וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשואים מינוס: תופעת נישואי הקטינים מטרידה את העולם המוסלמי

4.8.2016 / 17:00

ילדה אפגנית בת 14 בהריון הוצתה למוות על ידי בעלה, איש דת התחתן עם בת 6 ובן 12 נשא בת 10, מה שהוביל לדרישה בשינוי הענישה. בסעודיה ומצרים מתנגדים ליחסים ופגישות עם ישראל, במרוקו רוצים לכרות את ידי הגנבים. כל חדשות העולם הערבי שלא תמצאו בשום מקום אחר

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: יפעת רוזנברג, תחקיר: אילן זליאט ושמעון סימן טוב, הפקה: תום רוכלין.

סעודים נגד נורמליזציה עם ישראל

ביקורה בישראל של משלחת סעודית בראשות אנור עשקי, לשעבר בכיר המודיעין הסעודי, שנועדה לעודד את השיח בארץ על יוזמת השלום הערבית, גררה קמפיין בסעודיה כנגד "הנורמליזציה ביחסים עם ישראל". הקמפיין אף זכה ל"האשטג" בשם "סעודים נגד הנורמליזציה" וסחט מאות ציוצים של פלסטינים, כמו גם של סופרים ואנשי רוח ודת מוסלמים, שקראו לסעודיה "להתחשבן עם אלעשקי" על ביקורו.

המוחים העלו תמונות וסרטונים בהם נראים מה שהם מכנים "הפשעים הישראלים נגד העם הפלסטיני, שאסור שיישכחו", בעוד בכירים סעודים אמרו שהניסיונות לנורמליזציה הם דקירה בוגדנית בגב תנועת החרם הבינלאומית על ישראל, תנועה שנשאה פרי בשנים האחרונות. הם אף מזכירים את התנגדות המלך הסעודי המנוח, פיצל בן עבד אל-עזיז, שדחה כל צורה של נורמליזציה עם ישראל. ביקור בישראל אסור על אזרחי סעודיה, כך שסביר להניח כי המשלחת, שכללה גם אנשי עסקים ואנשי אקדמיה, קיבלה מראש את אישור השלטונות במדינה. זו אינה הפעם הראשונה בה נפגש עשקי עם מנכ"ל משרד החוץ, דורי גולד, לאחר שביוני 2015 הם קיימו אירוע פומבי במכון מחקר בוושינגטון.

בנאומו בסוף השבוע האחרון, הצהיר מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה: "סעודיה נותנת לישראל נורמליזציה בחינם. מדינות ערביות עוברות ליחסים גלויים עם ישראל. אין כיום למעשה אומה ערבית יותר. נושא פלסטין הפך לנושא שדנים בו לצערנו כיום, רק מתוך צורך לצאת לידי חובה". בראיון לערוץ האיראני "אלעאלם", הגיב אלעשקי בכך ש"הסתיים שלב ההתרברבויות והרגש" וטען כי ערך את ביקורו לתועלת הפלסטינים: "זאת לעומת איראן, שבמקום לממן פיתוח אצל הפלסטינים, סוחרת בדמם ומציידת אותם בנשק כדי שיהרגו את עצמם". ההתנגדות הפלסטינית אינה מסוגלת לפגוע בזבוב".

דורי גולד, מנכ"ל משרד החוץ והגנרל הסעודי בדימוס אנואר אשקי, וושינגטון. באדיבות נענע10, צילום מסך
הפגישה לא עברה בשקט. אשקי וגולד/צילום מסך, באדיבות נענע10

נישואי קטינות

תופעת נישואי הקטינים בעולם המוסלמי עלתה לכותרות בשבועות האחרונים, עם פרסומם של שורת מקרים שעוררו זעזוע. בחודש שעבר סערה התקשורת העולמית מסיפורה של זהרה, ילדה אפגנית בת 14, שעונתה והוצתה למוות כשהיא בחודש הרביעי להריונה, לאחר התעללות ארוכה מצד בעלה המבוגר, לו "הוענקה" על ידי אביה בגיל 13 ועמו אולצה להתחתן. המקרה עורר מחדש דיון במדינה בנוגע לזכויות נשים ולתופעה הנפוצה למדי, של נישואי קטינות בכפייה. השבוע פורסם כי איש דת אפגני בן 60 נעצר לאחר שנשא לאישה ילדה בת שש והסביר כי היא ניתנה לו במתנה על ידי הוריה. יו"ר המחלקה לענייני נשים במחוז סיפרה כי המשפט היחיד שהילדה ידעה להגות היה "אני מפחדת מהאיש הזה".

לאחרונה אף פורסם במצרים על חתונה בה החתן היה בן 12 והכלה בת 10. כמה ימים לאחר מכן, התארסו בת 11 וגבר בגיל ה"מופלג", 17. התופעה הנפוצה בשכבות נרחבות במדינה, זוכה כעת לפרסום ומודעות והרשויות הודיעו כי יתערבו, באמצעות הטלת עונשים בחקיקה ובחיזוק האכיפה כנגד נישואין בגילאים צעירים. על אף שהחוק המצרי אוסר על נישואין לפני גיל 18, הועלתה על ידי אנשי תקשורת ומחוקקים דרישה להגביל את הדבר בחוק ולהטיל עונשים על גברים הנישאים לקטינות ועל משפחותיהן, ש"מוכרות" אותן. שורשיה של התופעה הכואבת היא בחברה המוסלמית המסורתית ואנשי הדת כיום מנסים להתמודד עמה.

הנישואין הללו מובילים לנזקים נפשיים לקטינים, בעיות חברתיות וקריסה של החברה במצרים. בגלל העוני הרב השורר, אבי המשפחה מוכר את בתו, שהופכת לבת זוג אחראית על בית וילדים. למרות שהחוקה המצרית כוללת סעיפים להגנת הילד מאלימות, יחס רע, ניצול מיני וניצול תעסוקתי, אין סעיף ברור השומר על אישה מפני נישואין מוקדמים בצורה ישירה. התופעה מחייבת מאמצים מצד מוסדות רשמיים ולא רשמיים, מודעות, הרצאות דתיות ועוד, בעוד ארגון לזכויות אדם פרסם מסמך מדיניות חדש: "הנישואים המוקדמים, בין המציאות המשפטית והצעדים המעשיים" ודן בנושאים רבים הקשורים לתופעה, שפוגעת גם בתדמית הבינלאומית של מצרים ומסכנת את החברה והפיתוח. בין ההמלצות למלחמה בתופעה: הגברת הענישה, גם לגבי מי שמשקר בנוגע לגילם של בני הזוג.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

אומימה אל-חושאן, בת 14 מסוריה, יזמה קמפיין נגד נישואי קטינות

מרוקאים נגד סכינאות

קמפיין רשת חדש ומפתיע במרוקו דורש מהרשויות לנהוג ביד קשה נגד התופעה של מעשי שוד חמושים, בין היתר בשיטה המוכרות לנו מדאעש: קטיעת ידי הפושעים. הקמפיין, ששמו "זירו קריסאג'" (בצרפתית "אפס תוקפנות"), תפס תאוצה לאחרונה בקרב גולשים רבים שהשתמשו ב"האשטג" זה, ומבקשים להעביר לשלטונות ולכוחות הביטחון את קולו של האזרח הפשוט, שמאס בפשע הנפוץ ביותר במרוקו, המבוצע לרוב על ידי אנשים משכבות חלשות, המכייסים או גונבים בעזרת נשק קר, כגון סכינים, מצ'טות ואף חרבות. במסגרת הקמפיין נפתחה עצומה לחתימות, שתועבר למלך המרוקאי וגויסו גם אמנים וידוענים מקומיים.

בעבר כבר נקטה הממשלה המרוקאית במבצע נגד התופעה, כולל מעצרים נרחבים והגברת האמצעים הביטחוניים, אולם המרוקאים דורשים לראות יותר תוצאות. גורם ביטחוני אמר כי הרשויות מודעות לקיומה של הפשיעה המסורתית הזו, הנעשית לדבריו לעיתים קרובות תחת השפעת אלכוהול וסמים וכי הן מנסות להתמודד עמה בין היתר באמצעות שיפור רמת החינוך לאותן אוכלוסיות ושילובן בשוק העבודה. לדבריו, יש "לקחת בפרופורציות" את הבעיה ולראות כי מרוקו נהנית מביטחון ויציבות רבים בהרבה משל שכנותיה ומשיעור פשיעה נמוך מזה של ארצות הברית למשל".

בינתיים ישנם מרוקאים שמאסו בתופעה ומעלים דרישה רצינית ביותר: ליישם הלכה מעשה את חוקי השריעה, ההלכה האסלאמית ולכרות את ידו של גנב שנתפס. "הם משתחררים מהכלא ושבים לפשע. זה הפיתרון היחיד", טען אבו איימאן, ממובילי המחאה, בסרטון שהופץ ברשת. הרשויות מציינות שכבר עשו מעשה ועצרו 25 אלף חשודים במחצית הראשונה של 2016, זאת לעומת לעומת 14 אלף בתקופה המקבילה אשתקד.

ג'ו שואו

ג'ו שואו", תכנית טלוויזיה מצרית עם מונולוג פוליטי בסגנון "גב האומה", יורדת חזק מאוד על שלטונות מצרים לאחר ביקורו של שר החוץ בישראל. הדובר הסביר כיצד כל מתנגד ממשל מוזכר אוטומטית בתקשורת המצרית כ"סוכן ישראלי", בזמן שהממשל משתף פעולה עם ישראל באופן מלא. הוא צוחק גם על אופן הסיקור של הביקור בתקשורת המצרית, שלא עוסקת בתכני הביקור, אלא בשאלות חשובות כמו "האם הם ראו את היורו ביחד?". הוא מציג גם את בורות הפרשנים בכל הנוגע ליחסי ישראל ואתיופיה ומראה כיצד אותם פרשנים מדברים על "הזרמת מי הנילוס לישראל".

במסגרת הביקורת שמתח המנחה על הקשרים שמנהלים השלטונות המצריים עם ישראל, הוא הראה קטע וידיאו של מרצה מצרי למדעי המדינה, הלועג להתעלמות של הפרשנים בכלי התקשורת הרשמיים של השלטון מפגישתו של שר החוץ סאמח שוכרי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (המרצה אומר: "בואו נדמיין שאין ביבי. אין כאן ביבי").

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully