וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת "הסיוע ההומניטרי": כך הפכו סלי מזון של נזקקים - למנהרות טרור

4.8.2016 / 17:30

במשך 11 שנה פעל מוחמד חלבי בארגון World Vision, ברמת מידור שלא תבייש ארגוני ביון מערביים. כספים לילדים פגועים הועברו למשפחות חמאס, אנשי הזרוע הצבאית קיבלו משכורות מהארגון - ומשאיות "כשרות" נעו בחופשיות ברצועה עם חומרים לבניית מנהרות

צילום: בני בן סימון, עריכה: שניר דבוש ואביב אירגז

ילדים פגועים, חקלאים נזקקים וחסרי בית רעבים הם רק חלק מהאוכלוסיות שנפגעו מפרשת השתלטות חמאס על ארגון הסיוע ההומניטארי "World Vision" (WV), שפעל ברצועת עזה. הפרשה מספקת הצצה למערכה החשאית שמנהלת הזרוע הצבאית של חמאס מתחת לאפה של הלשכה המדינית, במעורבותו הישירה של היעד מספר אחת של ישראל ברצועה – מוחמד דף.

11 שנה פעל איש החמאס מוחמד חלבי בתוך ארגון הסיוע, ברמת מידור של תבייש אף ארגון מערבי מתקדם. גיוסו למשימה הגיע לאחר שהחליטה הזרוע הצבאית להפוך את WV למקור מימון נוסף – עם ידיעתו או בלעדיה. הרעיון מנוגד לחלוטין לאידאולוגיה שמציג חמאס כלפי חוץ - סיוע לשכבות החלשות בחברה הפלסטינית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי גורמים במערכת הביטחון, הפרויקט היה כל כך חשאי שבחמאס לא שיערו שחלבי יספר לחוקריו כיצד פעלה השיטה. מהר מאוד לאחר מעצרו ביוני, היה ברור לחוקרי השב"כ והמשטרה כי מדובר בפרשה גדולת ממדים; חלבי גייס עשרה בעלי תפקידים בסניף העזתי כדי שיסייעו לו במימוש התכנית החשאית ובהסתרתה לא רק מהמודיעין הישראלי - אלא גם מהנהלת הארגון הבינלאומית.

המעורבים בפרשה ניפחו דיווחים על פרויקטים הנדסיים עבור האוכלוסייה הפלסטינית, והעבירו את היתרות לידי חמאס. בחסות ארגון הסיוע, סופקו לזרוע הצבאית אמצעים לבנייה ולתחזוקה של מתקנים צבאיים ומנהרות התקפיות; ברזל, גדרות, כיסויי חממות, צינורות ועוד. מוצרי המזון שיועדו לנזקקים הועברו ישירות לזרוע הצבאית של חמאס ושיירות של משאיות "כשרות" עם חומרי בנייה נעו בחופשיות ברצועה – כשבפועל סייעו בבניית מנהרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלבי עם הילדים ברצועת עזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חלק מהכספים הועבר במזומן ונרשם באופן כוזב כסיוע לילדים נזקקים; חלק שולם כמשכורות לפעילי חמאס שהיו רשומים כעובדי WV אף שמעולם לא הועסקו בו. כספים שגויסו לילדים פגועים ניתנו למשפחות חמאס – שרשמו את ילדיהן ברישום כוזב. חלק מהסיוע לחמאס, ניתן באמצעות סלי מזון וקופונים שיועדו לנזקקים. בשלב מאוחר יותר הוקמו חברות קש ברצועת עזה שכללו שתי אגודות חקלאיות ואגודה לתמיכה בפצועים לצורך הלבנת כספים.

שיטה נוספת הייתה העברת "דמי אבטלה" לפעילי הזרוע הצבאית. WV העביר מדי חודש קצבאות למובטלים, וחלבי דאג לכך ששליש מהם יהיו אנשי הזרוע הצבאית ששולבו ברשימות ואף קיבלו קצבה מוגדלת 1,500 שקל במקום 1,250 שקל.

מנהרות ההברחה ברפיח. רויטרס
אנשי הזרוע הצבאית של חמאס אף קיבלו קצבת אבטלה מוגדלת מהארגון/רויטרס

פרויקט אחר כלל הקמה של 500 חממות והכשרת שטח של אלפיים דונם לאדמה חקלאית. בפועל, חלבי דיווח לארגון על הוצאה כספית של 1,000 דולר לדונם, בעוד ההוצאה האמתית עמדה על 700 דולר. את היתרות – 300 דולר לדונם – העביר לחמאס.

על אף ממדי הפרשה, הסניף של WV ברצועת עזה מוגדר כקטן-בינוני ביחס לארגונים בינלאומיים עתירי משאבים נוספים שפועלים בה. מכאן, גדל החשש במערכת הביטחון שסוכני השפעה מטעם החמאס פועלים באין מפריע בתפקידי מפתח בארגונים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully