וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "לא נירתע, נמשיך להיאבק בדאעש; ליבנו עם צרפת"

אבי אשכנזי, שליח וואלה! NEWS לניס, עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לוושינגטון, דנה ירקצי

15.7.2016 / 22:00

נשיא ארה"ב שוחח עם מקבילו הצרפתי, הביע תנחומיו והציע סיוע בחקירה. הולנד ביקר בזירת האירוע בעיר ונפגש עם גורמי ביטחון. גרמניה הגבירה את ביקורת הגבולות בתיאום עם רשויות צרפת בשל הפיגוע | עדכונים שוטפים בעקבות הפיגוע ביום הבסטיליה

שידור ישיר באדיבות France 24

LIVE

22:00 - נשיא ארצות הברית אובמה התייחס לפיגוע ואמר: "לא נירתע, נמשיך לעמוד יחד במאבק נגד ארגון 'המדינה האסלאמית' (דאעש). ליבנו עם כל העם הצרפתי, הגברים, הנשים והילדים הרבים שנהרגו במתקפה החולנית הזו, ובהם גם אמריקנים. דיברתי עם הנשיא הולנד, הזכרתי לו שצרפת היא בת בריתנו העתיקה ביותר. אמרתי לו שעמדנו יחד במשך 200 שנה וגם עכשיו אל מול הטרור והאלימות. בניגוד לארגון שמחפש הרס וטרור, ננצח בקרב הזה באמצעות נאמנות לחירות, חירות הדת, חופש הביטוי, אותו החופש שאנשים חגגו אתמול ביום הבסטיליה. אנחנו לא יכולים להיות מחולקים על ידי דת, כי זה מה שהטרוריסטים רוצים. פה בארצות הברית יש חופש דת. החלוקה היא לא בין דתות וקבוצות אתניות אלא בין אלה שחושבים שמישהו הוא פחות מהם בגלל השבט, האתניות והדת שלהם ואלה שלא".⁠⁠

21:40 - שר הפנים של צרפת, ברנאר קזנוב, אמר בריאיון לרשת TF1 כי טרם נקבעו מניעיו של נהג המשאית שביצע את הפיגוע. "מדובר באדם שאינו מוכר לשירותי המודיעין כמקושר לאסלאם הרדיקלי", הסביר.

21:20 - ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס אמר כי נהג המשאית שביצע את פיגוע הדריסה "מקושר לאסלאם הרקידלי באופן כזה או אחר". לדבריו, "מדובר בטרוריסט ללא ספק".

אזרחים וכוחות ביטחון סמוך לאזור הפיגוע בניס שבצרפת 15 יולי 2016. באמצעות סמארטפון של וואווי - Huawei, אבי אשכנזי
שוטרת בזירת הפיגוע, היום/אבי אשכנזי , באמצעות סמארטפון של וואווי - Huawei

20:20 - נשיא ארצות הברית ברק אובמה שוחח הערב עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, הציע עזרה בחקירת פיגוע הדריסה בניס והביע את תנחומיו. דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט מסר כי "יועצים לביטחון לאומי מארצות הברית וצרפת שוחחו. נציע לצרפת את מלוא תמיכתנו בימים קשים אלה. יש עוד הרבה שצריך ללמוד על התקרית הזו, על הרקע של האיש, על האנשים שאיתם התרועע ואם קיבל הכוונה כלשהי. הרשויות בצרפת חוקרות את המקרה כדי לענות על השאלות האלה". בתוך כך, הורה אובמה להוריד את הדגלים בבית הלבן ובמוסדות ממשלתיים נוספים לחצי התורן, בעקבות הפיגוע.

18:46 - המשטרה הפדרלית בגרמניה הודיעה על ביקורת מוגברת בגבולות המדינה, בתיאום עם רשויות צרפת, בעקבות פיגוע הדריסה שאירע הלילה בניס ובו נהרגו 84 בני אדם ונפצעו מאות. בתוך כך הכריזו ספרד ואיטליה כי ימשיכו באבטחה המוגברת שעליה הוחלט לקראת משחקי היורו.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
העיר ניס שבצרפת ביום שאחרי פיגוע הדריסה 15 יולי 2016. באמצעות סמארטפון של וואווי - Huawei, אבי אשכנזי
ניס, היום/אבי אשכנזי , באמצעות סמארטפון של וואווי - Huawei

17:39 - ראש אל-אזהאר, המוסד הסוני החשוב בעולם, גינה את הפיגוע. לדברי המופתי הגדול שווקי עלאם, "האסלאם מעולם לא קרא להקזת דם". הוא כינה את התוקף קיצוני אשר "הולך בדרכי השטן", והוסיף כי אנשים "מושחתים כמותו" שמבצעים פשעים מכוערים הם "מקוללים בחיים ואחריהם". בתוך כך, הודעה רשמית של אל-אזהר קראה לאחדות במלחמה נגד "פיגועים נתעבים הסותרים את משנת האסלאם".

17:15 - אשתו לשעבר של המחבל מוחמד אל-חווייג' בוהלאל נעצרה על ידי רשויות הביטחון ונלקחה לחקירה - כך נמסר מהמשטרה המקומית לסוכנות הידיעות הצרפתית.

16:59 - שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ביקר בשגרירות צרפת במוסקבה והניח זרים במקום, לזכר קורבנות הפיגוע בניס. יחד עם קרי הגיע למקום מקבילו הרוסי סרגיי לברוב.

16:51 - אחיה של הנעדרת היהודיה קלרה בן שמעון, בת 80, מסר כי היא אותרה בבית החולים פסטר בניס כשמצבה קשה והיא מורדמת ומונשמת.

פרנסואה הולנד נושא נאום בבניין העירייה בניס לאחר הפיגוע הדריסה שאירע בעיר, יולי 2016. רויטרס
הולנד נואם בבניין העירייה בניס, היום/רויטרס

16:24 - שליח חב"ד בניס ראובן וענונו דיווח כי אחת מהנעדרות היהודיות מניס, ריימונד ממן בת 77, אותרה כשהיא מאושפזת בבית החולים במצב קשה, מורדמת ומונשמת, ללא הכרה. היא ואחותה קלרה בן שמעון, בת 80, הוכרזו נעדרות לאחר שהגיעו אמש לחגיגות יום הבסטיליה בעיר.

16:23 - נשיא צרפת פרנסואה הולנד נשא דברים בבניין העירייה בניס, וניסה להסביר למה לדעתו אירע דווקא בה הפיגוע. "למה ניס? כי זאת עיר שמוכרת בכל העולם, אחת מהיפות ביותר בכל כדור הארץ. למה 14 ביולי? כי זה חג החירות". בנוסף לכך, הבטיח לעשות "כל מה שצריך כדי להגן על הצרפתים" וציין כי זו אחריותו. עוד אמר: "הצלחנו להיות מאוחדים. זאת אחריותי, זה תפקידי".

15:49 - ארגון חמאס פרסם הודעת גינוי לפיגוע בניס, והגדיר אותו "מעשה טרור נפשע". כמו כן, הארגון מסר את תנחומיו למשפחות ההרוגים והפצועים, וכי הוא "דוחה כל צורה של טרור ושל קיצוניות". בהקשר זה, ציין הארגון כי "העם הפלסטיני סובל מהטרור הישראלי".

ניס, צרפת, בבוקר לאחר הפיגוע ביום הבסטיליה יום העצמאות של צרפת.. באמצעות סמארטפון של וואווי - Huawei, אבי אשכנזי
זירת הפיגוע בניס, היום/אבי אשכנזי , באמצעות סמארטפון של וואווי - Huawei

15:36 - רשת "אל-ג'זירה" פרסמה באתר האינטרנט שלה צילום תעודת זהות של אדם שהם זיהו כמחבל, מוחמד אל-חווייג' בוהלאל. בדיווח באתר צוין כי בוהלאל הוא יליד העיר סוסה שבתוניסיה, שם בוצע לפני כשנה פיגוע שגבה את חייהם של 39 בני אדם, רובם תיירים אירופאים.

15:28 - נוסעים שפונו מנמל התעופה בניס הורשו לחזור אליו - כך מדווחת סוכנות הידיעות "אי-פי". מוקדם יותר דווח כי כוחות הביטחון פינו את השדה בעקבות התראה על חפץ חשוד.

14:43 - הרשויות בניס מדווחות כי עדיין ישנם נעדרים רבים מהפיגוע. ברשתות החברתיות נפוצה התגית RechercheNice# (מחפשים בניס), המשותפת בצמוד לתמונתו של אדם שטרם נמצא.

14:41 - גורמים בקהילה היהודית בניס מסרו כי שתי אחיות יהודיות, קלרה בן שמעון, בת 80, וריימונד ממן, בת 77, שהגיעו לחגיגות יום הבסטיליה בעיר נעדרות.

אישה שמצאה תינוק בן שמונה חודשים לאחר שנעלם בהמולת הפיגוע בניס, יולי 2016. פייסבוק, צילום מסך
תמונת תינוק שנעדר בפיגוע ואמו מצאה אותו בזכות שיתופים בפייסבוק/צילום מסך, פייסבוק

13:46 - האקדמיה הרוסית לכלכלה מפרסמת כי אחת ההרוגות בפיגוע היא סטודנטית שלמדה במוסד. משרד החוץ של אוקראינה פרסם כי אזרח המדינה נמצא אף הוא בין הקורבנות, וכך גם משרד החוץ של ארמניה.

13:33 - נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, מגיע לניס, לביקור בזירת הפיגוע, ולישיבה עם גורמי ביטחון. בישיבה ישתתפו ראש הממשלה, מנואל ואלס, ושר הפנים, ברנרד קאזנב.

13:23 - דוני דואני, ישראלי תושב ניס, אומר לוואלה! NEWS כי היה בקרבת הטיילת אמש, ברגעי הפיגוע. לדבריו, הלך יחד עם אשתו ושלושת ילדיו לראות את הזיקוקים וכשעמדו לחצות את הכביש הגיחה המשאית ופגעה בקהל שעמד על המדרכה. "הרגשתי את הרוח של המשאית נוסעת", סיפר. לדבריו, ראה במו עיניו את המחבל שנהג במשאית. "אף אחד לא ציפה לכזה אירוע אף אחד לא חשב שמשאית כזו תבוא, הם למדו את זה מהפלסטינים בארץ", אמר. (דנה ירקצי)

הבית בניס שבו גר המחבל מוחמד אל-חווייג' בוהלאל מפיגוע הדריסה בצרפת. עיתון ניס מאטן, צילום מסך
בית מגוריו של המחבל/צילום מסך, עיתון ניס מאטן

13:10 - ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, אומרת כי תשוחח עם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, ותבהיר כי ארצה עומדת כתף אל כתף עמו. היא הוסיפה כי רשויות הביטחון בבריטניה בוחנות צעדים להגברת האבטחה במדינה, הנמצאת בכוננות גבוהה.

13:01 - משרד החוץ של ארצות הברית מאשר כי שני אזרחים אמריקניים נהרגו בפיגוע.

12:43 - ראש ממשלת בלגיה, שארל מישל, מודיע כי האבטחה סביב חגיגות יום העצמאות בארצו, שיחול בשבוע הבא, תתגובר בעקבות הפיגוע בניס. גם בגרמניה ובבריטניה הודיעו הרשויות על הגברת האבטחה בערים גדולות ובמעברי הגבול.

העיר ניס – ביום שאחרי פיגוע המשאית. רויטרס
הטיילת בניס, בבוקר אחרי הפיגוע/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

12:35 - התובע הכללי של צרפת, פרנסואה מולן, מודיע כי ימסור הצהרה בנוגע לפיגוע במסיבת עיתונאים שתיערך אחר הצהריים, בשעה 17:00 לפי שעון צרפת.

12:12- על פי ה"ניס מאטין", בין קורבנות הפיגוע גם סגן מפקד משטרת ניס. עוד דווח כי במשאית בה נהג המחבל נמצאו תעודות זהות נוספות.

12:09 - העיתון "ניס מאטין" דיווח כי המחבל הוא מוחמד אל-חוייג' בוהלאל. הוא עבד כנהג שליחויות ובעל עבר של עבירות אלימות. לא היה מוכר לסוכניות המודיעין ולכן לא סווג כאיום על הביטחון הלאומי.

11:55 - שליח חב"ד לניס, הרב ראובן וענונו, אומר לוואלה! NEWS כי לאחר שקיימו המוסדות היהודים אסיפה בנושא אבטחה, הוחלט על הגברת הכוננות והאבטחה על המוסדות היהודים בעיר.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד, יולי 2016. רויטרס
נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, הבוקר/רויטרס
רגעים לפני חיסול המחבל, אופנוען ניסה להשתלט על המשאית. ספק 500
רוכב אופנוע שניסה להשתלט על המשאית בדקות הראשונות לאחר הפגיעה בקהל/ספק 500

11:32 - ראש ממשלת צרפת, מנואל ואלס, מכריז על שלושה ימי אבל בעקבות הפיגוע, החל ממחר. "צרפת תצטרך ללמוד לחיות עם הטרור", אמר והוסיף כי ארצו ניצבת בפני מלחמה בטרור, אך לא תיכנע לאיומי המחבלים. "עלינו לעמוד מאוחדים. התשובה לטרור נמצאת באחדותנו", אמר ואלס.

11:23 - הקבינט הביטחוני בצרפת מתכנס, בנוכחות הנשיא הולנד. חיפושים נערכים בשכונת מגוריו של המחבל.

11:06 - המשטרה מאשרת את הדיווח על זהות המחבל ואת הפרטים שפורסמו בעניינו, אך לא מוסרות את זהותו.

10:51 - העיתון המקומי "ניס מאטין" מדווח כי 54 ילדים עדיין מאושפזים בבית החולים בעיר.

דגל צרפת מורד לחצי התורן במעון ראש ממשלת בריטניה בדאונינג 10, יולי 2016. רויטרס
דגל צרפת מורד לחצי התורן במעון ראש ממשלת בריטניה, בלונדון/רויטרס
תיעוד הבהלה אחרי הפיגוע בניס: תיירים בורחים עם ידיים מורמות. ספק 500
אזרחים נמלטים עם ידיים מורמות מזירת הפיגוע/ספק 500

10:41 - מושל המחוז פרובאנס-אלפ-קוט ד'אזור, כריסטיאן אסטרוסי, מודיע כי בפיגוע נהרגו עשרה ילדים. רשויות המחוז מודיעות כי מצלמות אבטחה איתרו את מסלול המשאית, מהרגע בו עלה עליה המחבל ועד להגעתו לטיילת.

08:38 - גורם משטרתי מדווח כי המחבל הוא אזרח צרפתי ממוצא תוניסאי בן 31, שהיה מוכר למשטרה בשל עבירות קלות אך לא לשירותי המודיעין. המחבל ירה לעבר השוטרים באקדח בטרם חוסל. במשאית נמצאו רובים מזויפים ורימון לא שמיש. מניין ההרוגים עלה ל-84.

07:40 - מועצת הביטחון של האו"ם מפרסמת גינוי לפיגוע. "מועצת הביטחון מגנה בכל לשון את הפיגוע הברברי והפחדני", נמסר בהצהרה מטעמה. בהודעה הודגש הצורך להביא לדין את האחראים.

המשאית מפיגוע הדריסה בניס, צרפת ביום שאחרי האירוע. רויטרס
המשאית בה נהג המחבל אל תוך הקהל/רויטרס
זירת פיגוע המשאית בניס צרפת – יום הבסטיליה. רויטרס
כוחות רפואה ומשטרה בזירת הפיגוע, הלילה/רויטרס

05:07 - גורם במשטרה המקומית מוסר כי במשאית נמצאו מסמכים של אזרח צרפתי ממוצא תוניסאי. הנשיא הולנד הודיע על הארכת מצב החירום במדינה בשלושה חודשים נוספים. מניין ההרוגים עלה ל-80 בני אדם. מאות נוספים נפצעו בפיגוע.

02:34 - חקירת הפיגוע מועברת לרשויות המלחמה בטרור בצרפת. מניין ההרוגים מוסיף לעלות.

01:20 - הרשויות בצרפת מאשרות כי נהג המשאית נורה למוות. הנשיא, פרנסואה הולנד, מגיע למרכז החירום של משרד הפנים במדינה.

00:30 - כלי תקשורת בצרפת מדווחים לראשונה על פגיעת משאית בקהל חוגגים בטיילת בעיר ניס, במהלך אירועי יום הבסטיליה. דיווחים ראשונים מדברים על עשרות הרוגים וכמאה פצועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully