וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתמטיקה זה לא מספיק: הישראלים צריכים לעבור סדנת חינוך פיננסי

עידו חדד

19.7.2016 / 14:44

כבר בגיל צעיר מאוד אנו נחשפים לנושאים כספיים, כאשר אנו פותחים חשבון בנק או מוציאים כרטיס אשראי, אך ככל שאנו מתבגרים – ההחלטות הפיננסיות הופכות למורכבות יותר, וקריטיות יותר. שר האוצר כחלון, הגיע הזמן להגדיל את ארגז הכלים

שר האוצר משה כחלון. מרץ 2016. ראובן קסטרו
איך יכול להיות שלשליש מהישראלים אין פנסיה? שר האוצר כחלון/ראובן קסטרו

מי מאיתנו לא מכיר את הריטואל הבא: מדי רבעון אנו אוספים מתיבת הדואר את הדו"ח הפנסיוני שלנו הנשלח על ידי אחד מבתי ההשקעות או קרנות הפנסיה. סביר להניח שרובנו מהססים לפתוח אותו, פן לא נצליח להבין בו מאום ומיד הוא מושלך כלאחר יד לפח האשפה.

אותו ריטואל קבוע מגובה גם בנתונים עגומים שפורסמו על ידי הלמ"ס בשנה החולפת. מדו"ח מיוחד שפירסמה הלשכה עולה כי שליש מהישראלים אינם מחזיקים בהסדר פנסיוני לטווח ארוך ומעל 60 אחוזים מהם אינם יודעים כלל מהו הסכום אשר יעמוד לרשותם ובאילו תנאים יצאו לגמלאות.

יתרה מכך, נתונים שונים שנאספו לאחרונה על ידי אגף שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר מעידים על קושי של הציבור לנהל נכון את כספו ולקבל החלטות פיננסיות מושכלות. מחצית מבעלי חשבון בנק בישראל היו באוברדראפט בשנה שעברה ונעזרו בהלוואה כלשהי (שאינה משכנתא), כאשר רבים מהם אף איחרו בתשלום חשבונות שונים. נתונים אלה אינם גזירת גורל, והם ברובם תוצאה של היעדר ידע ומודעות הציבור להתנהלות פיננסית נכונה אשר יכולה למנוע השלכות כבדות משקל על עתידו.

דרוש: ארגז כלים

כבר בגיל צעיר מאוד אנו נחשפים לנושאים כספיים, כאשר אנו פותחים חשבון בנק או מוציאים כרטיס אשראי , אך ככל שאנו מתבגרים, עלינו לקבל החלטות פיננסיות רבות ומורכבות יותר, ולהיערך לאירועים בלתי צפויים שעשויים לקרות.

שינויים שחלו בשני העשורים האחרונים חידדו צורך זה. מורכבות גדולה של מוצרים פיננסיים, משברים עולמיים תכופים, גידול בפערים כלכליים ועליית תוחלת החיים - הגבירו את הצורך להתאים מוצרים אלו לצרכים ולהעדפות אישיים, ועמם גדל הצורך בחינוך פיננסי.

ככל שמעמדו הסוציאל-אוקונומי של העובד נמוך יותר, כך מתמעטים ההכוונה והידע המועברים אליו. רבים מהעובדים אשר מוגדרים "עובדים שקופים" לא מקבלים כל הדרכה או הנחייה בנושא, זאת לצד השתכרותם הנמוכה, והתחלופה המוגברת במקום עיסוקם. על המחוקק לחייב עסקים לערוך לעובדיהם מפגשי הדרכה בנושא החינוך הפיננסי. זכותו של כל עובד בישראל, לדעת את חשיבות הפנסיה להבטחת חייו לאחר הפרישה, את הזכויות העומדות לרשותו בזמן פיטורין או מעבר למעביד חדש ואת זכותו לבחור את המוצר.

יתר על כן, כפי שהמדינה מחייבת מעבידים להעביר לעובדיהם הדרכות בנושא הטרדה מינית, כך על המדינה לחייב לערוך הדרכות גם בתחום החיסכון הפנסיוני, זאת כאשר האחריות לכך תוטל על המעסיק.

על מנת להתמודד עם סוגיה הרת גורל זו, דרוש לנו ארגז כלים. זו מטרת החינוך הפיננסי: הקניית מיומנויות ייחודיות, הנגשת מידע והטמעת דפוסי התנהלות פיננסית נבונים.

החודש אנו מציינים חמש שנים למחאה החברתית וזהו בדיוק הזמן המתאים לדבר על החינוך הפיננסי במונחים בהירים ונהירים יותר ולהתחיל בעשייה אשר תגיע לכלל הציבור. רק בעזרת ידע פיננסי, יוכלו אזרחי ישראל להיטיב ולשפר את רווחתם הכלכלית בהווה ולהבטיח את ביטחונם הכלכלי בעתיד.

עידו חדד הוא המנהל האקדמי של iTrader college

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully