וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: להגביל את כוחן של נשים בוועדה למינוי דיינים

14.7.2016 / 20:30

ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה הגיש הצעת חוק המבקשת להגביל את מספר הנשים בוועדה למינוי דיינים, כך שתמיד יהיה רוב גברי. ההצעה תעלה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה בשבוע הבא

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
לחברים בוועדה כוח והשפעה גדולה בבחירת הדיינים. בית הדין הרבני הגדול בירושלים/רוני כנפו

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון הקרוב בהצעת חוק של ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) שמטרתה להגביל את כוחן של הנשים בוועדה למינוי דיינים. החוק כיום מבטיח ייצוג של לפחות ארבע נשים בוועדה אך מאפשר גם בחירה של שלוש נשים נוספות. אייכלר בהצעתו מבקש להגביל את מספר הנשים בוועדה לארבע בלבד.

בוועדה למינוי דיינים חברים כיום 11 חברים: שרת המשפטים ושר נוסף בממשלה, שני חברי כנסת, שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול ושני נציגי לשכות עורכי הדין וטוענת רבנית. לחברים כוח והשפעה גדולה בבחירת הדיינים. להכרעתם יש משמעות והשלכה על אלפי זוגות שבאים לפתחם של בתי הדין בישראל.

לקריאה נוספת:
בפעם השלישית: בוטלה ישיבת הוועדה למינוי דיינים בשל "חוסר הסכמה"
כניעה לחרדים? הוועדה למינוי דיינים נסוגה מ"הדיל המתון"
בעקבות חשיפת וואלה! NEWS: סוכלה תכנית הרב יוסף למינוי דיינים

ח"כ ישראל אייכלר במליאת הכנסת לפני קריאה ראשונה של חוק פיזור הכנסת. נועם מושקוביץ
"הוא רומס את העיקרון של נציגות שוות ערך של גברים ונשים". אייכלר/נועם מושקוביץ

לפי החוק כיום, שאושר בכנסת הקודמת, "לפחות אחד מנציגי הממשלה בוועדה, לפחות אחד מנציגי הכנסת בוועדה ולפחות אחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה יהיו נשים", ואישה נוספת, טוענת רבנית, תיבחר על ידי שר הדתות. כך נוצר מצב שארבעה מקומות משוריינים לגברים: שני הרבנים הראשיים ושני דיינים, וארבעה מקומות משוריינים לנשים: אחת מתוך שני חברי ממשלה, אחת מתוך שני ח"כים, אחת מתוך לשכת עו"ד וטוענת רבנית. שלוש המקומות הנוספים יכולים על פי בחירה להיות עבור גבר או אישה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"זורע חול בעיני נבחרי הציבור"

הצעת החוק של אייכלר נועדה להגביל את מספר הנשים בוועדה לארבע בלבד. לפי התיקון שאמור לעלות להצבעה בוועדת שרים לחקיקה בתחילת השבוע ותוכנו הגיע לידי וואלה! NEWS, "הממשלה, הכנסת ולשכת עורכי הדין ייוצגו בוועדה, כל אחת, על ידי בני שני המינים". המשמעות: הוועדה תורכב תמיד מרוב גברי ומספר הנשים בה לא יעלה על ארבע.

"למצער חבר הכנסת ישראל אייכלר לא רק שמתכוון להחזיר את ההפליה נגד נשים, הוא מוסיף וזורה חול בעיני נבחרי הציבור, שרים וח"כים, האמורים להצביע על חוק זה, ומטעה בדברי ההסבר המצורפים להצעת החוק", אומרת עו"ד בתיה כהנא דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" הפועל לטובת נשים מסורבות גט.

שרת המשפטים איילת שקד בריאון לאולפן וואלה לרגל יום האישה הבינלאומי. מערכת וואלה!
התבקשה שלא לתמוך בהצעת החוק. השרה שקד/מערכת וואלה!

כהנא-דרור פנתה הערב לשרת המשפטים איילת שקד בדרישה דחופה שלא לתמוך בהצעת החוק ולהורידה מסדר היום ובכך להשאיר את השוויון המגדרי והייצוג ההולם בוועדה. היא הסבירה כי לפי הצעת אייכלר, "האפשרות שהוועדה תורכב מרוב גברי אינה בעיה כלל ואילו האפשרות שהוועדה תורכב מרוב נשי הינה מפלה ובלתי סבירה. בכך הוא רומס את העיקרון של נציגות שוות ערך של גברים ונשים, את עקרונות יסוד השוויון בין נשים לגברים המגולמים בחוקי היסוד של מדינת ישראל, ובחוק שיווי זכויות האישה".

המהלך שאייכלר מבקש לקדם בא ימים בודדים אחרי שהוועדה למינוי דיינים מינתה תשעה דיינים חדשים לבית הדין הרבני הגדול. חלק מהדיינים שנבחרו מזוהים גם עם הציונות הדתית, אך כחלק משליטת החרדים בוועדה הממנה הצליחו האחרונים להטיל וטו על דיינים דתיים שמפלגת הבית היהודי הביעה רצון לקדם. כהנא-דרור הלינה על כך ש"לא די בכך שהחרדים שלטו שליטה מלאה בהליך הבחירה האחרון, כעת הם מבקשים להבטיח שליטה גם בהליכי המינויים הבאים לאורך שנים כך שצביון בית הדין יהיה חרדי בלבד".

בלשכת ח"כ אייכלר לא מסרו תגובה, אך גורם בסביבתו טען כי "ההצעה תרד מסדר היום ותעלה פעם נוספת בקרוב וזאת במטרה להגיע להסכמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully