וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסייה היוונית טוענת: המדינה מחזיקה בקרקע בניגוד לחוק - וגורמת נזקים

7.8.2016 / 9:06

הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית של ירושלים הגישה כתב תביעה נגד משרד הביטחון בטענה כי שטחו של מעבר 300, המחבר בין הבירה לבית לחם, שייך לה. כעת דורשת הכנסייה פיצויים בסך שני מיליון שקלים עבור ההחזקה בקרקע, שפקעה לפני עשור

יהודים חרדים במחסום 300 בכניסה לבית לחם בדרכם לקבר רחל. 2002. GettyImages
חרדים בדרכם לקבר רחל במחסום 300/GettyImages

הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית של ירושלים הגישה כתב תביעה נגד מדינת ישראל ומשרד הביטחון, בטענה כי הקרקע שעליה הוקם מעבר 300 בסמוך לקבר רחל בבית לחם שייכת לה. על פי כתב התביעה, שהוגש לפני כמה שבועות לבית המשפט המחוזי בבירה, מדובר בשטח של 21 דונמים שעליו נבנה מתחם בגודל 1,800 מטרים רבועים, ובו מעברים להולכי רגל, שטחי חניה, כבישים, מדרכות ושני יבילים.

מכתב התביעה עולה כי הקרקע נתפסה לראשונה על ידי משרד הביטחון ב-21 בספטמבר 2003 באמצעות צו תפיסת מקרקעין שהוציא מנכ"ל המשרד דאז. עוד עולה כי בשעתו התנגדה הכנסייה לתפיסת הקרקע, אך לאחר משא ומתן בין הצדדים מסרה את ההחזקה בשטח לידי משרד הביטחון. ב-17 באוגוסט 2004 נחתם הסכם בין הצדדים, לפיו בתמורה להעברת הקרקע ולהחזקתו הבלעדית של משרד הביטחון בה למשך שלוש שנים, יעביר המשרד לכנסייה 903,640 שקלים, בתוספת מע"מ.

למרות הסכם זה, כך עולה מכתב התביעה, לאחר פקיעת צו התפיסה המשיך משרד הביטחון להחזיק בקרקע מבלי לשלם תמורה עבור השימוש. זאת, ללא הסכמת הכנסייה ומבלי להאריך את תוקפו של צו התפיסה. חרף פניות חוזרות ונשנות של הכנסייה למשרד הביטחון בדרישה להחזיר את הקרקע לידיה, וכן בכדי לקבל תמורה עבור הזמן שהשטח היה בשימוש ללא תשלום, משרד הביטחון סירב לשלם דמי שימוש באמתלה כי אדם נוסף טוען לבעלות על השטח.

כהני דת של הכנסייה היוונית אורתודוקסית בירושלים בזמן חגיגות פסחא.. אי-פי, AP
כהני דת של הכנסייה היוונית אורתודוקסית בירושלים, חגיגות הפסחא ב-2016/AP, אי-פי

בסופו של הליך משפטי, התברר כי הכנסייה היא הבעלים של השטח, ותובענה בגין אי התשלום עבור החזקת הקרקע בין השנים 2003 ו-2010 הוגשה עוד בפברואר 2011. כמו כן, בכתב התביעה צוין כי בזמן זה חתם שר האוצר דאז, יובל שטייניץ, על הודעה לפיה בכוונת המדינה לרכוש זכויות בקרקע המדוברת (צו הפקעה – ש"ב) בדחיפות, לצרכים ציבוריים ולתקופה של עשר שנים.

כעת, טוענת הכנסייה היוונית כי משרד הביטחון "הסיג גבול שלא כדין וגרם נזקים והפסדים, חלקם בלתי הפיכים, ללא קבלת הסכמה וללא הארכת תקופת התפיסה, שהסתיימה בספטמבר 2006". עוד נטען כי הודעתו של משרד האוצר הגיעה באיחור ונועדה להכשיר מעשים בלתי חוקיים של משרד הביטחון.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

כתב התביעה מתייחס גם לשינויים שנעשו בקרקע, ובהם בניית מבנים שעליהם הכנסייה זכאית, על פי חוק, לתשלום דמי שימוש. לדברי הכנסייה, חישוב הפיצוי המגיע לה צריך להתבסס בין היתר על המרכיבים הבאים: תשלום דמי שימוש ראויים ודמי חכירה על הקרקע, פיצוי עבור ההנאה או הפירות המופקים מהקרקע, התחשבות במיקום המקרקעין והאזור שבו הם נמצאים ושווי המתקנים במקום ודמי השימוש בהם. החלק האחרון מתייחס למתקני מחסום 300, שהיו קיימים בשטח במועד הוצאת צו ההפקעה בידי משרד האוצר, והחלופה לתשלום עליהם היא החזרת מצב הקרקע לקדמותו.

התביעה כוללת פיצויים ודמי שימוש בקרקע ובמבנים על השטח המדובר עד לשנת 2021, זאת על פי הודעת ההפקעה שעליה חתם שטייניץ. דמי השימוש שדורשת הכנסייה עומדים על סך 1,386,000 שקלים ב-2011, השנה שבה חתם שר האוצר לשעבר על הודעת ההפקעה לעשר שנים. על כך מבקשת הכנסייה להוסיף ארבעה אחוזי ריבית על כל שנה שחלפה מאז, ועל כן עד פקיעת הצו ב-2021 צפוי סכום הצפויים לגדול ל-2,100,000 שקלים.

ממשרד הביטחון טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully