וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוקימון עצוב בין ההריסות: הילדים הסורים שרוצים שתמצאו גם אותם

28.7.2016 / 17:00

כוכב רשת עזתי העז לתקוף את חמאס ונעצר במפתיע, המנהיג השיעי הקיצוני צולם עם לוחמת למען נישואי גייז ועורר סערה אדירה, והילדים הסורים שמתחננים שיאתרו גם אותם ולא רק את הפוקימונים. כל חדשות העולם הערבי שלא תמצאו בשום מקום אחר

צילום: רויטרס, תחקיר: אילן זלאייט ושמעון סימן טוב, עריכת תוכן: יפעת רוזנברג וסיגל סיריוס, עריכת וידאו: ניר חן

סערה אדירה התעוררה השבוע בעקבות פרסום תמונה של פעילה פמיניסטית עיראקית הפועלת לקידום נישואי גייז לצד אחד מאנשי הדת השיעים המשפיעים ביותר בעיראק. התמונה של הפעילה הנאא' אדוארד לצד איש הדת השיעי מוקתדא א-סדר התפרסמה ברשת והובילה לכעס רב מצד מעריציו הרבים. אחד מעוקביו אף העז ושאל: "כיצד נפגש כבודו עם אישה זו, הידועה כתומכת ברפורמות, בעלת דעות קדומות על האיסלאם ותומכת בהתרה בחוק של נישואים חד-מיניים?". משרדו של א-סדר סיפק לו תשובה מפתיעה למדי: "יש לנו הרבה במשותף בכל הנוגע לאהבת המולדת ולבקשת רפורמות".

מוקתדא א-סדר הוא מנהיג פוליטי ודתי שיעי בכיר בעיראק, אשר הוביל בשנים 2003-2004 התנגדות חמושה נגד השלטון האמריקני במדינה באמצעות מיליציה שהקים בשם "ג'ייש אלמהדי" (צבא המשיח"). הוא הוכרז על ידי ג'ורג' בוש כ"אויב רשמי" של ארה"ב, שאף הוציאה צו מעצר נגדו. כיום הוא אחד המשפיעים העיקריים על הפוליטיקה העיראקית והיה מיוזמי הפריצה לבניין הפרלמנט העיראקי לפני מספר חודשים. הנאא' אדוארד היא פעילה פמיניסטית ידועה הפעילה למען זכויות נשים וגייז בעיראק.

במרבית המדינות המוסלמיות נחשבים יחסים הומוסקסואליים לעבירה על החוק. תחת המשטר האסלאמי באיראן הומוסקסואלים מוצאים להורג לעיתים קרובות, וגם בערב הסעודית, תימן, סודאן ומאוריטניה זוהי עבירה שדינה מוות, אם כי במדינות אלו לא בוצעה הוצאה להורג בגין עבירה זו לפחות עשור. במדינות אחרות, כגון אלג'יריה, לבנון ולוב, מוטלים על הומוסקסואלים עונשי מאסר של עד 10 שנים. במצרים ובירדן אין חוק נגד הומוסקסואליות אולם הם מופלים ועשויים לעמוד לדין בגין עברות אחרות.

ב-15 השנים האחרונות חלו התפתחויות בכל הנוגע ליחס להומוסקסואלים. ארגונים אזרחיים פועלים למענם והרשתות החברתיות מאפשרות להם להתארגן ולקיים אירועים בסתר. מחוץ למדינותיהם יכולים הלהט"בים המוסלמים להפגין את נטיותיהם בגלוי: החודש הוכתר אחמד א-סדורי, סעודי שהיגר לארה"ב, כ"ערבי הראשון שהתחתן בנישואים חד-מיניים", לאחר שנישא לב זוגו האמריקני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עורר סערה. קוראן בצבעי הגאווה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר ונעצר

מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו השבוע את כוכב הרשת העזתי עאדל משוח'י, לאחר שפרסם סרטונים בהם יצא נגד שלטון חמאס ברצועה. משוח'י, תושב רפיח בשנות ה-30 לחייו המשרת בכוחות הביטחון, צבר לאחרונה פופולאריות רבה ברחוב הפלסטיני בזכות סרטונים סאטיריים קצרים שפרסם, בהם הגדיר עצמו כאדם "אומלל, המבקש להחזיר את החיוך לפניהם של האנשים העייפים מהמצור הישראלי". הסרטונים המופצים בעמודי הפייסבוק והיוטיוב שלו עוסקים בנושאים שמטרידים את תושבי הרצועה כגון הפיצול בינה לבין הגדה המערבית, והפסקות החשמל החוזרות ונשנות, והם זוכים למאות אלפי צפיות, ולתגובות מגוונות שנעות בין חמלה לבין לעג וקללות.

משוח'י החל לפרסם את דבריו לאחר טרגדיה שאירעה בחודש מאי במחנה הפליטים שאטי, כששלושה ילדים נספו בשריפה שפרצה בביתם כתוצאה מהתלקחות נרות בהם השתמשה משפחתם בשל הפסקות החשמל. משוח'י פרסם שני סרטונים תחת הכותרת "מסר לחמאס", שבהם קרא לארגון לעזוב את עזה.

לא ברור אם אלו התגובות המזועזעות שלהן זכה או האיומים שקיבל, אשר גרמו לו לפרסם סרטון התנצלות: "תוכן השירים אשר פרסמתי לא עולה בקנה אחד עם התרבות של העם הפלסטיני" אמר והתחייב שיצירותיו הבאות "יותאמו לקהל המצפה להן". סוכנו סיפר כי הוא נעצר מבלי שנמסר לו מדוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קיבל איומים. משוח'י/מערכת וואלה!, צילום מסך

פוקימון סורי

שיגעון ה"פוקימון גו" המוכר כבר לכולנו כבש בסערה גם את העולם הערבי. בשעה שבמצרים, ירדן, ערב הסעודית ומדינות נוספות אנשים מתרוצצים עם הטלפון ברחובות בתקווה "לתפוס" פוקימון נדיר, התופעה המשעשעת גוררת ביקורת ומעלה חששות הן בממסד הדתי והן במנגנוני הביטחון. ערב הסעודית פרסמה אזהרה לתושביה מהמשחק בטענה שהוא מהווה סכנה לפרטיותם, שכן באמצעות השימוש במצלמה וברכיב ה-GPS שבטלפון מוסרים הגולשים בכל עת מידע על רכושם וביתם, אשר עלול לשמש גורמים שונים נגדם. מצרים הודיעה כי שירותי הביטחון בודקים את הסכנות הכרוכות במשחק מחשש שהוא עשוי לשמש ככלי לריגול על ידי העברת תמונות בזמן אמת מאתרים רגישים.

בירדן אירעה תקרית משעשעת כאשר חמישה אזרחים שנכנסו לאצטדיון האולימפי בעמאן במטרה לתפוס פוקימון נדיר - נעצרו על ידי המשטרה. "נחקרנו בתחנה, שאלו אותנו אם אנחנו רוצים לפוצץ את המקום" סיפר אחד מהם. "הסברנו לשוטרים שאנחנו משחקים במשחק המבוסס על מקומות אמיתיים, והגענו רק בשביל הפוקימון. אחרי שחיפשו בתיקים שלנו, שיחררו אותנו".

גם אנשי הדת מיהרו לצאת נגד המשחק התמים לכאורה. שייח' יוסף קרדאווי, אחד מפוסקי ההלכה המוסלמים הבכירים בעולם כיום, קבע כי אסור להשתמש באפליקציה. קרדאווי אמר כי קיבל לאחרונה שאלות רבות בנוגע לאפליקציה החדשה, ופסק כי היא אסורה לשימוש בידי מוסלמים בשל "האלימות והרעיונות הפסולים שהיא מציגה". גם המועצה העליונה של אנשי הדת בסעודיה אסרה על השימוש בו משום שהוא מכיל סימנים של דתות וארגונים "פסולים", כלשונן, כגון צלב וכוכבים.

יש גם מי שביקש לנצל את האופנה החדשה כדי להשיב לכותרות את מצב הקטסטרופלי של תושבי סוריה. אמן סורי "הלביש" את תמונות הפוקימונים על רקע הריסות המלחמה בסוריה. אמן סורי אחר הלביש "אימוג'יס" של בובות על רקע תמונות ההפצצות, גלגלי הצלה - על רקע תמונות הפליטים, וספרים - על רקע בתי ספר הרוסים. את סדרת התמונות הוא כינה "סוריה גו". בתמונות אחרות שהופצו ברשת, ילדים סורים צילמו עצמם עם דפים שעליהם ציורי פוקימונים עם בקשה מצמררת: "בואו להציל אותנו".

תמונות שפרסם אמן סורי בהן קריקטורות של פוקימון גו על רקע חורבות ערי סוריה. יולי 2016. מוחמד יוסף, אתר רשמי
"בואו להציל אותנו". ילד סורי לצד פוקימון/אתר רשמי, מוחמד יוסף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully