וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפסקת האש: כוחותיו של סגן נשיא דרום סודאן נסוגו מהבירה

13.7.2016 / 22:30

אחרי הקרבות העזים שהתחוללו בג'ובה, נאמניו של ריק מצ'אר עזבו את בסיסם בעיר למקום לא ידוע. על אף שלפני שפרצה מלחמת האזרחים ב-2013 ביצע סגן הנשיא צעד דומה, דוברו מבהיר: "אין כוונה לפתוח במלחמה"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

סגן נשיא דרום סודאן נסוג יחד עם כוחותיו מהבירה ג'ובה – כך אמר היום (רביעי) דוברו, עם כניסת הפסקת האש בעיר ליומה השלישי. דוברו של ריק מצ'אר הוסיף כי הוא לא מתכנן לפתוח במלחמה חדשה, לאחר העימותים הקשים בג'ובה בין אנשיו לבין נאמני הנשיא סלבה קייר שאיימו על השלום השברירי במדינה הצעירה ביותר בעולם.

המהלך של סגן הנשיא דומה לאירועים שהתרחשו במדינה בדצמבר 2013, אז החלה מלחמת אזרחים בת שנתיים לאחר שקייר פיטר את מצ'אר. האחרון עזב את ג'ובה ופתח במרד כולל שגבה את חייהם של עשרות אלפי בני אדם וגרם לעקירת מיליוני תושבים מבתיהם.

"נאלצנו לסגת מהבסיס שלנו (בג'ובה) כדי להימנע מעימות נוסף", אמר דוברו של סגן הנשיא ,ג'יימס דאק הנמצא בניירובי, שהוסיף כי הוא נמצא בקשר עם כוחותיו של מצ'אר. "הוא נמצא באזור הבירה, אני לא יכול למסור את המיקום".

עיתונאים מסתתרים בארמון הנשיאות בג'ובה, בירת דרום סודאן, מהלך חילופי אש באזור, 8 ביולי 2016. רויטרס
עיתונאים מסתתרים בארמון הנשיאות בג'ובה, שישי/רויטרס

לא ברור מה גרם לפרץ האלימות האחרון בין שני המנהיגים, שהתכתשו על השלטון עוד בטרם קיבלה דרום סודאן את עצמאותה ב-2011. ככל הנראה, הקרבות החלו לאחר שכוחותיו של הנשיא עצרו כלי רכב עם כוחותיו של סגן הנשיא וביקשו לבצע בהם חיפושים.

דוברו של מצ'אר אמר כי הוא יישאר מחוץ לבירה עד שהפסקת האש תיושם במלואה. הוא קרא לפריסת כוח חיצוני שיחצוץ בין הכוחות, ליצור מטה פיקוד משותף ולמזג את הכוחות בצבא ובמשטרה – סוגיות שהונחו בהסכם השלום שנחתם באוגוסט אך טרם נפתרו.

"זהו זמן לדיפלומטיה בניסיון להשיב את ממשלת האחדות על כנה", אמר דובר מטעמו של הנשיא. לדבריו, קייר קיים אמש פגישת קבינט עם כמה חברי אופוזיציה. מצ'אר חזר רק בחודש אפריל לבירה ומונה מחדש לסגנו של קייר, אך המתיחות בין שני המנהיגים נותרה על כנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully