וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנסים להרוס": שמו של אחד משני רחובות "פינסקר" בראשל"צ ישונה

21.7.2016 / 9:59

בעקבות האיחוד בין נחלת יהודה לעיר ב-1988, קיימים בראשל"צ שני רחובות על שם יהודה לייב פינסקר. העירייה החליטה לשנות את שמו של הקטן מביניהם, אך התושבים זועמים. על האפשרות שעלתה כי הרחוב ישא את שמו של הרב עובדיה יוסף אמרו כי זהו "עוד סממן להתחרדות העיר"

רחוב פינסקר בראשון לציון נחלת יהודה. ראובן קסטרו
ממתינים להחלטת ועדת השמות. רחוב פינסקר בנחלת יהודה/ראובן קסטרו

מועצת עיריית ראשון לציון קבעה השבוע ברוב של 15 קולות כי יוחלף שמו של רחוב בשכונת נחלת יהודה, רחוב פינסקר. ההחלטה, שמעוררת זעם רב בקרב תושבי השכונה, הגיעה בעקבות הטענה כי חל בלבול בין הרחובות פינסקר לבין רחוב יהודה לייב פינסקר בעיר. הכפילות נוצרה בשל איחוד המושב נחלת יהודה בשנת 1988 עם העיר, אולם ביום החתימה על המיזוג, הוסכם כי לא ייעשה כל שינוי בשמות הרחובות בנחלת יהודה, מתוך התחשבות ברגשות התושבים.

את ההצעה לשינוי שם הרחוב יזם ממלא מקום ראש העיר, רז קינסטליך, שטען בפני המועצה כי הגיעו למשרדו פניות הן מתושבי העיר והן מתושבי החוץ על בלבול בין הרחובות, "היות שקיימים שני רחובות הקרואים באותו השם ומנציחים אותה אישיות". כמו כן, טען כי ברחוב יהודה לייב פינסקר ממוקמת מרפאה אזורית של קופת חולים כללית, המהווה "אבן שואבת". גם ראש עיריית ראשון לציון דב צור התייחס לסוגיה. "ישנה בעיה והפתרון הוא לשנות את שם רחוב פינסקר בנחלת יהודה מכיוון שזהו רחוב קטן יותר עם מעט תושבים, בניגוד לרחוב יהודה לייב בראשון לציון", אמר.

רחוב פינסקר בראשון לציון. ראובן קסטרו
"אבן שואבת". רחוב פינסקר המרכזי יותר בעיר/ראובן קסטרו

אחד מהשמות החלופיים שייבחנו על ידי ועדת השמות העירונית, הוא הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס והרב הראשי הספרדי לשעבר. "מה לנו ולעובדיה יוסף? זהו עוד סממן של התחרדות שעוברת ראשון לציון בשנים האחרונות וזה קורה מול העיניים", אמר אלון יפת, יו"ר ועד השכונה ומנכ"ל מפעל המים של נחלת יהודה. "מאז האיחוד עם ראשון לציון, אנחנו מרגישים כמו נטע זר ותושבים סוג ב'. ממושב פורח וירוק, נחלת יהודה הפכה לגיהנום. כל פינה יפה בשכונה מנסים להרוס לנו. עיריית ראשון לציון פועלת ממש כמו מאפיה סיציליאנית".

ד"ר עמי אייל, שנולד ברחוב שעתידים לשנות את שמו, טען יש לו משמעות סימבולית גדולה עבור התושבים. "שבעה מילידי רחוב פינסקר נפלו במערכות ישראל ובקרבות להגנת הישוב העברי בארץ ישראל. אני לא חושב שיש רחוב אחד בכל ישראל שיש בו שבע משפחות שכולות. ככה מוחקים היסטוריה וערך כזה סימובלי ויקר?", תמה. "שלא נדבר על האישים שיצאו מפה: חתני פרס לביטחון ישראל, אלופים בצה"ל, אמנים, השחקן ספי ריבלין ז"ל חי פה עם משפחתו. איך בהינף יד נלוזה ופוגענית מקבלים כזאת החלטה? מאז שהתמזגנו עם ראשון לציון, כל פינה יפה בנחלת הרסו לנו. ומה הקשר לעובדיה יוסף? את מי הוא מייצג פה בנחלת? מה קשר בינו לבין המורשת שלנו? רוצים שרחוב פינסקר יישאר ולא ישונה".

עוד בוואלה!

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
ראש עיריית ראשון לציון דב צור. ניב אהרונסון
"הפתרון הוא שינוי שמו של הרחוב הקטן יותר". ראש העירייה דב צור/ניב אהרונסון
"ראשית, אין בקריאת שם רחוב על שמו של אדם כרב עובדיה כל פסול. שנית, ההצעה להחליף את שם הרחוב בשמו נאמרה כהערת אגב"

אתמול שיגר אייל מכתב דחוף לראש העירייה צור. "אני מקווה ששמו של הרחוב, שנבחר על ידי מייסדיו, לא ישונה", כתב. "אך אם אכן יש כוונה לשנות את שמו של הרחוב, סביר יהיה שתיעשה על כך עבודה רצינית בשיתוף של דיירי הרחוב והישוב על מנת שישמר צביונו המיוחד".

עיריית ראשון לציון מסרה: "בשל העובדה שיש בלבול רב בין הרחובות יהודה לייב (פינסקר) בראשון לציון, שבו גרות מאות משפחות וממוקמים לא מעט עסקים ומוסדות, לבין רחוב פינסקר בנחלת יהודה, שבו מתגוררות מעט משפחות, החליטה מועצה לשנות את שם הרחוב בנחלת יהודה. הנושא יובא לדיון בוועדת השמות העירונית, שתפרסם את דבר הכוונה ותזמין מתנגדים להשמיע את עמדתם. בתום שמיעת כל הטיעונים תתקבל החלטה. באשר לטענת ה'התחרדות' המגוחכת, מי שאומר דברים אלה מנסה רק להצית אש ולעשות פרסום לעצמו. ראשית, אין בקריאת שם רחוב על שמו של אדם כרב עובדיה יוסף ז"ל כל פסול, להיפך, ושנית, ההצעה להחליף את שם הרחוב בשמו של הרב עובדיה יוסף ז"ל נאמרה כהערת אגב והחלפת עקיצות בין חברי המועצה ולא כהצעה קונקרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully