וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כולנו חיים במציאות מדומה שנשלטת ע"י גאון מרושע"

6.8.2016 / 6:13

מספר פילוסופים העלו תיאוריה לפיה המציאות בה אנו חיים מזויפת. על פי התיאוריה, כולנו בעצם מוחות המוחזקים בצנצנות במעבדה וחיים במציאות מדומה שמתוכנתת ע"י גאון מרושע. מרצה בכירה לפילוסופיה מרגיעה: "תתנחמו בזה שהמוח שלכם עדיין עובד"

צילום מסך

בסרטון – הטריילר לסרט המטריקס

מספר לא מבוטל של פילוסופים אמרו לאחרונה כי הם לא פוסלים את התיאוריה חדשה לפיה כולנו חיים במציאות מדומה, ממש כמו בסרט "המטריקס". לטענת החוקרת שפרסמה את התיאוריה, לאורה דולימפיו, המוח שלנו קיים ומתפקד אי שם בתוך צנצנת במעבדה מתקדמת. לדבריה, המציאות שבה אנו חיים נוצרה ע"י גאון מרושע ומועברת למוחנו ע"י מחשב על. עד כאן נשמע מאוד הגיוני ולא עלילה של סרט בכלל.

דולימפיו, מרצה בכירה לפילוסופיה באוניברסיטת נוטרדאם, אוסטרליה, סיפרה על התיאוריה שלה לאתר "השיחה", והציעה שבני אדם בעצם נוטלים חלק בניסוי מדעי ושהמוחות שלנו מוחזקים בחיים בצנצנות במעבדה. "קצות העצבים במוח שלכם מחוברים למחשב על שמזין אתכם בתחושות של חיי היומיום. זו הסיבה שאתם חושבים שאתם חיים חיים נורמלים לחלוטין", היא הציעה במאמר שלה, "האם אתם עדיין קיימים? האם אתם בכלל אתם? והאם העולם כפי שאתם מכירים אותו הוא פרי דמיונכם, או אשליה שנוצרה על ידי מדען מרושע?".

מוח בתוך צנצנת. ShutterStock
ככה אנחנו נראים באמת. תוכיחו שלא/ShutterStock

עד כמה שהתיאוריה שלה נשמעת מגוחכת, היא מתבססת על דבריו של הפילוסוף הצרפתי הנודע רנה דקארט, שטען פעם "אני חושב, משמע אני קיים". דקארט הטיל ספק בקיומו ובכל העולם שראה סביבו וטען ששד זדוני גורם לנו לחשוב מחשבות שגויות ובכך מתעתע בהגיון שלנו. "בזכות דקארט אנחנו מעלים שאלות פילוסופיות על קיומנו, כמו - איך אנחנו יכולים להיות בטוחים שאנחנו ערים עכשיו ולא בתוך חלום?", היא שואלת.

דולימפיו טוענת שאין לנו דרך להוכיח אחרת, "האם אתם יכולים לומר בוודאות מוחלטת שזה לא נכון?", היא שואלת, "אתם יכולים להוכיח למישהו שאתם לא באמת מוח בצנצנת?". דולימפיו היא לא הראשונה שהעלתה את תיאוריית הצנצנות. היה זה גם הפילוסוף הילרי פטנאם שטען כך בספרו מ-1981, "תבונה, אמת והיסטוריה".

אחרי שהלחיצה את כולנו, היא מנסה להרגיע וטוענת שיש דרך אחת להוכיח שאנחנו קיימים, "לפחות אנחנו יכולים לדעת בוודאות שאנחנו קיימים, מאחר שבכל פעם שאנחנו מטילים ספק בזה, חייב להיות 'אני' כלשהו שמטיל את הספק בזה". היא מוסיפה: "אז כן, יכול להיות שאתם מוח בצנצנת ושהחוויות שלכם מהעולם הן הדמיית מחשב המתוכנתת ע"י גאון מרושע, אבל לפחות תהיו בטוחים שאתם עדיין חושבים". נרגענו.

עוד באותו נושא

לראשונה זה 100 שנה: מדענים ייצרו מפה חדשה של המוח

לכתבה המלאה

עוד בנושא:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully