וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציון נכשל בחשבון לאגף התקציבים

תמיר גרינברג

11.8.2016 / 12:10

סגירת המכללות הטכנולוגיות תוביל לפיטורי אלפי מרצים ועובדי מנהלה במרכז ובפריפריה, תרוקן מתקני לימוד פעילים, ותחייב בנייה מאסיבית של אלפי כיתות לימוד. פרשנות

שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים במעלות תרשיחא. אדריאן הרבשטיין
משה כחלון. הצעת אגף התקציבים אינה בשלה/אדריאן הרבשטיין

האם מישהו באוצר שכח חשבון פשוט? המשרד מציע לסגור את 26 המכללות הטכנולוגיות הקיימות, ולהקים במקומן 4-6 מכללות על שירכזו את ההשכלה הטכנולוגית בישראל. האם באמת מדובר בחיסכון למשק, או דווקא בהוצאת מיליארדים רבים?

המכללות הקיימות מהוות מופת ליעילות וחסכנות. התקצוב לסטודנט בהשכלה הטכנולוגית עומד כיום על כחמישית מתקצוב סטודנט באקדמיה, וכמחצית מתקצוב ילד בגן ילדים. למעשה, שליש מהסטודנטים אינם מתוקצבים כלל. למרות נתונים עגומים אלה, מצליחות המכללות לשמור על איזון לאורך שנים – בעיקר בזכות פעילויות חלופיות המכסות את הגרעון שיוצר תת-התקצוב להכשרה - ומזרימות למשק אלפי הנדסאים איכותיים מדי שנה.

דרושים דיון מיידי ורפורמה אמיתית

סגירת המכללות הקיימות תוביל לפיטורים המוניים של אלפי מרצים ועובדי מנהלה במרכז ובפריפריה, תרוקן מתקני לימוד פעילים, ותחייב בנייה מאסיבית של אלפי כיתות לימוד. מערכת ההשכלה הטכנולוגית מכילה כיום 25 אלף סטודנטים, והמחסור במשק עומד על כ-8,000 הנדסאים לשנה. בניית תשתית שתענה על צרכי המשק בעשורים הקרובים - הכפלת מספר הסטודנטים – תוביל את שר האוצר במהרה להוצאה ראשונית של כמיליארד שקלים. רגע. רק התחלנו.

וכיצד יגיעו הסטודנטים למכללות? חיסכון של כמה עשרות משרות ניהול יגולגל עליהם, תוך השתת הוצאות נסיעה גבוהות. פתרון אפשרי - הקמת מעונות לפחות לכמחציתם - יעלה מיליארדים. מי יממן, וכמה זמן זה ייארך?

כל ההוצאות הללו עדיין אינן מתייחסות לצורך הדחוף בעדכון התעריף לסטודנט במכללות הטכנולוגיות, שהוזנח בחוסר אחריות משווע במשך עשרות שנים. עדכון זה הוא הנושא היחיד שהאוצר סירב להתחייב אליו בחוק ההסדרים.

ומה יהיה על כמחצית מהסטודנטים, הלומדים לימודים משולבים? כדי שיוכלו ללמוד, יהיה עליהם להתפטר ממקום עבודתם הקבוע, לנטוש את מקום מגוריהם ולעבור להתגורר בסמיכות למכללה. בסופו של דבר, מרביתם ייפלטו מן המערכת.

הצעת אגף התקציבים אינה בשלה ולא נבחנה עד תום. מן הראוי שהאוצר יכנס לדיון מיידי עם השר חיים כץ, הממונה על התעסוקה, ועם פורום המכללות הטכנולוגיות, באשר לרפורמה אמיתית שבנחיצותה כולם מודים, ואשר גם על יעדיה קל יהיה להסכים: הגדלת מספר הסטודנטים במערכת לפי צרכי המשק, חיזוק מועצת ההנדסאים והמכון להכשרה טכנולוגית, השוואת תקצוב הסטודנט בהשכלה הטכנולוגית לזה של סטודנט להנדסה באקדמיה, תקצוב מיידי של כל הסטודנטים הלומדים במערכת, קביעת קריטריונים איכותיים להכרה במכללה, מתן עצמאות פדגוגית וניהולית למכללות תוך בקרה איכותית של הרגולטור ואקרדיטציה הולמת, מיתוג מחדש של מעמד ההנדסאי והמכללות הטכנולוגיות. רק עמידה על עקרונות אלו תביא להגדלה אמיתית של הפיריון במשק וליצירת מנוע צמיחה חדש ורב עוצמה.

תמיר גרינברג הוא מנהל המכללה הטכנולוגית "שנקר הנדסאים" וחתן פרס ראש הממשלה לספרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully