וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבב התיקים קרב: גלנט צפוי להישאר בשיכון; כחלון יקבל תיק כלכלה מצומצם

31.7.2016 / 0:18

מחלוקות פנימיות בליכוד מביאות להתמהמהות בישורת האחרונה של סבב התיקים, שבמסגרתו תחום התעסוקה יעבור לאחריותו של שר הרווחה כץ. אלקין יקבל את הגנת הסביבה - אך מסרב לוותר על תיק ירושלים ומעכב את ההכרזה

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: שניר דבוש

עם צאת הכנסת לפגרת הקיץ בסוף השבוע הקרוב, קרב סבב התיקים בקואליציה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז בשבוע שעבר בכנסת כי בקרוב "ייפטר" מחלק התיקים ברשותו, ובקואליציה יש מי שכוסס ציפורניים, בציפייה לגלות מה יעלה בגורלו. חלק מהותי מהסבב אמור להיות מובא כבר מחר לאישור הממשלה – חילופי תיקים בין הליכוד וכולנו – ובמסגרתו תיק הגנת הסביבה יעבור לליכוד ותיק כלכלה מצומצם, נטול האחריות על תחום התעסוקה, יעבור לידי כולנו. עם זאת, מחלוקות פנימיות בליכוד מעכבות את ההכרזה על סבב התיקים הגדול – הכולל חלוקת תיקים חדשה לחלק מהשרים והח"כים בליכוד – וטרם ברור אם ובאיזו מתכונת תובא ההחלטה לאישור הממשלה.

מקור הרוטציה המסתמנת בסיכום בין נתניהו ליו"ר כולנו, שר האוצר משה כחלון, ממאי האחרון. לאחר צירופה של ישראל ביתנו לקואליציה והתפטרותו של השר להגנת הסביבה אבי גבאי, דרש כחלון לשדרג את חבילת התיקים שבידי מפלגתו, וסוכם כי בסוף כנס הקיץ של הכנסת תקבל כולנו לידיה את תיק הכלכלה, ותיק הגנת הסביבה יעבור לליכוד. כחלון תכנן להעביר את שר השיכון, יואב גלנט, למשרד הכלכלה ולמנות את אחד ממקורביו במקומו. ואולם, לנוכח מתחים ידועים בין יו"ר כולנו למספר שתיים במפלגתו, באופוזיציה ציירו את המהלך כהדחה של גלנט; כחלון, בתגובה, הדגיש כי ההחלטה נמצאת בידיו של גלנט בלבד, כך שבסופו של דבר האחרון סירב להצעתו וצפוי להישאר במשרד השיכון. שר האוצר החליט שלא למנות אף אחד מחברי הכנסת במפלגתו למשרד הכלכלה, אלא להחזיק את התיק בידיו.

השר משה כחלון. ישיבת ממשלה. 31 ביולי 2016. אוהד צויגנברג, פול צלמים
העביר את ההחלטה לידיו של גלנט - שהחליט להישאר במשרד השיכון. כחלון בישיבת הממשלה/פול צלמים, אוהד צויגנברג

כך או כך, תיק הכלכלה שיעבור לכולנו מצומצם, שכן במסגרת הסיכום בין נתניהו וכחלון הוחלט כי תחום העבודה והתעסוקה במשרד יעבור חזרה לאחריות משרד הרווחה. בכך, נתניהו מילא התחייבות כלפי שר הרווחה חיים כץ, שדרש לקבל את התחום לידיו ולהחיות מחדש את משרד העבודה והרווחה המיתולוגי. כץ דרש גם שתיק הגנת הסביבה, שהליכוד יקבל לידיו כעת, יעבור לשר זאב אלקין, שבעת הרחבת הממשלה ויתר על משרד הקליטה למען ישראל ביתנו, אך בינתיים אלקין חוסם חלק מהתוכניות האחרות של נתניהו לשדרוג שרי הליכוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"הבונקר של אלקין משבש לנתניהו את התכניות"

נתניהו רצה לקחת לאלקין את התיק הנוסף שברשותו, המשרד לענייני ירושלים, ולהעבירו לשר צחי הנגבי, שמכהן כשר בלי תיק, ובמקביל למנות את ח"כ איוב קרא, שכיום משמש סגן שר במשרד לפיתוח אזורי, לשר בלי תיק. ואולם, אלקין מסרב לוותר על התיק הנוסף. "הבונקר של אלקין משבש לנתניהו את התוכניות", אמר גורם בקואליציה לוואלה! NEWS. הברית הפוליטית של אלקין וכץ מאיימת על נתניהו במוסדות הפנימיים של הליכוד, הוסיף, ולכן התנאי של אלקין "מעכב את הרכבת הפאזל".

בנוגע לתיק החוץ, בהתאם לציפיות בקואליציה, נתניהו החליט כנראה שלא להכריע, והוא לא צפוי להשתחרר מידיו בסבב הקרוב. התיק היוקרתי מבוקש על ידי רבים, ובעיקר על ידי שניים מבכירי הליכוד - השר לביטחון פנים גלעד ארדן ושר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, שטוענים שניהם כי הם מחזיקים בהתחייבות כתובה מנתניהו על קבלת התיק הבכיר של המפלגה. הכרעה בין השניים, הייתה פותחת עבור נתניהו חזית פוליטית מיותרת, בזמן שהוא דווקא מנסה להרגיע חזיתות.

בסוף השבוע דווח ב"מקור ראשון" כי דווקא וטו של יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, הוא שמונע את העברת התיק לאחד משרי הליכוד. כך, נתניהו צפוי להמשיך להחזיק בתואר שר החוץ.

השר זאב אלקין. ישיבת ממשלה. 31 ביולי 2016. אוהד צויגנברג, פול צלמים
התנאי שלו "מעכב את הרכבת הפאזל". אלקין בישיבת הממשלה/פול צלמים, אוהד צויגנברג

ח"כ נוסף שקיווה לקבל שדרוג במסגרת סבב התיקים הוא מייקל אורן (כולנו), ששאף להתמנות לתפקיד ביצועי, וקיווה לקבל מינוי לסגן שר, שמגיע לכולנו במסגרת ההסכם הקואליציוני וטרם אויש. בתיאום עם כחלון, אורן, המקורב לראש הממשלה, ניהל בשבוע האחרון מגעים עם נתניהו לבחינת מינויו לתפקיד סגן שר נוסף במשרד החוץ או במשרד אחר בעל נגיעה מדינית, אך לדברי גורמים בקואליציה הניסיונות לא הבשילו לכדי החלטה.

סימני השאלה צפויים להתפזר עד יום רביעי הקרוב, המועד האחרון המשוער של נתניהו להכרזה על סבב התיקים, שנקבע בהתאם לפיזור הכנסת לפגרת הקיץ. כך שגם אם ההחלטה לא תובא לישיבת הממשלה השבועית מחר, נתניהו יכול להכריז עד יום שלישי על הסבב המסתמן, ולהניחו על שולחן הכנסת לאחר הצבעה טלפונית. גם אם הסבך לא ייפתר, לנתניהו שמורה האפשרות לדחות את ההחלטה גם לאחר יציאת הכנסת לחופשת הקיץ, ולכנס את הכנסת לכינוס פגרה מיוחד לאישור המינויים.

(עדכון ראשון: 23:25)

שר החינוך נפתלי בנט, ישיבת ממשלה. 31 ביולי 2016. אוהד צויגנברג, פול צלמים
מונע את העברת תיק החוץ. בנט בישיבת הממשלה/פול צלמים, אוהד צויגנברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully