וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בממשלה על חוק התאגיד; שקד: "נמאס מההתבכיינות שלכם"

31.7.2016 / 16:27

דיון בישיבת הממשלה על דחיית עליית התאגיד לשידור הפך לסוער, אולם בסופו החוק אושר, אף ש-4 שרים נמנעו. רגב התעמתה עם ארדן: "לא ייתכן שנתניהו לא יכול לשלוט במינויים". אקוניס מחה: "אין שם ליכודניקים". שרת המשפטים תקפה אותו בחזרה

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

(בווידאו: ח"כ דוד ביטן וח"כ שלי יחימוביץ על פירוק התאגיד באולפן וואלה! NEWS)

ויכוח סוער ניצת היום (ראשון) בישיבת הממשלה בבואה לדון בהצעת החוק הדוחה את עליית שידורי התאגיד לתקופה שבין ינואר לאפריל 2017. בתום הישיבה אושרה הדחייה. מוקדם יותר תקף השר לביטחון הפנים גלעד ארדן את יוזמתו של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, שפורסמה לראשונה בוואלה! NEWS, ולפיה יש לבטל את הקמת התאגיד הציבורי ולהמשיך את הפעלת רשות השידור. "צר לי על הצעת החוק שמקדם ח"כ ביטן לביטול הקמת תאגיד השידור הציבורי, עליו עמלתי. זו טעות. אני מקווה שראש הממשלה יבהיר שהוא מתנגד נחרצות ליוזמה זו", אמר ארדן בהתייחסו לחקיקה שהעביר כשר התקשורת בקדנציה הקודמת. הצעתו של ביטן מגיעה על רקע עליית חוק דחיית תאגיד השידור הציבורי בישיבת הממשלה.

לדברי ארדן, במהלך פוגע בשוק בציבור העיתונאים וכן באינטרסים של הממשלה. "גם אם הצעה זו תקודם או תיראה כבעלת סיכוי – יהיה קשה עד מאוד להקים את התאגיד, כיוון שעיתונאים יחששו להצטרף לגוף תקשורת שלא בטוח שיקום. יו"ר הקואליציה הוא תפקיד חשוב ומרכזי. אי אפשר להסביר לציבור שהממשלה מאשרת את הקמת התאגיד ואילו יו"ר הקואליציה של אותה ממשלה פועל לביטולו".

בתום הישיבה הסוערת, שבה התפתחו עימותים קולניים בין השרים, אושרה ההצעה בממשלה. בהצבעה נמנעו ארבעה שרים: ארדן, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד.

לקריאה נוספת:
סגירת רשות השידור תידחה לתחילת 2018
השם החדש והשנוי במחלוקת של התאגיד: "כאן"
פשרה בסאגת התאגיד: ייפתח ב-30 באפריל

בניין רשות השידור. ראובן קסטרו
"משחק אכזרי בתאגיד". בניין רשות השידור/ראובן קסטרו

בראשית הישיבה טענה השרה רגב כי המצב הנוכחי, שבו לשר התקשורת אין שליטה על מינויים בתאגיד השידור הציבורי, הוא אבסורד. "זו טעות חמורה להעביר את החוק במתכונתו הנוכחית - אין אחריות בלי סמכות. לא ייתכן שלשר התקשורת אין שליטה במינויים ובהתנהלות של התאגיד הציבורי שממומן מכספי הציבור. מקימים כאן עוד סניף של הברנז'ה, שלא פועל על פי עקרונות מנחים המחויבים בשידור ציבורי, כמו ייצוג הולם ורב-תרבותיות, שיבטיחו ביטוי של מגוון הקולות בחברה הישראלית", אמרה.

בתגובה, ארדן, שהוביל את חקיקת התאגיד בקדנציה הקודמת ביושבו כשר תקשורת, אמר כי "לא ידעתי שבחוק צריך להיות כתוב 'אישור לטקסטים ממירי רגב', מצטער שזה לא כתוב בצחוק". ארדן בירך על ההסכמה בין ראש הממשלה לשר האוצר על קיצור הדחייה בעליית התאגיד לשידור. "דחייה ארוכה מדי הייתה גורמת לכך שהתאגיד לא היה קם והרשות הנוכחית הייתה נסגרת. הושקעו כאן אלפי שעות עבודה על ידי אנשים שנתנו את הדעת לכל הסוגיות – יש פה שרים שלא מכירים מה כתוב בחוק".

שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס מחה על כך שאין ייצוג הולם לאוכלוסיות – "אין שם ליכודניקים, אין שם פריפריה, אין שם מזרחיים". בהמשך החל למנות את העיתונאים חובשי הכיפות הסרוגות, שגויסו לתאגיד החדש, ואמר: "אתם מכניסים לשם מפד"לניקים". שרת המשפטים שקד הגיבה: "נמאס מההתבכיינות שלכם – אתם מ-1977 בשלטון ורק מייללים. יש לכם עיתון משלכם – מה אתם מקטרים?". לדבריה, "שידור ציבורי צריך להיות מאוזן ימין-שמאל, דתיים-חילוניים ופריפריה. אני מאמינה שעושים את זה ואם לא - אז צריך לדאוג לזה".

ישיבת ממשלה, 10 ביולי 2016. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
"נמאס מההתבכיינות שלכם". ישיבת ממשלה סוערת/פול צלמים, אלכס קולומויסקי

ארדן השיב גם הוא לאקוניס: "רק לחמור מראים חצי עבודה – איך אתם יודעים שאין כי עוד לא גייסו רבע מעובדי התאגיד". הוא הוסיף כי "בישראל לצערי אין מספיק גיוון דעות שבא לידי ביטוי בתקשורת ומי שמקופח זה דעת הרוב ולכן פעלתי לתחרות בתקשורת המסחרית וגם ערוץ ציבורי שיש לו אטרקטיביות שיש בו את מגוון הדעות". שר החינוך נפתלי בנט הצטרף לעמדתו של ארדן, פנה לשרים ואמר "אם אתם לא אוהבים את התאגיד , אז תגידו את זה – אבל אל תדחו בשנה וחצי ותייצרו עננה של אי-ודאות כי אז אנשים טובים לא יבואו".

גם השר דרעי התייחס במהלך הישיבה להצעת החוק של ביטן בישיבת הממשלה והעלה את סוגיית ייצוג המגזר החרדי בכלי התקשורת. "אני יו"ר מפלגה חרדית-ספרדית ומייצג את אנשי פריפריה וכל אותם אנשים מרגישים נטע זר בתקשורת הישראלית. אני מייצג אנשים שכל הזמן צריכים להתגונן ולהסביר את עצמם בפני התקשורת. אני מוכן לתת פרס למי שימצא בתקשורת הכללית עיתונאי חרדי עם כיפה שחורה. אין אף אחד".

ראש הממשלה התערב בשלב מסוים בדיון ואמר: "אני תומך בתחרות אבל צריך להבין שהיה פה קיפוח של מגוון הדעות", וציין כי "דווקא רשות השידור הייתה יחסית מאוזנת". ארדן השיב לו כי החוק שנחקק אמור היה לדאוג לכך "שהתאגיד החדש יהיה מאוזן יותר מכל כלי תקשורת אחר שיש כאן". הוא ציין בפני ראש הממשלה כי "בטלוויזיה של רשות השידור הישנה לא נותרו הרבה צופים, ולגבי הרדיו – אני בטוח שאריה גולן, קרן נויבך ומשה נגבי ישמחו לשמוע שהם מאוזנים בעיניך".

באופוזיציה תקפו את היוזמה לסגירת התאגיד: "מקהלת ההשתקה"

ח"כ מיקי רוזנטל מהמחנה הציוני תקף את הצעת החוק ואמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא האחראי לה. "עם כל הכבוד לביטן, המשחק האכזרי הזה בתאגיד השידור והאיומים על כלי תקשורת לא היו מתאפשרים ללא ידיעתו וללא אישורו של ראש הממשלה, שמנצח על מקהלת ההשתקה של חופש הביטוי. לכל פארסת התאגיד, כולל במקרה זה, יש מטרה אחת - החלשת השידור הציבורי עד כדי גסיסתו ובלימת כל ניסיון להקים שידור ציבורי עצמאי".

לדבריו, הדבר אינו מטריד את נתניהו. "התרגילים המסריחים האלו מותירים את פרנסתם של אלפי משפחות עובדי רשות השידור ומאות העיתונאים ואנשי המקצוע שבחרו כבר לעבור לתאגיד החדש בחוסר ודאות. לראש הממשלה ולנאמנו זה לא אכפת, המטרה מקדשת את האמצעים".

עמיתו לסיעה, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל, הוסיף אמר כי מדובר בספין. "זהו רעיון עוועים ולא יותר מסיבוב תקשורתי. מה שגרוע יותר זה שהוא מייצר תקווה אצל עובדי רשות השידור, שתתברר כתקוות שווא שרק תגדיל את חוסר הודאות של העובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully