וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך של המדינה להסיר אחריות מעצמה

13.7.2016 / 10:44

מצב הקשישים במדינת ישראל קשה. חשוב להעלות את חוסר הביטחון התזונתי על סדר היום של המדינה, וחשוב עוד יותר להקדיש לו תשומת לב ותקציבים. זהו צו השעה. אך היישום בפועל בעייתי מאוד. דעה

אדם קשיש, אילוסטרציה. ShutterStock
מצב הקשישים במדינת ישראל קשה, רואים את זה מדי יום ובכל מקום/ShutterStock

באמצע חודש יוני אושרה בוועדת הכספים של הכנסת העברה מיוחדת של 25 מיליון שקלים לארגונים המסייעים ברכישת סלי מזון לנזקקים. ההעברה, שהתבצעה באיחור ניכר ומהווה חלק מ-260 מיליון שקלים שאישרה הוועדה למשרדי הרווחה והתיירות, אמורה לסייע במלחמה בעוני ובטיפול באי-הביטחון התזונתי, אחד הנושאים הכאובים כיום במדינת ישראל. אני כמובן מברך על הנכונות לעזור לכל הנזקקים, אך היישום בפועל בעייתי מאוד ומראה כי המדינה רק מחפשת דרכים להסיר את האחריות מעצמה, ויכולה לנצל את הכסף הזה בדרך יעילה יותר.

אסביר; מזה מספר שנים המדינה נעזרת בארגונים, אגודות ועמותות הפועלים ללא כוונת רווח למען מטרות שונות ואינם חלק ממוסדות המדינה. יש המכנים אותם "המגזר השלישי". לארגונים הללו, שמספרם גדל בקצב מהיר, מועברים תקציבים של מיליארדי שקלים מגופים ממשלתיים, תמורתם הם מספקים שירותי "מיקור חוץ". אז מה הבעיה? לאחר העברת התקציבים, המדינה לא תמיד מצליחה לפקח על ניצולם, ונמצא בעבר לא אחת כי תקציבים שהועברו למטרה מסוימת – נוצלו לקידום מטרה אחרת לחלוטין. לגופים הללו ישנן גם הוצאות נוספות: משכורות לעובדי הארגון, חלקן גבוהות מאוד; שכר דירה; עלויות תפעול שוטפות ועוד. כך, שרצון המדינה לעשות לעצמה "חיים קלים" עולה למשלם המיסים לא מעט כסף, שיכל גם הוא להגיע ישירות לציבור שזקוק לו במקום לעמותות. גם מבקר המדינה נדרש בעבר לנושא, והתייחס לכך כאשר טען כי המדינה לא גיבשה מדיניות מסודרת על מנת להתמודד עם הנושא, וכביכול הפקירה את הנזקקים, שכיום נסמכים רק על פעילותם של הארגונים והעמותות הללו.

אז מה עושים? ניסיון העבר הראה שאפשר גם אחרת. בעבר, למשל, חילקה הקרן לידידות בראשות הרב יחיאל אקשטיין אלפי תלושי שי לרכישת מזון עבור קשישים נזקקים, שהועברו אליהם באמצעות חברות הסיעוד. את תלושי השי, שהיו למעשה כרטיס טעון ב-300 שקלים, ניתן היה לממש לרכישת מזון בלבד. האם יוזמה פרטית כזו לא יכולה לבצע גם הממשלה? קשישים רבים, עימם אני עומד בקשר וקיבלו את התלושים, שמחו עליהם מאוד ובעזרתם הצליחו לעבור את החג בכבוד, ואף ציינו כי זה הרבה יותר נעים; הם בחרו אילו מוצרים לרכוש בהתאם למה שהם באמת צריכים, ובנוסף – נמנעה מהם אי-הנעימות של לעמוד בתור לקבלת מזון או תחושת הבושה בכך שכל השכנים רואים את חבילות המזון ומסיקים מכך כי הם נזקקים.

אני רואה מדי יום כי מצב הקשישים במדינת ישראל קשה. חשוב להעלות את חוסר הביטחון התזונתי על סדר היום של המדינה, וחשוב עוד יותר להקדיש לו תשומת לב ותקציבים. זהו צו השעה. לפי דו"ח מימדי העוני והפערים החברתיים בישראל שפרסם הביטוח הלאומי, ישנה עלייה משמעותית בשיעור העוני בישראל בקרב קשישים, וכיום כמעט כל משפחת קשישים רביעית חיה מתחת לקו העוני. לכן, חשוב ואף קריטי לעזור להם, כמו גם ליתר הנזקקים. אך יש לעשות זאת בחוכמה ותוך ניצול נכון ומיטבי של המשאבים הקיימים. אנו, חברות הסיעוד המטפלות בלמעלה מ-170,000 קשישים זכאי חוק סיעוד מהם עשרות אלפי ניצולי שואה, נשמח להירתם ולבצע באמצעות העובדים המקצועיים שלנו את חלוקת כרטיסים אלו בצנעה וללא עלויות כספיות נוספות למדינה.

דורון רז הוא יו"ר איגוד נותני שירותי הסיעוד בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • סיעוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully