וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה קיבלה את הקרקע בחינם – חברה מסחרית עושה בה שימוש פרטי

25.7.2016 / 10:50

הקרקע של מתחם האקדמיה לשוטרים בבית שמש נמסרה למשטרה על ידי המדינה בחינם למטרות ציבוריות. לוואלה! NEWS נודע כי חברת "פוליסיטי", שזכתה במכרז לבניית המתחם ותפעולו, משכירה את מתקניו לחברות פרטיות מבלי לשלם דמי השבחה כחוק. המשטרה: הכול בהתאם למכרז

צילום: אבי כהן, עריכה: גדי וינסטוק

(בווידאו: הצצה לאקדמיה החדשה לשוטרים, ינואר 2015)

בתחילת שנות ה-2000 מסרה המדינה לידי המשטרה קרקע בבית שמש בחינם למטרות ציבוריות – הקמת מכללת שוטרים, שהתב"ע לצורך הקמתה אושרה בשנת 2005. עם זאת, לוואלה! NEWS נודע כי חברת "פוליסיטי", מקבוצת "שיכון ובינוי", שזכתה במכרז לבניית מתחם המכללה ואחראית על תפעולו ותחזוקתו למשך 25 שנה, עושה בקרקע שימוש מסחרי ומשכירה את מתקני המתחם לחברות פרטיות. כל זאת, מבלי לשלם למדינה דמי השבחה כנדרש בחוק ועל פי סעיפי מכרז הזיכיון.

המכללה נפתחה ב?15 בינואר 2015 בטקס מרובה משתתפים, שבו התייצבו יחד השר לביטחון פנים לשעבר יצחק אהרונוביץ' ומפכ"ל המשטרה הקודם יוחנן דנינו. על אף המתיחות הגלויה ביניהם, השניים הצטלמו מחויכים יחדיו בטקס גזירת הסרט. המוסד החדש, שהוקם אחרי חבלי לידה רבים, נועד להחליף את כל מסגרות ובסיסי ההדרכה של המשטרה. בטקס החניכה נכחה גם נכדתו של דוד בן גוריון, רות מאור, שהגיעה כדי לשתול שורש מהעץ המקורי שנטע סבה ב?1949 בחניכת המרכז ללימודי משטרה בקריית אתא.

על הבמה, בעוד שחבריו למפלגת "ישראל ביתנו" היו מצויים בעיצומה של חקירה שעוד תשפיע רבות על עתידה הפוליטי של המפלגה, ויש שיאמרו גם על עתידו הפוליטי שלו, הכריז אהרונוביץ' כי מתקן זה יהפוך לחממה לגידול שוטרים מקצועיים. ספק אם במעמד זה שיערו בנפשם אהרונוביץ' ומפכ"ל המשטרה כי המכללה עתידה אכן להוות חממה, אולם לאו דווקא לחינוך שוטרים כי אם לעצימת עין לכניסת גופים פרטיים לצורך אימונים בחסות המשטרה.

לקריאה נוספת:
"פרחי פלסטין": כך מכין חמאס את נשות הרצועה לעימות עם ישראל
בעקבות הדלפות המיילים: יו"ר ועידת המפלגה הדמוקרטית מתפטרת
גבר כבן 30 טבע למוות במקווה בבני ברק; הנסיבות נבדקות

נחנכה אקדמיה חדשה לשוטרים בבית שמש. אבי כהן
שימוש בניגוד לחוק. מתקן הדרכה במכללה בבית שמש/אבי כהן

האקדמיה החדשה הוקמה במטרה להוות מרכז הכשרות ארצי לכלל מקצועות השיטור, ומרכזת את כל נושא הכשרת השוטרים, מרמת שוטר חובה ועד דרגת תת-ניצב. היא מאגדת בתוכה יותר מ-20 בתי ספר מחוזיים ואת שתי המכללות שפעלו עד כה: המרכז ללימודי משטרה בקריית אתא והמכללה לקצינים בכירים בנעורים שליד בית ינאי בשרון.

פרויקט בניית האקדמיה נוהל באמצעות מנהלת ארצית, שכללה את סגן מפכ"ל המשטרה באותה תקופה, ניצב ניסים מור. המכללה כוללת מתקנים רבים ומתקדמים, ובהם קריית אימונים, מתקני הדרכה, מטווחים וסימולטור ירי, אמפיתיאטרון, אודיטוריום המכיל 500 מקומות ישיבה, מתקני ספורט ואתר הנצחה ומורשת, שבהם יוכלו לבקר הקהל הרחב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האקדמיה נחנכה ברוב פאר והדר. אהרונוביץ' ודנינו/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרעיון לאקדמיה נולד לפני כ?20 שנה, בתקופתו של משה שחל כשר המשטרה. בשנת 1996 הונחה אבן הפינה, אולם ב?2012 החלה הבנייה הממשית. על קרקע של כ-230 דונמים, מתוכם כ?64 מ"ר בנויים, נבנתה המכללה שנועדה לשמש כמתחם האימונים והמטווחים היחיד בארץ להכשרת שוטרים. העלות הכוללת לבנייה הסתכמה ב-700 מיליון שקלים, ועלות התפעול ל?25 שנה היא 2.2 מיליארד שקלים.

העלמת תשלומי השבחה והקלות בארנונה

בינואר 2011, בתום מכרז ארוך ומתוקשר, זכתה בפרויקט "פוליסיטי", שחלקה נמצאת בבעלות חברת "שיכון ובינוי" שבשליטת אשת העסקים שרי אריסון, וחלקה בבעלות חברת "G4S - חברת השמירה". היה זה אחד מהמיזמים הראשונים בארץ שנוהל בשיטת BOT (ר"ת Build-Operate-Transfer), שבמסגרתה היזם הפרטי מקים ומממן את הפרויקט הציבורי, מתפעל אותו לאורך תקופת הזיכיון והכנסותיו מהפרויקט נובעות מהגוף המשתמש בשירותים. על פי תנאי הזיכיון, החברות הפרטיות יפעילו את המתחם כולו, ומדריכים מטעמן יפעילו את מערך ההדרכה, ובכלל זה לימודי ירי וכושר, למעט מקצועות השיטור.

מי שהיתה בין הראשונים להתנגד לרעיון ולהתריע על ניגוד העניינים היא יו"ר מפלגת העבודה באותם ימים, שלי יחימוביץ'. הח"כית טענה כי בית הספר לשוטרים הוא מסוג המוסדות שחייבים להיות בבעלות המדינה ואסור שיופרטו ויעברו לבעלי הון, שכן מדובר בליבת התורה של אכיפת החוק ולכן מקום כזה לא יכול להיות חשוף לגורמים פרטיים, שכל מטרתם היא מקסום רווחים.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ'. ראובן קסטרו
בין הראשונים להתריע על ניגוד עניינים. יחימוביץ'/ראובן קסטרו

לידי וואלה! NEWS הגיע חוזה הזיכיון. לפי סעיף 97.6 בחוזה הזכיינות, "יישום מיזם נוסף יבוצע באחריות הזכיין, לרבות קבלת כל ההיתרים הנדרשים לצורך כך על פי כל דיון (לרבות לפי חוקי התכנון והבנייה)... הזכיין יבצע את המיזם הנוסף על חשבונו ויישא בכל העלויות והתשלומים הכרוכים במיזם הנוסף (לרבות תשלומים למנהל מקרקעי ישראל ו/או לרשויות המוסמכות בתחום התכנון והבנייה)".

בניגוד למפורט בסעיף, "פוליסיטי" אינה משלמת למנהל מקרקעי ישראל ולעיריית בית שמש את התשלומים הכרוכים בפעילות מסחרית. זאת על אף העובדה שעל פי הסכם החכירה, הקרקע נמסרה למטרות ציבוריות בלבד ולא בוצע מכרז לגבי השימושים המסחריים.

בנוסף לעובדה כי "פוליסיטי" מעלימה כספי השבחה, זוכה החברה להקלות כספיות. "פוליסיטי" זכאית להנחות מיוחדות ולמעשה משלמת ארנונה מופחתת של מבנה ציבור ולא ארנונה לפעילות מסחרית. לאחרונה החלו בעיריית בית שמש בהליכים משפטיים נגד החברה בשל כך.

המשטרה: "כל מיזם נוסף במתקן מחויב באישור מראש של המדינה"

משטרת ישראל מסרה בתגובה כי "המכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש מופעלת באמצעות זכיין פרטי. בתנאי המכרז לזיכיון מדינת ישראל, באמצעות החשב הכללי במשרד האוצר, אפשרה ועודדה שימוש פרטי במתקן, זאת בנוסף על הפעילויות המשטרתיות בתחומים הקשורים או נלווים לפעילותו על פי ההסכם. עם זאת, כל מיזם נוסף על הפעילות המשטרה במתקן מחויב באישור מראש של המדינה, באמצעות המשטרה, הרשאית שלא לאשרו בהתאם לשיקול דעתה הבלעדי ובשים לב לאמות המידה שנקבעו בהסכם.

"יחידת הפיקוח המשטרתית מאשרת כל פעילות נוספת במתקן ועל פי בדיקה עמה המתקן זמין לכל הפעילויות המשטרתיות בהתאם לצורכי המשטרה ועל פי ההסכם ובכל מקרה עדיפות הפעילות במתקני המכללה. כל ניסיון של גורמים מסחריים להטיל דופי במשטרה, או מי מטעמה, בשל אינטרסים של תחרות עסקית, הינם פסולים וראויים להוקעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully