יחסי עיריית הרצליה עם הערים התאומות שלה משתנה בין עיר לעיר. ישנן ערים כמו לייפציג לדוגמה, שאיתן מתקיימים קשרים הדוקים ובמסגרתם חילופי משלחות. ישנן ערים שהסכמי הערים התאומות נחתמו עמן לפני כ-20 שנה, ועם השנים התמעטו שיתופי הפעולה משני הצדדים. מדור קשרי החוץ העירוני מקדם שיתופי פעולה עם מספר ערים באופן שוטף ועם ערים אחרות, כמו סן ברנרדינו, לא מתקיים פרויקט משותף בתקופה זו".

מעיריית פתח תקווה נמסר: "העיר פתח תקווה מקיימת זה 20 שנה קשרי ידידות קרובים עם העיר קובלנץ שבגרמניה. בחמש השנים האחרונות ראש העיר יצא רק פעם אחת לביקור בגרמניה בעקבות הזמנת ממשלת גרמניה, לרגל כינון 50 שנה לקשרי ישראל גרמניה ולציון 20 שנה לברית הערים קובלנץ-פתח תקווה. לפני שנים רבות נחתמו קשרי ידידות עם הערים המופיעות באתר הרשמי של העירייה. הקשרים איתן לא המשיכו מסיבות שונות, חלקן קשורות גם לחילופי שלטון בערים. הייתה כוונה לחתום על הסכם עם ערים בטורקיה וברומניה, אך בסופו של דבר הדבר לא הסתייע. ניתנה הנחיה לעדכן זאת באתר העירוני בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully