וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד חדש: מורנייה מכין את לוחמי חיזבאללה לחטיפת רגב וגולדווסר

אילן זלאיט ועדי חשמונאי

31.7.2016 / 7:15

סדרה תיעודית על מלחמת לבנון השנייה בערוץ "אל-מיאדין", משרטטת את קווי ההכנות לחטיפה שהציתה את הגזרה והובילה למלחמה בקיץ 2006. בתרגיל המסכם לקראתה, נראה רמטכ"ל חיזבאללה מפקח על הכוחות. תומר ויינברג, הניצול היחיד מהאירוע: "קיבלתי כדור צלף, כמעט נתלשה לי היד"

ספק 500

ערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני, המזוהה עם לחיזבאללה, חשף אמש (שבת) בסדרה תיעודית בת שלושה חלקים על מלחמת לבנון השנייה, תיעוד חדש מהצד הלבנוני על חטיפת אלדד רגב ואהוד גולדווסר. בין היתר, ניתן לשמוע שיחה בקשר הצה"לי בטרם החטיפה ואת המהלכים שקדמו לה - ובהם תרגיל מסכם בנוכחות רמטכ"ל חיזבאללה, שחוסל מאז, עימאד מורנייה.

בין היתר, התראיין לתכנית תומר ויינברג, הניצול היחיד מהאירוע. "היה הרבה רעש, אי אפשר לשמוע כלום", סיפר על רגעי החטיפה. לדבריו, "הדבר הראשון שאני זוכר מרגע פגיעת הטיל זה 'אני לא מאמין שזה קורה לי'. זה הדבר הראשון שעבר לי בראש. לצערי לא הפניתי מבט לשאר החברים בהאמר - לקחתי את הנשק, פתחתי את הדלת וקפצתי החוצה. קיבלתי כדור צלף בזרוע, היד שלי כמעט נתלשה. המשכתי בריצה לעבר המקום שנראה לי בטוח".

חיזבאללה פרסם תיעוד חדש של חטיפת רגב וגולדווסר, יולי 2016. צילום מסך מתוך אל מיאדין, צילום מסך
עימאד מורנייה מפקח על התרגיל המסכם/צילום מסך, צילום מסך מתוך אל מיאדין
חיזבאללה פרסם תיעוד חדש של חטיפת רגב וגולדווסר, יולי 2016. צילום מסך מתוך אל מיאדין, צילום מסך
תצפיות לוחמי חיזבאללה על סיורי צה"ל/צילום מסך, צילום מסך מתוך אל מיאדין

הפרק הראשון עוסק בעיקר בלחימה ובאירועים בשטח, וכולל גם עדויות מצולמות חדשות ומידע מאחורי הקלעים על החלטת חיזבאללה לבצע את החטיפה למרות הכישלון של ניסיון דומה בכפר רג'ר שנה קודם לכן. בפרק מפרטים על בחירת מיקום החטיפה, ההחלטה איזה סיור של צה"ל יותקף והתצפית של לוחמי הארגון על הגעת החיילים למקום.

יוצר הסדרה, העיתונאי הלבנוני עבאס פניש, סיפר כי במסגרת העבודה עליה קיים ראיונות עם אישי מפתח בתהליך קבלת ההחלטות במלחמה הן מהצד הלבנוני והן מהצד הישראלי, בהם שרי הביטחון והחוץ דאז עמיר פרץ וציפי לבני, מפקד חיל הים לשעבר, וכן בכירי חיזבאללה ואפיק ספא ומוחמד פניש.

חיזבאללה פרסם תיעוד חדש של חטיפת רגב וגולדווסר, יולי 2016. צילום מסך מתוך אל מיאדין, צילום מסך
אנשי חיזבאללה סביב ההאמר ובו רגב וגולדווסר/צילום מסך, צילום מסך מתוך אל מיאדין

בסדרה מתראיינים גם עמוס ידלין, ששימש ראש אגף המודיעין במלחמה, וח"כ לשעבר אייל בן ראובן, שהיה אז מפקד החזית הצפונית וסגנו של אלוף פיקוד צפון.

הפרק השני שישודר בשבוע הבא יתמקד בתהליך קבלת ההחלטות בישראל, בכל הקשור ליציאה לפעולה קרקעית מוגבלת בסוף המלחמה, כישלון הקרב בבינת ג'בל והמחלוקות בין קציני צה"ל. בצד הלבנוני יעסקו בסדרה במגעים המדיניים בין חיזבאללה וראש ממשלת לבנון דאז פואד סניורה לשרת החוץ האמריקנית דאז קונדוליסה רייס, שהביאו להסכם ליציאת חיזבאללה מדרום לבנון בסוף המלחמה.

הפרק השלישי יעסוק במשא ומתן שהוביל לעסקת חילופי השבויים לאחר המלחמה, שיצאה לפועל ב-2008, מהצד הישראלי, הלבנוני וגם המתווך הגרמני, ויחשוף מדוע התעקש חיזבאללה לכלול בה את מסירתן של גופות של מחבלים ממדינות ערביות שנקברו בישראל.

חיזבאללה פרסם תיעוד חדש של חטיפת רגב וגולדווסר, יולי 2016. צילום מסך מתוך אל מיאדין, צילום מסך
ההפגזות על סיור צה"ל/צילום מסך, צילום מסך מתוך אל מיאדין
צבי רגב: "אנחנו כואבים כבר עשור, זה לא משנה מה שידרו הערב"

גולדווסר ורגב, חיילי מילואים של חטיבה 5 של צה"ל, נחטפו ב-12 ביולי 2006, ביום האחרון לשירות המילואים שלהם, בעת שערכו סיור לאורך גדר גבול לבנון. בעקבות החטיפה החליטה הממשלה לפתוח במבצע צבאי נגד חיזבאללה תוך חדירה לשטח לבנון. במבצע, שלימים נקרא מלחמת לבנון השניה, נהרגו 119 חיילים ו-44 אזרחים ישראלים, וכאלף לבנונים – כמחצית מהם אזרחים. בתום המלחמה, נותרו אהוד ואלדד בשבי עד שגופותיהם הושבו ביולי 2008.

צבי רגב, אביו של אלדד רגב, התייחס לסדרה ואמר: "לא צפיתי בסרט, אבל מבחינתנו זה לא משנה מה הם שידרו הערב. אנחנו יודעים כבר עשר שנים מה קרה שם, אז זה לא משנה מה הם הראו. זה ברור שהם סתם רוצים להוסיף עוד כאב, על הכאב שאנחנו ומשפחת גולדווסר סובלים ממנו כבר עשור. המניפולציות של החיזבאללה מוכרות וידועות, אבל עליי הן לא עושות שום רושם".

(עדכון ראשון: 20:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully