וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה סדר העדיפויות שלכם? אומרים "לא" לסגירת מסלול המורות החיילות

ירון רוזנטל

17.7.2016 / 14:22

דוד בן גוריון הקים, ובוגי יעלון החליט לסגור: מסלול המורות החיילות, שפועל 50 שנה באופן רצוף, עומד לסגור את שעריו בעוד מספר ימים. עדיין לא מאוחר לשנות את ההחלטה, שתפגע בגוף שתורם לנוף הארצישראלי, למוטיבציה לגיוס ולפנים של צה"ל בפני המועמד לגיוס

חיילים בעיר העתיקה, ירושלים. ShutterStock
"לעיתים המוטיבציה שהחדירו המורות החיילות באותם התלמידים ליוו אותם גם כאשר התגייסו לצה"ל"/ShutterStock

בעוד מספר ימים, אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, מסלול צהל"י שפועל במשך 50 שנים באופן רצוף עלול להסגר בגלל החלטת שר הביטחון הקודם. מדובר במסלול המורות החיילות בגופים הירוקים, שרבים מתלמידי ישראל, לאורך הדורות עברו והודרכו עלי ידיהן מדן ועד אילת.

במשך השנים עוסקים הגופים הירוקים דוגמת בתי ספר שדה, רשות הטבע והגנים וגופים נוספים בידיעת הארץ ובמורשת הקרב, את ההדרכות מבצעות המורות החיילות, חלק מהמודרכים הם גם עשרות אלפי חיילי צה"ל המקבלים מנה של מורשת, ציונות וידיעת הארץ.

במשך שנותיי כמנהל בית הספר שדה כפר עציון הכרתי לא מעט מורות חיילות שהגיעו להדריך אצלנו בבית הספר, הן מהוות דמות משמעותית ומודל לחיקוי לא רק בבית הספר שלנו אלא בכל מקום בהם הן פועלות, בעיקר בפריפריה הן הגיאוגרפית והן החברתית.

המטרה של בן גוריון

סיפור המורות החיילות החל כבר בשנות החמישים של המאה הקודמת, והיא החלה כיחידה קטנה שאותה הקים ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, מטרתה של היחידה הייתה לתמוך לקלוט ולעזור לעולים החדשים שהגיעו זה עתה ארצה בכמויות גדולות. בין היתר למדו אותם עולים חדשים עברית על ידי אותן מורות חיילות, חודשים ספורים לאחר מכן אותם עולים כבר גוייסו לצה"ל כאשר השפה העברית שגורה על פיהם.

במשך השנים כאשר פסקה העלייה והצורך בלימוד השפה הופסק נפתחו בפני המורות החיילות אפיקים חדשים בין היתר, לימוד והדרכת הארץ תלמידי התיכון וחטיבות הביניים, עבודה עם נוער בסיכון, עבודה במועדוניות של יחידות רווחה שונות ועוד. לעיתים המוטיבציה שהחדירו המורות החיילות באותם התלמידים ליוו אותם גם כאשר התגייסו לצה"ל.

לא בעיה של כוח אדם - להפך

ביטול המסלולים הירוקים במסגרת מסלול המורות החיילות ישאיר בתחום הדרכת הטיולים רק את בנות השירות הלאומי הדתיות. כאדם דתי אני חושב שאסור שיהיה מצב שבו רק בנות דתיות מדריכות את נערי ישראל בשבילי הארץ. גם אם בעת הזאת יש בעיית כוח אדם בצבא צריך להשאיר את כל המסלולים פתוחים לימים שבהם לא יהיו בעיות כוח אדם בצבא. לא ייתכן שמסלולים בעלי תרומה משמעותית לחברה הישראלית ייסגרו בהינף יד בגלל חוסר בכוח אדם כטענת גורמים במשרד הביטחון.

המורות החיילות הן לא הבעיה לכוח האדם בצבא אלא הפתרון. הדרכת המורות החיילות המגיעות במדי צהל להדריך את תלמידי ותלמידות בתי הספר רק מגדילה את המוטיבציה בפני המועמדים לגיוס. כאשר המסלול ייסגר עשרות אלפי תלמידים שהיו יכולים ליצור קשר עם אותן מורות חיילות שהן הפנים של צה"ל לא ייעשו כן.

לשמחתנו להצעת החוק, של עליזה לביא ובצלאל סמוטריץ, המורה להשאיר את המסלול יש תמיכה מקיר לקיר במערכת הפוליטית, מסיעת מרצ ועד סיעת הבית היהודי. כולם מבינים את חשיבות המסלול שהינו תורם לנוף הארצישראלי, למוטיבציה לגיוס ולפנים של צה"ל בפני המועמד לגיוס. הגופים הירוקים אומרים לא לסגירת המסלול הוותיק והמוערך.

ירון רוזנטל הוא מנהל בית ספר שדה כפר עציון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully