וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צריך להפסיק לדבר על שלום": אראל מרגלית הציג את תכניתו המדינית

31.7.2016 / 14:35

במסיבת עיתונאים שקיים בתל אביב, שעות לפני כינוס ועידת העבודה, הציג חבר הכנסת שצפוי להתמודד על ראשות המפלגה את תכניתו להסדר עם הפלסטינים. מרגלית הדגיש כי פתרון שתי המדינות עדיין על הפרק, אך צריך להתחיל ביצירת יחסי אמון ואינטרסים עם מדינות ערב

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

"הסדר מאינטרסים, לא מאהבה", זו הכותרת שנתן ח"כ אראל מרגלית לתכנית המדינית שהציג הבוקר (ראשון) במסיבת עיתונאים בתל אביב. מרגלית, שצפוי להתמודד על ראשות מפלגת העבודה, קרא ל"מרד מדיני נגד נתניהו", והציג את "תכנית האינטרסים", שמהותה יצירת יחסי אמון ואינטרסים כלכליים וביטחוניים עם מדינות ערב לפני הגעה להסדר עם הפלסטינים. "צריך להפסיק לדבר על 'שלום' ולדמיין פרחים ופרפרים וילדים צוחקים, מי שמוכר רומנטיזציה לא באמת מסוגל להביא להסדר. מי שמוכר הסדר מדיני כסיפור אהבה שבו מחזיקים ידיים וצועדים יחד אל עבר השקיעה לא ניהל מימיו משא ומתן", אמר מרגלית.

לפי התכנית, ההסדר המדיני צריך להיות מבוסס על היוזמה הסעודית, עם שינויים שתיזום ישראל, וכשלב ראשון יש להשיק פרויקטים אזוריים משותפים כצעד בונה אמון. מרגלית הדגיש כי התכנית פורסמה בשפה הערבית, כדי לפנות ישירות לאזרחים במדינות ערב "בשפתם ולהגיד - אפשר להגיע להסדר, כולם יכולים להרוויח את זה".

עוד בוואלה! NEWS:
הממשלה אישרה: כחלון קיבל את משרד הכלכלה, אלקין בהגנת הסביבה
ח"כ ביטן יוזם חקיקה לסגירת תאגיד השידור: "יחסוך כסף למשלם המסים"
היום: מפלגת העבודה תצביע על מועד הפריימריז לתפקיד היו"ר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרגלית/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטענת מרגלית, בהגיית התכנית היו מעורבים גם נציגים ממדינות ערב, אנשי ביטחון, מנהיגים ופרלמנטרים מהעולם הערבי, יזמים בינלאומיים, והיא הופצה היום למקבלי החלטות ברחבי המזרח התיכון, בניסיון לגייס אליה תמיכה. "נחזור לדרכו של יצחק רבין", אמר מרגלית במסיבת העיתונאים, כשלצדו בנו של ראש הממשלה לשעבר יובל רבין, שסייע בגיבוש התכנית. "דרך שנותנת תקווה אמיתית לצעירים ומבוגרים ברחבי מדינת ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, יולי 2016. רויטרס
ליצור אמון עם מדיניות ערב לפני הגעה להסדר עם הפלסטינים. אבו מאזן/רויטרס

תכניתו של מרגלית מצטרפת לתכניות מדיניות שונות שהוצגו בשנים האחרונות במפלגת העבודה, בין היתר על ידי היו"ר יצחק הרצוג, שהציג מוקדם יותר השנה את "תכנית ההפרדה", הקוראת להתכנסות ישראלית לגושי ההתנחלויות ביהודה ושומרון. גם חברי הכנסת חיליק בר ועמר בר לב מחזיקים בתכנית מדינית משלהם. עם זאת, מרגלית הדגיש כי תכניתו "שונה מכל רעיונות השמאל שהוצגו עד כה".

לדבריו, "כל התכניות המדיניות עוסקות במה וכמה אני נותן ועל מה אני מוותר. מעולם לא עסקו בשאלה מה אנחנו מקבלים". בתשובה לשאלה האם ויתר על פתרון שתי המדינות הדגיש מרגלית כי "זה עדיין חלק מהחזון שלנו, אבל צריך להתחיל את השיחות הרחבות יותר עם מדינות ספציפיות באזור והפלסטינים ביחד".

"להיות מוכנים עם יוזמה גדולה למקרה של בחירות"

לפי התכנית של מרגלית, יש להניע מהלכים מסיביים של פיתוח כלכלי באזור שייתן מענה להשקעות שנכנסות לאיראן בעקבות החתימה על הסכם הגרעין בשנה שעברה, ושיאפשרו את כניסתו של הון אמריקני, אירופי, סיני, רוסי ובינלאומי לפרויקטים בעלי היתכנות כלכלית ואינטרס הדדי בצדם. בין הפרויקטים שמרגלית מונה הם הקמת שדה תעופה אזורי המשותף לישראל, ירדן, מצרים וערב הסעודי; אזור סחר חופשי בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית; תכנית בינלאומית לשיקום עזה בשילוב הסקטור הפרטי הפלסטיני; מיזמי מים, חלקות והייטק.

במקביל לתהליך הכלכלי, מרגלית הדגיש כי ישנה הזדמנות היסטורית לשיתוף פעולה ביטחוני עם מדינות ערב, בעיקר בתחומי הסייבר והשמירה על הגבולות. מלבד רבין ישב לצדו של מרגלית במסיבת העיתונאים פתחי עמארה, פעיל בולט של מפלגת העבודה במגזר הערבי. לדברי רבין, מדובר ב"תכנית חשובה שצריכה להיות בחזית הציבורית. האינטרסים הישראלים בנסיגה".

ישיבת סיעת המחנה הציוני, הכנסת. 13 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
מרגלית סירב להצהיר רשמית על כוונותיו להתמודד על ראשות מפלגת העבודה/נועם מושקוביץ

מרגלית סירב להצהיר רשמית על כוונותיו להתמודד על ראשות מפלגת העבודה, זאת למרות שבחודשים האחרונים הוא מוביל קמפיין אינטנסיבי, במסגרתו הוא נוקט בקו תוקפני נגד ראש הממשלה, ומותח ביקורת על הרצוג וכוונותיו להצטרף לממשלת נתניהו. במסגרת ניסיונותיו לפקוד חברים למפלגת העבודה ולהתמודד בעתיד על הנהגתה, גייס מרגלית את היועץ האסטרטגי משה קלוגהפט, מיועציו של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שאחראי בין היתר לסיסמה: "לא מתנצל". בנוסף, גייס גם את הפרסומאי ספי שקד שהגה את סרטון "השקופים" של ש"ס בבחירות הקודמות. במקרה של מרגלית, הקמפיין הושק תחת הכותרת "תחזירו לנו את המדינה, קיבינימט", וסרטון בו מרגלית צועק את הסיסמה ותוקף ארגוני ימין קיצוני זכה לתגובות מעורבות.

מסיבת העיתונאים כונסה שעות לפני מועד כינוסה של ועידת מפלגת העבודה, הצפויה להצביע על הצעתו של הרצוג, לקיים את הפריימריז על ראשות המפלגה ביולי 2017. מרגלית, יחד עם חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ועמר בר לב, מוביל את ההתנגדות להצעת הרצוג ודורש לקיים את הבחירות המקדימות עד סוף השנה הנוכחית. בתשובה לשאלה בנושא כוונות ההתמודדות העתידית שלו, אמר מרגלית כי "יש זמן ומקום להכרזה על התמודדות". לדבריו, "צריך להחליף את נתניהו ואני רוצה שהמפלגה תהיה מוכנה. התכנית המדינית זה חלק מהסיפור להיות מכונים עם יוזמה גדולה יותר למקרה של בחירות".

"צריך מרד מדיני מול נתניהו": הסרטון שפרסם מרגלית

אמש, לקראת מסיבת העיתונאים, פרסם מרגלית סרטון בו הזהיר כי בהיעדר תכנית מדינית, ראש הממשלה ידרדר את ישראל להסלמה ביטחונית. "כל פעם שראש הממשלה בלחץ, זה עולה לנו בהסתה בין אזרחי ישראל", אמר. "זה הפתרון שלו לכל בעיה. נתניהו יודע שהלחץ הבינלאומי הולך להחריף בחודש הקרוב, יחד עם הסכם פיוס שמתבהר בין חמאס לפתח. נתניהו מבין שעוד רגע יכפה על ישראל הסדר רע, וכל זאת יחד עם החקירות יכול להביא למוצא אחד בלבד: הסלמה ביטחונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully