וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לשינוי החוקה? ניצחון גדול לראש ממשלת יפן בבחירות

11.7.2016 / 0:16

מפלגתו של שינזו אבה זכתה ברוב בבחירות לבית העליון של הפרלמנט ברקע תכניתה לשנות את החוקה הפציפיסטית. עם זאת, נדרש לכך גם רוב במשאל ציבורי כשרוב המצביעים אינם מתלהבים מכך

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

הקואליציה של ראש ממשלת יפן שינזו אבה רשמה אמש (ראשון) ניצחון גדול בבחירות לבית העליון של הפרלמנט – כך עולה ממדגמים שפורסמו בתקשורת המקומית. זאת חרף הדאגה מפני המדיניות הכלכלית שלו ומטרתו לשנות את החוקה הפציפיסטית של המדינה.

לפי חלק מהמדגמים, מפלגתו הליברלית של אבה זכה ברוב לראשונה מאז 1989, ניצחון שיבסס את אחיזתו במפלגה שאותה השיב לשלטון ב-2012 אחרי שלוש שנים באופוזיציה. הניסיון להקל על המגבלות הצבאיות המוטלות על טוקיו עשוי להגביר את המתיחות עם סין, שעדיין מצולקת מהאגרסיביות היפנית במהלך מלחמת העולם השנייה.

המגזר הפיננסי ביפן חושש ששינוי החוקה יצריך מאבה להשקיע אנרגיה רבה בסוגיה במקום בשיפור הכלכלה המדשדשת. חלקים מתומכי ראש הממשלה אמרו כי המצב הכלכלי מדאיג אותם יותר מכל. "מאחר שאני רואה בצמיחה הכלכלית עדיפות עליונה, אין בי אמון רב במפלגות האופוזיציה", אמר יושיהיקו טקדה בן ה-36. ראש ממשלת יפן הגדיר את הבחירות כמשאל עם על ה"אבנומיקס", תכניתו הכלכלית. ממשלתו מתכננת להזרים חבילת סיוע למשק של כעשרה טריליון ין (99 מיליארד דולר).

ראש ממשלת יפן שינזו אבה מצביע בבחירות לבית העליון של הפרלמנט, 10 ביולי 2016. רויטרס
מפלגתו זכתה ברוב לראשונה מאז 1989. שינזו אבה/רויטרס

אבה צפוי לשנות את הממשלה שלו כמו גם את שר האוצר. השר האחראי על האי אוקינוואה ככל הנראה איבד את המושב שלו בפרלמנט, במה שיהווה מכה לתכנית המשותפת של טוקיו ושל וושינגטון להעביר בסיס שנוי במחלוקת על האי.
מפלגת האופוזיציה הדמוקרטית חברה לשלוש מפלגות קטנות יותר, בהן המפלגה הקומוניסטית, כדי לנסות ולעצור את המחנה התומך בשינוי החוקה מלהשיג רוב מוחלט.

השמרנים רואים בחוקה הנוכחית סמל משפיל לתבוסה של המדינה במלחמת העולם השנייה, ואילו תומכיה מחשיבים אותה כמקור ליציבות ולדמוקרטיה ביפן. שינוי סעיף 9 בחוקה מצריך אישור של שני שלישים בשני בתי הפרלמנט ורוב במשאל עם ציבורי. ואולם, רוב המצביעים לא רואים צורך בשינוי החוקה וכך גם שותפותה של מפלגת השלטון.

(עדכון ראשון: 20:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully