וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב הפרסום בוואלה! NEWS: קריאה לבדוק כשלים בחקירת מפקד מצ"ח

21.7.2016 / 12:35

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר הביטחון ולרמטכ"ל בבקשה לבדוק את ההליך שבו קיבל אל"מ גיל ממון את פרטי החקירה נגדו. "במקום שבו קיבל נחקר מידע הנוגע לחקירתו, זוהם ההליך הפלילי"

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

התנועה לאיכות השלטון ביקשה אתמול (רביעי) משר הביטחון אביגדור ליברמן לבחון באופן מידי את חקירתו של אלוף-משנה גיל ממון, בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS. לפי הפרסום, ראש אכ"א במשרד הביטחון אלוף חגי טופולנסקי הדליף לממון את כל פרטי החקירה נגדו – שבמסגרתה יוחסו לו תפירת מכרזים ומינוי פסול של מקורבים – כדי שיוכל להתכונן לקראתה. התיק נגד ממון נסגר כעבור זמן קצר ונקבע כי הוא ימונה למפקד המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח).

במכתב שמוען לשר הביטחון, לרמטכ"ל גדי איזנקוט ולפרקליט הצבאי הראשי, נכתב: "ככל שאכן זהו סדר הדברים, הרי שמדובר בפגיעה חמורה ביותר בליבת ההליך הפלילי, אשר עולה עד כדי שיבוש אמיתי של הליכי חקירה ואף ניסיון בוטה להשפיע על דמויות מפתח מקרב החוקרים – על ידי לא אחר ממי שעתיד לפקד עליהם תוך זמן קצר מביצוע החקירה עצמה".

סא"ל גיל ממון ורפ"ק נועם קייזר מיחידת "מגן" ותמונות של הסמים שהוסלקו בגלגל רזרבי, יוני 2012. דובר צה"ל
"מחייב כי הגורמים הרלוונטיים ייתנו דעתם לשורת הכשלים". ממון/דובר צה"ל

"במקום שבו קיבל נחקר מידע כה מדויק הנוגע לחקירתו זמן רב בטרם הועמד לחקירה, זוהם ההליך הפלילי באופן חסר תקנה ובאופן המחייב בדיקה מדוקדקת על ידי הגורמים הרלוונטיים אשר ייתנו דעתם לשורת הכשלים אשר הובילה למקרה האמור", נכתב. "חשיבות נוספת קיימת שעה שמושא החקירה הוא אינו אחר מאשר מפקד המשטרה הצבאית החוקרת הנכנס לתפקידו לפני שבועות אחדים. חשיבות זו עיקרה בפן הסמלי, כמובן, עת מפקד מצ"ח יוצר קשר ביוזמתו עם זה אשר עתיד להיות פקודו, ומשוחח איתו בדבר חקירתו הקרבה. גם אם לא התכוון לעשות כן אל"מ ממון, הרי הדעת נותנת כי שיחה כזו די בה להשפיע על מפקד יחידת החקירות השפעה שאינה רצויה".

לסיום, נכתב: "מדובר במפקד המשטרה הצבאית, זה אשר ראוי שייתן דוגמא אישית לפקודיו, וככלל להליך החקירה הצבאית. האם הדעת סובלת בכלל מחשבה שמא יהפוך מקרה זה בו מודלפים חומרי חקירה רגישים למושא החקירה בטרם זו החלה? האם סבורים אנו כי כמפקד המשטרה הצבאית החוקרת יתיר אל"מ ממון לפקודיו להעביר ידיעות מעין אלו לנחקרים עליהם יהיו אמונים?".

עוד באותו נושא

פרסום ראשון: מסמכי החקירה נגד מפקד מצ"ח הודלפו לו לקראת חקירתו

לכתבה המלאה
דני עפרוני בועידת המשפט באשקלון. אוגוסט 2014. ראובן קסטרו
הפרקליט הצבאי הראשי דאז דני עפרוני/ראובן קסטרו

אחד החשדות המרכזיים נגד ממון היה תפירת מכרזים בשנית 2010 עד 2012, אז שימש מפקד היחידה המרכזית לחקירות מיוחדות (ימל"מ). על פי החשד, ממון סייע לחברה ביטחונית לזכות במכרז כדי לסייע לאחד מחבריו, שעבד בחברה, להתקדם בה. הטיית המכרז לכאורה נעשתה באמצעות חשיפת מחיר היעד שנקבע על ידי עורכי המכרז, צעד שאפשר לחברה להגיש את ההצעה הנמוכה ביותר ולזכות בו. כמו כן, נטען כי ממון סייע לחברה שבה עובד חברו, איש שב"כ לשעבר, לזכות במכרזים נוספים שעניינם התקנת ציוד ואביזרים נלווים לחדר החקירות של המשטרה הצבאית.

נוסף על כך, נטען כי ימל"מ הקצתה סכום כסף להתקנת ציוד צבאי ברכב החפ"ק שלה, ואף שהסכום יועד כולו למטרה זו – סיכם לכאורה ממון עם חברו שיתקין בכלי הרכב ציוד בשווי נמוך יותר מזה שנקבע בידי היחידה. על פי החשד, ממון ביקש כי יתרת הסכום תשמש להתקנת ציוד במכוניתו האישית.

חשד נוסף שעלה נגד ממון היה כי עשה שימוש תדיר ברכבי היחידה – אף שהדבר אסור. על אף שפעילותה של ימל"מ נחשבת סודית והשימוש ברכביה אמור להיעשות למען פעילות מבצעית בלבד, נטען כי ממון גייס את חייליו ורכבו לצרכים אישיים – כמו נטיעת עץ ופינוי אבני ריצוף מביתו. בנוסף, נטען כי באחת הפעמים שבהן אחד מקציני היחידה העביר כלי רכב של היחידה לביתו של ממון ברחובות, אירעה תאונה – וממון הורה לקצין לשקר בנוגע ליעד שאליו הועבר כלי הרכב. לכאורה, הקצין ציית, לקח אחריות לתאונה – והורשע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully