וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל נתקל באויב שהולך עד הסוף, והחשש הוא שזו רק ההתחלה

29.7.2016 / 14:30

בכירי הזרוע הצבאית של חמאס מדרבנים את הפעילים לבצע פיגועי ירי בגדה. השבוע, לאחר מבצע מורכב שנגמר בחיסול המחבל שרצח את הרב מיכאל מרק, נראה שכוחות הביטחון מנסים להתאים את עצמם למצב החדש

עריכה: ניר חן צילום: דובר צהל

מתחילת שנת 2016 בוצעו 26 פיגועי ירי בגזרת יהודה ושומרון. 34.5% מהפיגועים האלה כוונו לפגיעה באזרחים. "אני מאוד מאוד חושש מפיגועי הירי", אמר השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולא במקרה - פיגועי הירי הפכו לאיום מרכזי בגזרה, וכל לוחם ביהודה ושומרון מודע לאתגר ומתודרך בהתאם להגברת עירנות. מפקדי הפלוגות והמחלקות מחזיקים בידיהם פנקסים עם הוראות מיוחדות כיצד לנהוג ברגע שמתקבל הדיווח הראשוני על פיגועי ירי. המטרה היא לצמצם עד כמה שניתן את נתיב הבריחה של המכונית ולהביא ללכידת המחבל בזמן אמת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום שלישי האחרון, ההוראות המיוחדות יצאו לפועל. בסביבות השעה 21:00, הצטלב כל המידע המודיעיני בשב"כ ממספר כיוונים. על הכוונת: מחמד ג'בארה פקיה, המבוקש המסוכן שרצח לפי החשד את הרב מיכאל מרק ופצע את משפחתו בתחילת החודש, סמוך ליישוב עתניאל בדרום הר חברון. היחידות השונות בשטח כבר מתורגלות. מתייחסים להודעת השב"כ כאילו זו הפעם הראשונה בה ניתן מידע על מקום המסתור של פקיה. למרות שבשבועות האחרונים הוקפצו בשלושה מקרים שונים כי חשבו שהנה, איתרנו את המבוקש. אך לא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
חיילי צה"ל פושטים על כפר סוריף ועוצרים את חברי החוליה שרצחה את מיכאל מרק, 27 ביולי 2016. דובר צה"ל
פשיטת כוחות הביטחון על הכפר צוריף, בו נמצא המחבל שרצח את הרב מיכאל מרק/דובר צה"ל

ההודעות המסווגות עברו אל הגורמים המבצעיים בשב"כ, צה"ל והימ"מ. ניתנה הנחייה להפעיל את החמ"ל המיוחד של שירות הביטחון הכללי במרכז הארץ. דמיינו את הסצנה הזאת: דלת פלדה עבה נפתחת ומובילה אל אולם רחב כשבצדדיו חדרים שקופים עם קירות זכוכית, מסכי טלוויזיה ומסכי מחשב על גבי טורי שולחנות צפופים המשדרים ומציגים את המידע המודיעיני שמגיע היישר מהשטח. שם ברגעי האמת מוכרע גורל המבצע.

אל החמ"ל המיוחד נכנסו בזה אחר זה ראש השב"כ נדב ארגמן כשלצדו סגן ראש השירות ר' שניהל את המבצע, א' ראש המרחב בשב"כ ואלוף פיקוד מרכז רוני נומה. נוכחותם של הבכירים העידה על החשיבות והמורכבות של המבצע אך גם על שיתוף הפעולה ההדוק בין השב"כ לצבא. מבצע ממוקד סביב מבנה בלב כפר פלסטיני יכול בקלות להסתבך ולהצית את הכפר כולו ולאחר מכן להתפשט אל מרחב חברון. הרגישות לנפגעים ובידוד אזרחים לא מעורבים בטרור מחייבת חדות בתהליך קבלת ההחלטות בזמן אמת.

המטרה: לנטרל את הפצצה המתקתקת

הדרך המפותלת שהובילה לחשיפת מקום המסתור החלה כבר בתחילת החודש, ביום הפיגוע. אחרי מאמץ מודיעיני ומבצעי אותרה מכונית המחבלים בלב העיר חברון עוד ביום הפיגוע. השניים חשבו כי אם ימלטו ללב העיר הפלסטינית ויזנחו את המכונית הם לא יאותרו לעולם. כל פיסת מידע חשובה. יומיים לאחר מכן אותר הנהג מחמד עא מג'יד עמאירה (38), תושב דורא, בה מתגוררים 30 אלף פלסטינים. עמאירה, פעיל מנגנון הביטחון הלאומי ברשות הפלסטינית, הובל לחדרי החקירות של השב"כ שם נשבר, הודה כי היה נהג המכונית ממנה בוצע הירי לעבר משפחת מרק והסגיר את זהותו של היורה: מחמד ג'בארה פקיה.

רכזי השב"כ, החוקרים ואנשי IT שמעבדים ומנתחים את המידע המודיעיני שמגיע אל הארגון עבדו מסביב לשעון במטרה לחבר את התמונה המודיעינית. פקיה (29), בעבר היה פעיל ג'יאהד אסלמי שנכלא בישראל. הדרשות והאידאולוגיה הקיצונית שנשאו פעילי החמאס מאחורי הסורגים קסמו לו והוא החליט לחצות את הקווים ולהצטרף אל הזרוע הצבאית של הארגון. עמאירה חשף בחקירה כי השניים הסתירו את רובה הקלצ'ניקוב באמצעותו בוצע הפיגוע אך פקיה מחזיק ברובה קלצ'ניקוב נוסף וחמוש באמצעי לחימה נוספים. בשב"כ ובצבא היה ברור שמדובר במחבל המהווה פצצה מתקתקת שיכול לבצע פיגוע רצחני נוסף בכל רגע.

האתגר עבור אנשי השב"כ מתחדש אחרי כל פיגוע. איך בונים תמונה מודיעינית מאוסף של פיסות מידע קטנות שלא בהכרח קשורות זו לזו? איך אתה מבין שהמידע שיש בידייך הוא הנכון ויוביל אותך אל המבוקש לפני שהוא יבצע עוד פיגוע? איך אתה מנטרל רעשי רקע שמעכבים בדרך לאיתור המבוקש?

כרזה של חמאס המשבחת את מוחמד אל-פקיה, המחבל שרצח את הרב מיכאל מרק. טוויטר, צילום מסך
כרזה של חמאס שמשבחת את המחבל פקיא/צילום מסך, טוויטר

באותם ימים נכנס אל תפקיד מפקד חטיבת יהודה אל"מ איציק כהן. קצין עתיר ניסיון מבצעי, בוגר חטיבת גבעתי, ומח"ט הערבה לשעבר. בערב קבלת הפיקוד הוא עסק באישור תכניות מעצרים והמשך פעילות מבצעית שאמורה לייצר מודיעין. חטיבת יהודה תוגברה בכוחות כבר ביום הפיגוע. נפרשו מחסומים זמניים (צ'ק פוסטים) בצירים המרכזיים ונבנו 250 חסמים בכניסה לכפרים, העיירות והערים כדי להכביד על תנועת כלי הרכב הפלסטינים במטרה לצמצם אפשרות לפיגוע נוסף.

כל יום שחלף הצליחו אנשי השב"כ להצביע על יותר גורמים שעשויים לדעת דבר מה אודות המבוקש והעבירו את שמותיהם לצה"ל. אל"מ כהן, פיקד על סדרת מבצעים שהובילו בשלב הראשון לשלושים עצורים. המידע המודיעיני שהצטבר בחדרי החקירות הוביל לגל מעצרים נוסף.

אחיו של מחמד פקיא, צהיב, נעצר והודה בחקירת השב"כ שסייע לאחיו להסתתר ולהחביא אמצעי לחימה. לאחר מכן נעצר, מעאז פקיה, בן דודו של היורה, שהודה כי עזר לו ימים ספורים לאחר הפיגוע לאתר דירת מסתור ומאז איבד עמו את הקשר. למרות הניסיון הרב של חוליות הטרור בגדה, חבריה עדיין נעזרים בתא המשפחה הקרוב כדי להימלט ולכולם בשטח היה ברור שככל שהצבא יפעיל לחץ בסביבתו הקרובה הוא יגרום למבוקש לבצע יותר טעויות.

למרות ההתקדמות בחקירה הימים חלפו והלחץ על המפקדים בשטח גבר ממספר כיוונים. הפלסטינים התלוננו כי סגירת הצירים, החסימות והבידוקים הביטחוניים שמבצעים חיילי צה"ל הם עונש קולקטיבי שלא מפריד בין האוכלוסייה האזרחית למחבלים. ההחלטה לשלול מאזורים שלמים את אישורי העבודה של פלסטינים בישראל העצימה את התחושה הרעה. הדרג המדיני ביקש להבין האם חלה התקדמות כשברקע מרחף החשש מפיגוע נוסף. אל"מ כהן ניהל את משטר החסימות, המעצרים ומבצעי המודיעין למרות המתיחות עד שלפני שבוע חלה התפתחות.

התקבל מידע כי המבוקש מסתתר בצוריף, צפונית-מערבית לעיר חברון. עיירה בה מתגוררים למעלה מ-13 אלף פלסטינים שידועה כמעוז חמאס מובהק. כך למעשה עבר הפוקוס המבצעי ותשומת הלב המודיעינית מחטיבת יהודה אל חטיבת עציון בפיקודו של אל"מ רומן גופמן. המפות נפתחו והמפקדים החלו לבחון דרכי פעולה אפשריים. הסיכוי להסתבכות באזורים הצפופים של הכפר הקיצוני היה גבוה מאוד ולכן הוחלט כי הימ"מ, "יחידת הבית של השב"כ", תוביל את המבצע ללכידת המבוקש. אך עדיין המבנה לא אותר והזמן חלף.

רפ"ק ליאור נדיבי על אקדח הקרלו לאולפן וואלה. מערכת וואלה!
רובה קרלו. חלק ממגפת הנשק המאולתר ששוטפת את הגדה/מערכת וואלה!

אנחנו חוזרים ליום שלישי. השעה כבר 22:00. ברור לכולם כי המידע המודיעיני שהצטלב ממספר כיוונים מוכיח כי המבוקש מסתתר במבנה בן שלוש קומות בלב הכפר. כלי טיס של חיל האוויר ביצעו הקפה באזור הים התיכון, חלפו מעל שמי העיר אשדוד ועשו את דרכם באטיות אל המרחב האווירי ביהודה ושומרון. סיוע ממוקד באיסוף מודיעין בזמן אמת. עוד סימן למידת הדחיפות של הצבא לצאת אל המבצע.

המבנה בן השלוש קומות כותר מכל עבר. הימ"מ סיים למקם את כוחותיו סביב המבנה וצלפי היחידה המיוחדת כיוונו את אמצעי ראיית הלילה וקני הרובים לעבר פתחי המבנה. לוחמי חטיבת כפיר החלו להגיע באמצעות ג'יפים וספארונים ללב הכפר כדי לשמש כמעגל אבטחה עבור הפעולה ולהרחיק מתפרעים. צוותים של יחידת דובדבן המתינו בכפר מוכנים להתפתחויות קיצוניות.

השעה כבר בערך 22:05. באישור החמ"ל המיוחד של השב"כ ניתן האות להתחלת נוהל "סיר לחץ". אחד הקצינים בשטח דובר השפה הערבית קרא לבני הבית לצאת החוצה ולמבוקש להסגיר את עצמו לידי הכוחות. האזרחים יצאו מהבית בידיים מורמות. נראה היה שנפרדו ממנו כי הבינו שהוא "הולך עד הסוף" במטרתו להיות שאהיד. דקות אחדות לאחר מכן החל המבוקש לפתוח באש מהחלונות באמצעות רובה קלצ'ניקוב. מאותו הרגע החלו הכוחות בשטח להתכתב עם המבוקש באש. במיוחד אחרי שהבינו כי הוא החליט להילחם נגדם עד הכדור האחרון. הכוחות בשטח ירו לעבר החלונות והוא השיב בירי. השליכו לעברו רימונים והוא שוב השיב באש. צעירי הכפר לא היו צריכים לקבל מידע מיוחד מכלי התקשורת הפלסטינים. חילופי האש העירו את כל האזור. הם החלו בשלב הראשון ליידות אבנים ובקבוקי תבערה לעבר הכוחות. תוך שעה נפצעו שישה צעירים מירי קליעי גומי ופונו על ידי הסהר האדום. למרות הדיווחים הפלסטיניים, לא היו נפגעים לכוחות הישראליים.

ציור לכבודו של המחבל מוחמד אל-פקיה, שרצח את הרב מיכאל מרק וחוסל בחילופי אש עם צה"ל בכפר צוריף. טוויטר, צילום מסך
ציור לכבודו של המחבל פקיא בכפר צוריף/צילום מסך, טוויטר

אנשי השב"כ החלו לאסוף מידע מגוון מהשטח תוך כדי חילופי האש והנחו את צוותי דובדבן לעצור במוקדים שונים פעילים נוספים שחשודים כסייענים למבוקש. טיל לאו שוגר לעבר אחד החלונות המבנה והמבוקש הגיב שוב בירי. חמישה טילים שוגרו לעבר המבנה והוא עדיין לא נכנע והשיב באש. לאחר מכן נורו רימונים ממטול M-203 והמבוקש שוב ירה בתגובה כשהוא משתדל לא להיות חשוף לירי הצלפים. בשלב מסוים התקבלה החלטה באישור החמ"ל המיוחד של השב"כ להכניס אל התמונה כלי הנדסי כדי למוטט את הבית. נגד בשירות קבע מיחידת ההנדסה של אוגדת יו"ש, נהג בדחפור והחל להכות את דפנות המבנה.

המבנה, שקומות השלישית הייתה בגובה הכביש הראשי, היוותה אתגר הנדסי מורכב עבור הנגד המיומן, שנאלץ להפעיל את הכלי בזווית חדה מאוד כדי להכות עם הכף. החשש היה שיתהפך בזמן הפעולה. סמוך לשעה 03:30 לא נשמע קול מהמבנה שחלקו קרס. לוחם של יחידת עוקץ שלח כלב מיומן לתוך המבנה וגופתו של המחבל זוהתה שרועה לצד רובה קלצ'ניקוב כשהוא לבוש בווסט חמוש ברימונים מאולתרים. לבסוף נכנסו אנשי השב"כ מאובטחים על ידי לוחמי הימ"מ וזיהו את המבוקש. המידע הועבר בצורה רשמית לחמ"ל:"פקיא נהרג".

שר הביטחון ליברמן נפגש עם מתגייסים בלשכת הגיוס לראשונה מאז שנכנס לתפקידו. ניב אהרונסון
צריך להתמודד עם איום מסוג חדש. שר הביטחון ליברמן/ניב אהרונסון

חמאס שניסה בשנים האחרונות להוציא אל הפועל פיגועי התאבדות ונכשל (בשנת 2015 סוכלו 12 פיגועי התאבדות לעומת 11 פיגועי התאבדות בשנת 2016), החליט לכוון את פעילי הזרוע הצבאית בגדה לבצע פיגועי ירי. בעקבות התגברות פיגועי הירי בשנה האחרונה הנחה שר הביטחון הקודם משה בוגי יעלון וממשיך באותה מגמה גם שר הביטחון הנוכחי אביגדור ליברמן לדרוש מערכה שלמה בייצור הנשק בגדה המערבית. המטרה היא לאתר מחרטות לייצור נשק מאולתר כדי לצמצם את הסיכוי לפיגועים בדומה לפיגוע הקשה במתחם 'שרונה' בתל אביב בו השתמשו בנשקים מאולתרים.

בשנת 2015 אותרו שתי מחרטות בגדה ומתחילת שנת 2016 אותרו 20 מחרטות בעקבות המאמץ המשולב של השב"כ והצבא. גורם ביטחוני אמר השבוע בשיחה עם וואלה NEWS, "המחרטות הללו מייצרות בשגרה מוצרים לתעשייה אזרחית קלה. בנוסף לכך הם מייצרים אמצעי לחימה. איתור והשמדת המחרטות מייצרות הרתעה. כל בעל עסק כזה מבין שאם תופסים אותו הוא נעצר, מחרימים לו את המחרטה וסוגרים לו את העסק". לכן חשוב להדגיש כי רף הטרור ביהודה ושומרון שזולג לעורף מדינת ישראל לא נמדד רק במספר הפיגועים שבוצעו אלא בהיקף הפיגועים שסוכלו. המוטיבציה של החמאס שמרגיש ברצועת עזה עם הגב אל הקיר ממספר רב של בחינות מדרבנת אותו לקדם באגרסיביות פיגועי ירי ביהודה ושומרון. החשש שראש הממשלה הביע השבוע בתדרוך העיתונאים, ככל הנראה מוצדק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully