וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: זה או אנחנו – או הפחם

את האבק הרעיל של ארובות חדרה אי-אפשר להמשיך לטאטא מתחת לשטיח. הזיהום מפחם אחראי למוות מוקדם של מאות ישראלים בשנה ואלפים החולים במחלות נשימה, לב, סרטן ופגיעות התפתחויות. אלה נתונים רשמיים של המדינה, אז למה היא נותנת לזה להמשיך?

הפגנה נגד תחנת הכוח הפחמית בחדרה. : גרינפיס ישראל, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה הגד תחנת הכוח/מערכת וואלה! NEWS, : גרינפיס ישראל

"אין הוכחה שתחנת הכוח של חדרה גורמת לתחלואה עודפת". הציטוט החד-פעמי הזה לא נאמר כמובן על-ידי מומחי בריאות, אלא נזרק לחלל האוויר (המלוכלך יש לומר) על ידי נציגי חברת החשמל בשימוע הציבורי שנערך לאחרונה בעיר. כי למה לתת לעובדות לבלבל אותם?

לקראת הדיון הבוקר בוועדת הכלכלה בכנסת על עתיד התחנה הפחמית המזהמת, חשוב במיוחד לפזר את ענן הספקות המפוקפק. אנחנו בפני צומת החלטות קריטי: בימים אלה יכריע משרד האנרגיה האם להשקיע מעל 10 מיליארד שקלים (כן, קראתם נכון!) בהתקנת מסננים (סולקנים) להפחתת מזהמי האוויר ביחידות ייצור החשמל הישנות והמזהמות בחדרה. או לחלופין, להשבית אותן.

הפגנה נגד תחנת הכוח הפחמית בחדרה. : גרינפיס ישראל, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה הגד תחנת הכוח/מערכת וואלה! NEWS, : גרינפיס ישראל

המשמעות פשוטה: הנצחת הפחם ההורג לעוד עשרות שנים או מעבר לחלופות נקיות ובטוחות יותר. מול שר האנרגיה שטייניץ שתומך בפרוייקט המפוקפק, מתייצבים לא אחרים ממשרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה. אז תגידו מה מבינים המשרדים האלה בביטחון אנרגטי וכל מיני מילים מפוצצות אחרות שמשמיעים המומחים מטעם עצמם. אבל עכשיו נכנס לתמונה שחקן חיזוק מפתיע – משרד האוצר – שתומך בסגירת התחנה הפחמית הישנה.

את האבק הרעיל של ארובות חדרה אי-אפשר להמשיך לטאטא מתחת לשטיח. הזיהום מפחם אחראי למוות מוקדם של מאות ישראלים בשנה ואלפים החולים במחלות נשימה, לב, סרטן ופגיעות התפתחויות. ואת זה לא אומרים אנחנו אלא קובע המשרד להגנת הסביבה. למעשה הארובות בתחנות הכוח בחדרה ואשקלון אחראיות על כ-87% מתחמוצות הגופרית, כ-66% מתחמוצות החנקן וכ-38% מהחלקיקים הנשימיים שעושים את דרכם היישר לריאות שלנו. תוסיפו לכך את דבריו של סגן הרופא המחוזי בחיפה, ד"ר יונתן דובוב, שאמר בדיון כי באזור חדרה יש עודף תמותה של 7% ביחס לממוצע הארצי ותקבלו תמונה מפחידה במיוחד.

את האמת יש לומר: אין סיכוי להוריד את פליטות מזהמי האוויר בחדרה לרמה סבירה, ואת המיליארדים שיבוזבזו מתכוונים להוציא מהכיס של כולנו. יחידות הייצור בחדרה היו צריכות להיסגר מזמן, ולמעשה מזמן זקוקות לטיפול 10 אלפים כדי להמשיך לפעול. תוסיפו לכך שאחרי הארכות חוזרות ונשנות של הרצה, עדיין לא ברור האם התקנת המסננים ביחידת ייצור חשמל מפחם חדשה יחסית הגיעה ליעדים. לפנינו אינטרס ציבורי כפול – בריאותי וכלכלי – לבטל את הפרוייקט המפוקפק ולהשבית את היחידות. זאת במקביל לפיתוח תמהיל חלופי המבוסס על אנרגיות מתחדשות נקיות ובטוחות. שטייניץ, זה או אנחנו או הפחם.

ד"ר יונתן אייקנבאום הוא מנהל הקמפיינים של גרינפיס ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully