וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתי זה ייפסק?": ההפגנות נגד אלימות השוטרים בארה"ב צוברות תאוצה

10.7.2016 / 12:13

גם לאחר רצח השוטרים בדאלאס, מחאת השחורים נגד המשטרה והרשויות לא שוככת. בכמה מוקדים נרשמו עימותים אלימים ובוושינגטון הבירה גדל מספר המפגינים. "זה משוגע ששוטרים יורים באזרחים במקום להגן עליהם"

עריכת וידאו: ניר חן, צילום: עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

(דיווח באולפן! NEWS על ההפגות בארצות הברית)

זה היה הלילה (ראשון) השלישי ברציפות שבו נערכו הפגנות סוערות בארצות הברית, אחרי שבשבוע שעבר נורו למוות שני אזרחים שחורים על ידי שוטרים במינסוטה ובלואיזיאנה. גם הרצח של חמשת השוטרים בדאלאס ביום חמישי האחרון לא האט את קצב ההפגנות הן נערכו הלילה בכמה מוקדים: בין היתר באינדיאנפוליס, בסן פרנסיסקו, בנאשוויל ובניו יורק. בכמה מההפגנות נחסמו כבישים ובחלק נרשמו עימותים בין המשטרה והמפגינים שהובילו למעצרים.

גם בבאטון רוז' שבלואיזיאנה, העיר שבה נורה למוות בשבוע שעבר אלטון סטרלינג, נערכו הפגנות שהיו הסוערות והאלימות ביותר שהיו הלילה. בסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות ניתן לראות את כוחות המשטרה עוצרים בכוח כמה מן המפגינים, לקול צעקותיהם של המפגינים. כלי תקשורת מקומיים אמדו את מספר המעצרים בעיר ב-20 עד 30.

בוושינגטון הבירה נערכה הלילה צעדת מחאה, שבה השתתפו כאלף בני אדם שחצו את העיר לאורכה ולרוחבה. מספר המפגינים הלילה היה גבוה משמעותית בהשוואה ליומיים שעברו. להבדיל מההפגנה ביום שישי, שבה השתתפו בעיקר פעילי תנועת "Black Lives Matter", הלילה נכחו אנשים מאוכלוסיות שונות ומגילאים שונים.

הפגנת מחאה נגד ירי גברים שחורים בידי המשטרה, וושינגטון, ארצות הברית. יולי 2016. עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, מערכת וואלה! NEWS
חצו את העיר לאורכה ולרוחבה. המפגינים בוושינגטון, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

אמאד דוראנט, תושב הבירה, אמר לוואלה!NEWS כי ההפגנות לא יסתיימו בעתיד הנראה לעין: "זה חשוב שאנחנו פה יחד משמיעים את קולנו. זה משוגע ששוטרים יורים באזרחים במקום להגן עליהם. אנחנו צריכים להיות יחד, בגישה חיובית, אנחנו יכולים לעשות שינוי". כשנשאל מה יכול להביא לדעיכת ההפגנות, השיב: "כשמיעוטים לא ייהרגו, זה ייפסק. כשאנשים מנסים לשדוד או משהו, הם יכולים להיהרג בעימות עם שוטרים, זה קורה, אבל אנשים לא חמושים? במקרים שאפשר לראות בווידאו? זה חייב להיפסק לפני שההפגנות ייפסקו. ככל הנראה, זה ייקח זמן רב עד שההפגנות ייפסקו. אנחנו חייבים להיות עקביים".

מרבית הזעם של המפגינים הופנה כלפי השוטרים, וכמה מהם החזיקו שלטים עליהם נכתב "Blue Klux Klan"', משחק מילים שמשלב את המילה שם הארגון הגזעני קלו קלוקס קלאן (KKK) ואת הכינוי לכחולי המדים. שלטים אחרים קראו "עצרו את הטרור של המשטרה הגזענית", ו"הפסיקו את המלחמה באמריקה השחורה". ואולם, לא רק בכך התמקדו המפגינים. היו שם כאלה שמחו גם על נושאים רחבים יותר, כמו הפערים בשכר, בחינוך ובדיור בין האוכלוסיות. ההפגנה החלה ברחוב יו, סמוך לתחנת מטרו שנחשבה בעבר לאזור אפרו-אמריקני מובהק. כיום, ניתן למצוא באזור בנייני יוקרה שהחליפו את הבניינים הישנים ומסעדות טרנדיות בכל פינה.

עצורה בהפגנה נגד אלימות המשטרה בבטון רוז', לואיזיאנה, ארצות הברית, 10 ביולי 2016. רויטרס
עצורה בהפגנה נגד המשטרה בבטון רוז', לואיזיאנה, הלילה/רויטרס

כשהגיעו המפגינים לרחוב 14, עצר אחד המארגנים ז'אן דילייקס את הצעדה, הצביע לעבר מגדל דירות וכרז במיקרופון: "זה אחד האזורים ההיסטוריים של השחורים בעיר. מה שחייבים להבין לגבי התנועה שלנו, היא לא רק קשורה לשוטרים. היא לא רק קשורה להפללת היתר. היא גם קשורה לבעיטת אנשים החוצה מהמקומות שבהם נטענו שורשים. זה המקום שבו אנחנו עומדים". מאוחר יותר אמר לוואלה!NEWS: "אנחנו בארגון הגג של השחורים בעיר החלטנו שלא להיות לעומתיים, אלא לעבוד לטווח ארוך ולחפש פתרונות ברי-קיימא. אני לא יודע מה יקרה הלאה. אנחנו נערכים למחאה נרחבת ב'אוגוסט השחור', ב-2 באוגוסט. אנחנו ניצור מחדש מערכת אלטרנטיבית שתעצב את חיינו ותשמור עלינו בטוחים".

יוג'ין פרייר, מארגן נוסף של ההפגנה, אמר לוואלה!NEWS: "זו הייתה הפגנה חיובית. מה שקרה הערב בתשע ערים אחרות אומר שבלי קשר למה שקרה בדאלאס, אנחנו לא רוצים טרור משטרתי או אזרחים שנהרגים בלי שאיש נותן על כך את הדעת יידחק לשוליים. אנחנו רוצים לשמור את זה במרכז תשומת הלב, המתחים לא יפחתו בלי שהנושא הזה לא יטופל קודם". לדבריו, מחר לא תהיה הפגנה רגילה אלא עצרת תפילה.

עם זאת, הוא הדגיש: "הצעדות יימשכו. אני חושב שזה יגדל לתנועה גדולה הרבה יותר. אני אופטימי, שינוי לא נעשה בין לילה. אנחנו כבר רואים שינוי בשיח, זה מתחיל לשנות את הנרטיב. הצעד הבא הוא לראות תוצאות בשטח". כשהוא נשאל אם הוא באופן אישי מתכוון לצאת להצביע הוא אומר שהתשובה חיובית, אך מיד מבהיר: "הכתובת לפתרון הבעיות שלנו היא לא בשני המועמדים המרכזיים. הם לא יעשו כלום בנושאים האלה. אנחנו צריכים להסתכל על המפלגה הסוציאליסטית ועל הירוקים. הם היחידים שלוקחים את הנושאים שלנו ברצינות".

שוטרים ממשטרת דאלאס שבטקסס בסמוך למבני המשטרה שנסגרו עקב התרעות. 10 ביולי 2016. רויטרס
כוננות גבוהה בדאלאס. שוטרים בעיר לאחר התרעה על פצצה/רויטרס

ההפגנה התקדמה לאורך מסלול של כחמישה קילומטרים והגיעה לשכונת ג'ורג'טאון במערב העיר, שבה נמצאות חנויות בוטיק, בתי מלון ומסעדות יקרות. בנקודה הזו עצרו המפגינים את הצעדה וקראו באמצע ליושבי המסעדות "עזבו את המדרכות, בואו לצעוד". לקראת השעה 23:00, אחרי למעלה מארבע שעות, התפזרה הצעדה מבלי שנרשמו בה חיכוכים בין המשטרה והמפגינים.

השאלה שעדיין נותרה פתוחה היא כיצד המאבק יתפתח ואם ההפגנות ילכו ויתפשטו או שלאחר סוף השבוע, כשאנשים ישובו לעבודתם, נראה דעיכה הדרגתית של המחאה כפי שקרה גם בגלים קודמים. לפי אירועי הלילה, כמו ההתרעה על פצצה במטה המשטרה בדאלאס והעימותים בהפגנות, הדרך לרגיעה עוד ארוכה.

את המאבק הקודם, נגד ההפרדה הגזעית ועל הזכות להצביע בבחירות, הוביל מרטין לותר קינג, שדגל בשלום ובאי-אלימות. המאבק הזה הוא שאפשר ארבעה עשורים מאוחר יותר את בחירתו של נשיא שחור לבית הלבן. עם זאת, בחירתו של אובמה לא הפיגה את תחושת הדיכוי והאפליה, ורבים מהשחורים מרגישים שבתקופת כהונתו מצבם לא השתפר ואף הורע. כעת חוששים האמריקנים שתחושות אלה יובילו למהומות גזע ברחבי המדינה ימתחו עוד יותר את החבל הדק שמחבר בין האמריקות השונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully