וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כולם נראים דומים": האם גם אתם תרשיעו שחור חף מפשע?

18.8.2016 / 10:16

בני אדם נוטים לזהות טוב יותר פרצופים של בני הקבוצה האתנית שאליה הם משתייכים. כעת, מחקר חדש ממחיש עד כמה: רק 10% הצליחו לזהות נכונה יוצא אתיופיה שתועד בסרטון אבטחה והורשע למרות טענתו שלא מדובר בו. בדקו את עצמכם - האם אתם הייתם צולחים מסדר זיהוי?

האם אתם מצליחים לזהות את הגנב?

התשובה הנכונה לפי בית המשפט היא תמונה מספר 5, אבל אם לא זיהיתם: אתם לא לבד - רק 10%, שהם 29 מתוך 314 משתתפים בניסוי מדעי, זיהו את התמונה הנכונה כביכול של האדם שנצפה מושך כסף ממכשיר הכספומט. המחקר, שנערך לאחרונה על ידי המומחית לקרימינולוגיה ד"ר לאה יגר, הוגש כראיה במסגרת ערעור שהגיש האדם שנראה בסרטון, צ'קול קסאו, בן לקהילת יוצאי אתיופיה, לאחר שהורשע בעבירות גניבה, התפרצות והונאה בכרטיסי אשראי. קסאו, המיוצג על ידי עו"ד לילך מאיר-וולף מהסנגוריה הציבורית, מתעקש כי האדם בסרטון אינו הוא ואף אמר לשוטרים מי האיש שמופיע שם באמת, לטענתו.

הרשעתו בבית משפט השלום ברחובות התבססה על מצלמות האבטחה שתיעדו את הגנב, כביכול, מושך כסף מהכספומט. קסאו הורשע בכך שבחודש אפריל 2012 פרץ לבית ולקח ממנו שני תיקים, ארנק ובו כסף מזומן בסך 150 שקלים וכרטיס כספומט, ומאוחר יותר באותו יום השתמש בכרטיס ומשך סכום כולל של 3,800 שקלים. כמו כן, הוא נאשם כי כחודש לאחר מכן, כשהשוטרים הגיעו לעכב אותו, הוא תקף אותם מילולית, וטען כי היה שתוי. השופטת עינת רון מצאה את עדותו של עד התביעה, השוטר בצלאל בסל, לפיה זיהה את קסאו בסרטון, כמהימנה, ואף קבעה כי מהתרשמותה, לאחר שצפתה בסרטון וראתה את הנאשם בבית המשפט, אכן מדובר באותו אדם.

הפגנת יוצאי אתיופיה, 22 ביוני 2015. ראובן קסטרו
המחקר עשוי לספק הסבר אפשרי לזיהוי. בני הקהילה האתיופית בהפגנה בתל אביב/ראובן קסטרו

תגובת המדינה לערעור של קסאו טרם נמסרה, אולם המחקר שערכה ד"ר יגר עשוי לספק הסבר אפשרי להליך שהוביל לזיהויו. 40.4% מהמשתתפים – 126 בני אדם – זיהו בטעות את תמונה מספר 6 כתמונתו של החשוד, והיתר בחרו בתמונה מספר 3 (11.1%, 31 משיבים), תמונה מספר 2 (1%, שלושה משיבים) ותמונה מספר 4 (0.3%, משיב אחד). אף נבדק לא בחר בתמונה מספר 1 כתמונת החשוד בסרטון. בנוסף לכך, קרוב ל-40% מהנבדקים סברו כי תמונת העבריין מהסרטון כלל אינה מופיעה במסדר הזיהוי.

53 מתוך 314 הנבדקים, 17.1%, היו שוטרים. לא נמצאו הבדלים מובהקים בין תשובות השוטרים לאלה של האזרחים, אולם נמצאו הבדלים מהותיים במידת הביטחון של השוטרים בתשובותיהם, לעומת האזרחים. למרות הדמיון הרב בהתפלגות התשובות, השוטרים היו בטוחים יותר בכך שתשובותיהם נכונות. מלבד תמונתו של קסאו, חמשת התמונות במסדר הזיהוי הן של צעירים שאינם מעורבים בפרשה ואין נגדם חשדות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הפגנת יוצאי אתיופיה, 22 ביוני 2015. ראובן קסטרו
השוטרים היו בטוחים יותר בתשובתם. הפגנת יוצאי אתיופיה ביוני אשתקד/ראובן קסטרו

ממחקרים רבים עולה כי בני אדם נוטים לזהות טוב יותר פרצופים של בני אותה קבוצה אתנית שאליה הם משתייכים, מאשר את פניהם של אנשים ממוצא אתני שונה משלהם, וכי הם נוטים לטעות יותר בזיהוי בני אדם ממוצא אתני שונה משלהם. תופעה זו, המכונה במחקר "השפעה בין-גזעית", קשורה להרגשה של בני אדם רבים, שסבורים כי חברי קבוצות אתניות אחרות דומים זה לזה, ובמחקרים רבים מצהירים הנבדקים במקרים כאלה כי "הם כולם נראים לי דומים".

כיוון שרוב בני האדם מקיימים קשרים רבים והדוקים יותר עם חברי הקבוצה האתנית שאליה הם שייכים, מאשר עם בני קבוצות אחרות, הם גם נוטים לזהות אותם טוב יותר. בהקשר של עדות הראייה, הוגדרה התופעה במונחים של נטייה גדולה יותר של עדי הראייה לזהות באופן מוטעה את בני המוצא האתני השונה משלהם, מאשר את בני המוצא האתני שלהם.

במקרה נוסף, לאחרונה זוכה קטין, אף הוא בן לקהילה יוצאי אתיופיה, מאישום בגין גניבה בתחנת דלק, אף על פי שתועד לכאורה במצלמות האבטחה וזוהה בסרטון על ידי חוקר המשטרה. בית המשפט לנוער בחדרה קבע כי לא ניתן היה לזהותו בסרטון מעל לכל ספק סביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully