וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטפלת התעללה בחולה סיעודית - משפחתה תובעת מיליונים משירותי הרווחה

19.7.2016 / 11:45

עובדה זרה צולמה מכה קשות חולה דימנטית כבת 60 ונדונה ל-15 חודשי מאסר. משפחתה של המטופלת תובעת 2.5 מיליון שקל מחברת הסיעוד ושירותי הרווחה בגין טיפול כושל, שהביא לטענתם לאיחור בטיפול בתלונותיה. תיעוד מזעזע

ספק 500

עובדת זרה מהפיליפינים תועדה מתעללת בחולה סיעודית ונידונה בשל כך ל-15 חודשי מאסר בחודש שעבר. כעת, תובעת משפחתה של החולה את שירותי הרווחה במועצה האזורית גזר, שם היא מתגוררת, את העובדת מרילין פואה ואת החברה שהעסיקה אותה, איילה א.מ. סיעוד בע"מ, לשעבר דנאל, בגין תלונות שהתקבלו בנושא אך לא זכו לטיפול.

בתביעה על סך 2.5 מיליון שקלים טוענת המשפחה כי טיפולם הרשלני של שירותי הרווחה ושל חברת הסיעוד הביאו לאיחור של שלוש שנים וארבעה חודשים בגילוי ההתעללות, זאת על אף שהועלו חשדות לכך בכמה מקרים על ידי גורמים רפואיים בבתי החולים.

על פי עובדות כתב האישום נגד העובדת, שהוגש בחודש מאי לבית משפט השלום ברמלה, התעללה פואה במשך תקופה ארוכה במטופלת, שתוארה כ"נמצאת במצב דימנטי מתקדם, אינה יכולה לדבר ומוגדרת במצב סיעודי מלא". במהלך תקופה ארוכה, ובמספר רב של מקרים, התעללה הנאשמת בחולה ונהגה בה בגסות ובאלימות ותקפה אותה מילולית, משכה בשיערה, צבטה אותה בשדיה בחוזקה והטיחה את ידיה במשענת היד של הכורסה שבה הייתה מושיבה אותה, באופן שהותיר עליה חבורות", נכתב. עוד צוין כי הנאשמת הורשעה בהתאם להודאתה בעבירות של התעללות בחסר ישע, תקיפת חסר ישע וגרימת חבלה של ממש.

התביעה, שהוגשה בידי בעלה של המטופלת בשמה בחודש יוני, מפרטת כי גורמים רפואיים אמרו כי קיים חשד להתעללות בחולה, אך העובדת הסוציאלית שהגיעה לבדוק את המקרה לא העבירה למשטרה את החשדות. יתרה מזו, העובדת הסוציאלית אף סיכמה את בדיקתה עם מקבילתה מחברת הסיעוד ואמרה כי התרשמותה מהמטופלת ומהמשפחה טובה מאוד.

תיעוד קשה: עובדת זרה מהפיליפינים התעללה בחולה סיעודית ונידונה ל-15 חודשי מאסר. ספק 500
"רואים את הרוע בעיניים, את האכזריות". תקיפת המטפלת/ספק 500

בעלה של המטופלת סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי הצפייה בסרטון ההתעללות באשתו הייתה קשה מנשוא. "בסיום מתן גזר הדין קיבלתי מהפרקליטה את הדיסק-און-קי שעליו הסרטון, ופשוט לא יכולתי לצפות בסרטון הזה, לא יכולתי לראות יותר מארבעה פריימים", סיפר. "זה מסביר את מה שאני מרגיש, היה לי כל כך קשה לצפות בסרטונים האלה. רואים את הרוע בעיניים, את האכזריות, את ההתעללות". לדבריו, "כל פעם הייתי רואה פה מכה ושם מכה, וכשהייתי שואל את המטפלת היא הייתה אומרת לי שזה מהדלת או מהכיסא. הזמנתי את רופא המשפחה והוא בדק, שאל אותה שאלות, והיא ענתה לו באותה צורה, שמדובר בתאונות".

עם זאת, למרות תשובותיה של המטפלת, הרופא לא ויתר ושלח מכתב לעובדת הסוציאלית של המועצה האזורית גזר, שכותרתו "חשד להתעללות". "אני לא ידעתי מזה, המועצה כלל לא פנתה למשטרה, לא העבירה את החשדות לבדיקה, הדבר הזה התגלה לי רק אחרי שגילינו את ההתעללות של העובדת הזרה", המשיך הבעל. "מיד הלכתי לתחנת רמלה, הגשתי תלונה ונתתי עדות במשטרה, אז הם הגיעו לעצור אותה".

בהתייחסו להתנהלותה של חברת הסיעוד, אמר הבעל כי הוא ממשיך לגלות ליקויים בעבודתה. "אני כל הזמן מגלה דברים חדשים, מתברר שבכל שלושה חודשים ברמה החוקית חייב להגיע עובד סוציאלי לבדוק ולשאול את המטופלת מה שלומה. אמנם אשתי לא מדברת, אבל הדבר הזה כלל לא נעשה, ואם כן אז לעיתים רחוקות ממש", אמר. "גם התנהלות המועצה והרווחה ביזיונית מאחר שהעובדת הסוציאלית של לשכת הרווחה במועצה לא הייתה במעקב". הוא הוסיף כי בעקבות המקרה התקין מצלמות בביתו: "איבדתי אמון באנשים, אני כבר לא מוכן לסמוך על אף אחד יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

ליטל ביבר חייקין, עו"ד לענייני נזקי גוף המייצגת את המשפחה, מסרה: "מדובר באישה כבת 60 שנמצאת במצב סיעודי עם דימנציה קשה, לא מתקשרת עם הסביבה, שבמשך כמה שנים עברה התעללות בידי המטפלת הסיעודית עובדת זרה שטיפלה בה. בעלה התקין מצלמות בבית כי הועלו במשך השנים חשדות להתעללות מצד המטפלת בידי שני רופאים, והם הורו להתקין מצלמות. יום אחד המשפחה ראתה אירוע אחד מיני רבים, שבו נחשפה באמת התעללות. הם עשו שחזור של כל הצילומים וראו שהיו לא מעט אירועים כאלו".

עוד הוסיפה חייקין: "הבעל החליט שהוא רוצה לתבוע את רשויות הרווחה במועצה האזורית שבו הם מתגוררים ואת חברת התיווך שתיווכה להם את העובדת הזאת. במשך כל השנים הללו הועלו חשדות אך לא נעשה דבר. הכתובת הייתה על הקיר, היו שתי פניות לפחות למחלקת הרווחה של המועצה האזורית שהעלו חשדות להתעללות מצד המטפלת, אך האירוע לא דווח למשטרה לא על ידי מחלקת הרווחה ולא על ידי חברת הסיעוד כמתחייב בחוק. לא נשמר מעקב רצוף עם המטפלת הזרה ועם הנפגעת כדי לוודא שאכן אין התעללות. אם היה מתקיים מעקב רצוף וביקורים, והאירוע היה מדווח למשטרה, ההתעללות במשך השנים הייתה נמנעת. היה ביקור בית בודד על ידי עובדת סוציאלית שטענה כי היא סבורה שאין התעללות ושהמכות שיש על הגוף הן תוצאה של נפילות חוזרות של הנפגעת".

תגובות

מלשכת הרווחה במועצה האזורית גזר נמסר: "קיבלנו את כתב התביעה ונגיב בבית המשפט. מפאת צנעת הפרט איננו יכולים להוסיף מעבר לכך".

מאיילה א.מ. סיעוד בע"מ נמסר: "החברה פועלת כלשכה פרטית לתיווך עובדים זרים בתחום הסיעוד ואינה המעסיק של העובדת. לחברה אין אחריות למעשה פלילי של העובדת הזרה. החברה מקיימת את כל החובות החלות עליה כלשכה פרטית. טענות שנטענו כלפי החברה על הפרת חובותיה - אין בהן ממש".

ח"כ איציק שמולי הגיב לפרסום ואמר: "ההתעללות בקשישים סיעודיים על ידי המטפלים שלהם הפכה למכת מדינה שלא מטופלת כלל על ידי הרשויות. בפועל, הקשיש יכול לעבור מסכת של השפלות והתעללויות תקופה ארוכה בתוך ביתו ואף אחד לא יידע מזה. ביטוח לאומי לא מגיע כמעט לפקח ואת חברות הסיעוד זה ממש לא מעניין. אני דורש לכנס בדחיפות את ועדת הרווחה כדי לדון במשבר ובמספר המקרים הרב שאירעו לאחרונה".

(עדכון ראשון: 08:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully