וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח המשפחה בדומא: האם מחבל נוסף מסתובב חופשי?

30.7.2016 / 12:00

שנה חלפה מאז פיגוע ההצתה בכפר דומא, שגבה את חייהם של סעד וריהאם דוואבשה ושל בנם התינוק עלי. הסבא חוסיין ויתר תושבי הכפר עדיין כועסים ומשוכנעים שהיה מתנחל נוסף שלא נתפס. וואלה! NEWS חושפת את העדויות החדשות ואת השאלות שנותרו

שנה לפיגוע בדומא - אחמד דוואבשה עדיין מתאושש, המשפחה רוצה צדק: "מצית נוסף מסתובב חופשי"/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שי ענבל, עריכת וידאו: שניר דבוש ואביב אירגז
אחמד דוואבשה וסבו חוסיין שנה לאחר הפיגוע בדומא בו נספו בני משפחתם, יולי 2016. ניב אהרונסון
"אחמד אמר שהוא ראה הרבה אנשים". חוסיין דוואבשה עם נכדו אחמד/ניב אהרונסון

אחרי שחווה את השנה הקשה בחייו, היה ניתן להבחין השבוע בחיוך קטן על פניו של חוסיין דוואבשה. נכדו אחמד בן ה-6, שנפצע באורח קשה מאוד בפיגוע ההצתה בכפר הפלסטיני דומא, שוחרר בתום אשפוז ארוך לביתו וההתרגשות ניכרה בכל מי שחזה בפרידה בין הצוות הרפואי לבין הילד הקטן. אחמד אמנם חזר השבוע לביתו, ועוד כמה שבועות הוא אף אמור לעלות לכיתה א', אלא שהוא עדיין לא נפרד סופית מבית החולים. "הוא ימשיך לעבור טיפולים וניתוחים", מסביר סבו. "הוא במצב טוב אך יש לו עוד דרך ארוכה וזה ייקח הרבה זמן. הוא השתחרר אבל צריך לבוא כל שבוע לאשפוז יום".

בדיוק שנה חלפה מאז הפיגוע שבה קיפחו את חייהם סעד וריהאם דוואבשה ובנם עלי בן השנה וחצי. במשך תקופה ממושכת במהלך אשפוזו לא ידע אחמד הקטן על מותם של הוריו ואחיו, "אבל הוא ילד חכם, והוא הרגיש את זה בלי שאמרנו לו", נאנח סבו. "שאלנו אותו 'איפה הם?' והוא אמר: 'בגן עדן. באו המתנחלים ושרפו אותנו'". הנכד תיאר באוזני סבו כמה פעמים מה הוא זוכר מאותו לילה נורא. "הוא סיפר לי כמה פעמים שהם ישנו ואבא הוציא אותו מהמיטה, לקח אותו מהאש, ניסה לכבות ולא הצליח. הוא סיפר שאבא שלו הוציא אותו מהבית והמתנחלים בחוץ נתנו להם מכות. אחמד סיפר גם שהוא ידע שהם באים להרוג אותם אז הוא התחבא מאחורי הכיסא". לדברי הסב, "אחמד הרגיש פחד גדול. עד עכשיו הוא מספר שהוא ביקש מאבא שלו עזרה אבל כנראה שאבא שלו לא יכול היה לעזור לו אז הוא נשאר בפנים".

הצתה בכפר דומא השבוע, יולי 2016

ניב אהרונסון

למרות הנחמה משיפור מצבו של אחמד, בני משפחת דוואבשה ויתר תושבי כפר דומא לא מוצאים מרגוע לנפש. הם משוכנעים שסימני שאלה רבים עדיין מרחפים סביב זהות מבצעי הפיגוע. כארבעה חודשים לאחר הפיגוע נעצרו מספר חשודים בביצוע המעשה. לאחר מספר שבועות של חקירה אינטנסיבית השיגו גורמי החקירה הודאה והגישו כתבי אישום נגד עמירם בן אוליאל בגין ביצוע הפיגוע ונגד קטין נוסף בגין מעורבות בתכנונו. מבדיקת קו החקירה הראשוני של שירות הביטחון, מבדיקת חומרי החקירה, ומשיחות עם עדים בכפר עולה החשד כי למרות שהתיק פוענח - פרשת דומא טרם נסגרה.

החשודים המידיים

חוסיין דוואבשה משוכנע שהיו אנשים נוספים שם. "אחמד אמר שהוא ראה הרבה אנשים. הוא לא נקב במספר אבל סיפר על אנשים שנתנו מכות לאבא שלו". הסב גם תוהה כיצד רק אדם אחד ביצע את הפיגוע: "אני לא מאמין לזה. צריך אנשים, לא אחד ולא שניים. מי הוא שיכול להיכנס לכפר לבד ולעשות את זה לבד? אנשים ראו שתי מכוניות יוצאות מהכפר. איך יכול להיות בן אדם אחד עם שתי מכוניות? זה לא הגיוני". חוסיין אף מצביע על מספר נוסף של הצתות שאירעו בכפר לפני ואחרי הפיגוע הקשה, אולם לטענת המשטרה ההצתות האחרות אירעו בשל קצר חשמלי או בשל סכסוכים פנימיים בין תושבי הכפר.

גם בשבוע שעבר הוצת בית של אחד מבני המשפחה, מוחמד דוואבשה. לבית נגרם נזק רב ובמזל הצליחו ההורים ושלושת ילדיהם להימלט בדיוק בזמן מהבית שעלה בלהבות. מוחמד דוחה את טענות המשטרה שלפיהן ההצתה פרצה בעקבות סכסוך פנימי והוא מפנה את האצבע המאשימה כלפי פעילי תג מחיר: "זרקו מהחלון משהו, לא ראיתי מה. פתאום נשמע פיצוץ וכל הבית עלה באש. המשטרה משקרת. בהתחלה אמרו שזה קצר חשמלי, אחר כך אמרו שזה מישהו מהכפר. כל יום הם אומרים משהו אחר. רק יהודים עשו את זה. מוסלמי כמוני לא יעשה דבר כזה, לא ינסה לשרוף אותי ואת הילדים".

הבית בו נרצחו בני משפחת דוואבשה שנה לאחר הפיגוע בדומא, יולי 2016. ניב אהרונסון
עבודה של איש אחד? גרפיטי על קירות בית משפחת דוואבשה, שנה אחרי/ניב אהרונסון

מראשית החקירה תסריט הפיגוע היה די ברור לחוקרים. מצלמות האבטחה בכפר הראו לפחות שני כלי רכב שלא שייכים לכפר נכנסים לתוכו. לכן למשטרה היה ברור שכמה אנשים היו מעורבים. גם מעדויות של תושבי הכפר שראו חלק מהאירוע עלה כי שני אנשים היו ליד הבית. ביום הפיגוע עצמו אמר איבראהים דוואבשה לוואלה! NEWS כי ראה שני רעולי פנים מעל ההורים ריהאם וסעד דוואבשה מחוץ לביתם.

עד ראייה נוסף, עלי דוואבשה, שראה אף הוא את המפגעים לפני בריחתם מהכפר מתאר את שראה: "שמעתי רעש והגעתי ליד הבית של סעד. ראיתי שם שני אנשים לבושים שחור. אחד מהם עמד ליד ריהאם והשני ליד סעד. פתאום באו עוד כמה אנשים מהכפר ושני המתנחלים ברחו". לאור מה שהוא ראה גם הוא לא מאמין שאדם אחד עומד למשפט על ביצוע פיגוע ההצתה. "הם משקרים. היו שניים ואני ראיתי אותם. אלוהים עדי שאיני משקר". עלי מסר שלוש פעמים את גרסתו במשטרה, כמו גם תושבים אחרים בכפר, וכעת בכפר חוששים מאירועים נוספים משום שהם משוכנעים שהאשמים הנוספים עדיין מסתובבים חופשי.

גם עיון בזיכרון הדברים של חקירת עדי הראיה שהגיע לידי וואלה! NEWS מעלה תמונה דומה. שני העדים שהגיעו מהכפר להעיד במשטרה, עלי דוואבשה ואיברהים דוואבשה, מספרים סיפור זהה. עלי סיפר בחקירתו ששמע פיצוץ חזק ומיד רץ לכיוון הבית שהוצת. "כשעמד כ-10 מטרים מהבית ראה את סעד ואישתו ריהאם שוכבים בחזית הבית וליד אחד מהם עומד גבר רעול פנים. ליד סעד עמד גבר בעל מבנה גוף מלא בגובה 1.80-1.83, וליד ריהאם עמד גבר בעל מבנה גוף רזה בגובה 1.70. השניים לבשו לבוש דומה: מכנסיים שחורים, חולצה שחורה צמודה חלקה עם שרוולים ארוכים, כפפות וחבשו על ראשם מסכות עם פתחים לעיניים ולפה. לטענתו, הוא לא יכול היה לראות את שיער האנשים או את צבע עורם. הגבר השני נשאר עומד במקומו. עלי נתקף פחד והחל בריצה לעבר ביתו שם קרא למשפחתו לעזרה. לאחר כארבע דקות חזר למקום ההצתה ומצא את איברהים דוואבשה שסייע לסעד וריהאם".

הבית בו נרצחו בני משפחת דוואבשה שנה לאחר הפיגוע בדומא, יולי 2016. ניב אהרונסון
האש הייתה חזקה מדי. בית משפחת דוואבשה שהוצת, שנה אחרי/ניב אהרונסון

זיכרון הדברים מעדותו של אברהים דוואבשה מתאר תמונה זהה: "בשעה 02:09 ישב על גג ביתו וגלש בפייסבוק. הוא שמע את סעד קורא לעזרה 'תעזרו לי, הורגים אותי'. איברהים רץ לכיוון ביתו של סעד ונעמד בפתח הרחוב מאחורי גדר. סעד שכב בחזית הבית כשרגליו לכיוון הבית. ריהאם אישתו שכבה גם היא בחזית הבית כשרגליה לכיוון הבית. ליד סעד עמד גבר בעל מבנה גוף רזה שגובהו כ-1.70 וליד ריהאם עמד גבר נוסף בעל מבנה גוף מלא שגובהו כ-1.80". איברהים המשיך לספר כי השניים לבשו בגדים כהים וכי הגבר ליד סעד בדק מה מצבו בזמן שהגבר ליד ריהאם הסתכל על האדמה כאילו חיפש דבר מה שהלך לו לאיבוד. רק כשהם החלו לנוע לכיוונו, הוא נבהל ורץ לביתו תוך שהוא קורא לעזרת אחיו. כשחזר למקום לא ראה את השניים. הוא הגיע לבית הבוער, חילץ את אחמד, ריהאם ביקשה שיציל גם את עלי התינוק, אך האש הייתה חזקה מדי והוא לא הצליח להיכנס שוב הביתה.

במשך שלושה שבועות קו החקירה שננקט קבע כי בפיגוע פעלו מספר מפגעים וכי נעשה שימוש בלפחות רכב אחד. אלא שעמירם בן אוליאל טרף במעצרו את הקלפים, הודה במעשה וסיפר כי ביצע אותו לבד. סנגורו לשעבר עו"ד איתמר בן גביר מציין כי ההודאה הושגה לאור העינויים שהוא עבר בחקירה במתקני השב"כ. מרגע זה נרשמה למעשה פריצת הדרך בחקירה, נזנח המתווה הקודם, וכשבוע לאחר מכן הוגשו שני כתבי האישום.

בימים אלו מתנהל משפט זוטא בנוגע לשיטות החקירה שהובילו, לדברי עו"ד בן גביר, להודאה לא קבילה לאחר שהושגה בכלים אסורים. לוואלה! NEWS נודע כי גם במהלך הדיונים הללו, שמתנהלים בדלתיים סגורות, חוקרי השב"כ לוקחים בחשבון כי החקירה לא הולידה די ראיות כדי להאשים אחרים בפרשה למרות שקיים סיכוי שהיו שותפים. מבחינת המשטרה שלקחה חלק בחקירת האירוע הם שמו את ידיהם על שני הנאשמים והם בטוחים כי יורשעו וישבו מאחורי סורג ובריח. הבעיה הייתה בגיבוש הראיון בנוגע להימצאותו של הקטין בזירה. לדוגמא, הקטין שהואשם בתכנון הפיגוע הודה במהלך החקירה בביצוע הפיגוע אך לאחר מכן שינה את גרסתו – ובשל היעדר ראיות נגדו, לא הוגש נגדו כתב אישום בגין ביצוע ההצתה, אלא רק בתכנון הפיגוע.

גלי גינת על עמירם בן אוליאל. מערכת וואלה!
הודה במעשה תחת התעללות? החשוד בביצוע הפיגוע בדומא, בן אוליאל/מערכת וואלה!

הסב חוסיין לא יודע את נפשו מרוב תסכול. "אין צדק במדינה. אם פלסטינים היו מציתים בית של מתנחל, היו תופסים, חוקרים ומכניסים אנשים למאסרי עולם. צריך אמת-מידה אחת. למה עדיין לא פה בן אדם מתכנן ואומרים: "עזבו, הוא קטין". למה אצלכם יש קטין ואצלנו אין? הרסו לו את הבית? אם זה היה פלסטיני מיד היו הורסים. אני מבקש מהמשטרה שישקיעו מאמצים נוספים. למה אתם נותנים להם להיות שם? קחו אותם. הבתים שלנו הם כמו בית סוהר, עם רשת על החלונות. הילדים לא רוצים לישון. זה לא חיים, זה בית סוהר".

תגובות

עו"ד איתמר בן גביר, פרקליטו לשעבר של בן אוליאל:
"לעולם לא נדע מה קרה בלילה ההוא בדומא. ככל שעובר הזמן השאלות מתרבות, לא רק באשר להצתות הרבות בכפר והמלחמות הפנימיות אלא גם ביחס לזיהוי שתי דמויות רעולות פנים בשטח, הימצאותו של רכב שבאמצעותו הגיעו לכפר והעובדה שחוקרי השב"כ בעצמם לא קיבלו לאורך כל החקירה את הטענה שהאירוע בוצע על ידי בן אדם אחד. בן אוליאל הודה בעינויים במיוחס לו. הודאתו לא תשנה את העובדה שיש ספקות רבים וסימני שאלה גדולים המעידים על כך שהוא מסר גרסה רק כדי שיפסקו העינויים".

שירות הביטחון הכללי:
"בחקירת הפיגוע בדומא בוצעו פעולות חקירה נרחבות וכן הושקעו מאמצים רחבים ומקיפים על ידי מערכת הביטחון, האכיפה והמשפט במדינת ישראל. כלל ממצאי החקירה ומסקנותיה הועברו לפרקליטות ושימשו להגשת כתב האישום בפרשה זו. מעבר לכך, לא נוכל להתייחס לחומרי החקירה בשל ההליך המשפטי".

הבית בו נרצחו בני משפחת דוואבשה שנה לאחר הפיגוע בדומא, יולי 2016. ניב אהרונסון
בית משפחת דוואבשה שהוצת, שנה אחרי/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully