וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם השלום בסכנה: כ-300 הרוגים בקרבות בבירת דרום סודאן

המדינה הצעירה ביותר בעולם מציינת את יום עצמאותה החמישי, אך נאמניהם של הנשיא ושל סגן הנשיא - מנהיג המורדים לשעבר - מנהלים חילופי אש מאז יום חמישי. החשש מחידוש מלחמת האזרחים גובר

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

יותר מ-270 בני אדם נהרגו בקרבות בין פלגים יריבים בצבא דרום סודאן בעיר הבירה ג'ובה שנמשכים מאז סוף השבוע - כך מסר היום (ראשון) גורם בממשלה. העימותים העזים פרצו ביום שישי בערב, בסמוך למשכן המדינה שם אירח הנשיא סלבה קייר את סגנו רייק מצ'אר, שהיה עד לא מכבר מנהיג המורדים. הבוקר התחדשו חילופי האש הכבדים בבירה שנמשכים לסירוגין מאז יום חמישי.

סבב האלימות מעורר חשש מכך שהמדינה הצעירה ביותר בעולם, המציינת היום את יום עצמאותה החמישי, תגלוש שוב למלחמה כוללת שהחלה בדצמבר 2013. המלחמה פרצה לאחר שסגן הנשיא ריק מצ'אר פוטר בידי הנשיא סלבה קיר והתנהלה בהתאם לקווים אתניים.

הנשיא קיר הוא בן שבט הדינקה ומצ'אר הוא בן שבט הנואר. במסגרת הסכם השלום שנחתם באוגוסט אשתקד, מונה מצ'אר מחדש לתפקיד וכוחותיו נפרסו בבירה בחודש אפריל. שני היריבים לשעבר נכחו בארמון הנשיאות בבירה ביום שישי, שבסמוך לו פרצו הקרבות העזים.

עיתונאים מסתתרים בארמון הנשיאות בג'ובה, בירת דרום סודאן, מהלך חילופי אש באזור, 8 ביולי 2016. רויטרס
עיתונאים תופסים מחסה בתוך ארמון הנשיאות בג'ובה, שישי/רויטרס

"נביא תהילה לדרום סודאן רק אם נראה את עצמו קודם כל דרום סודאנים מאשר חברי שבט או קבוצות פוליטיות", אמר הנשיא בנאום שנשא ביום שישי מהארמון. "עלינו להשתמש במגוון התרבותי שלנו כמקור לאחדות שלנו". קיר וסגנו מצ'אר כינו את הקרבות תקרית "מצערת".

מזכ"ל האו"ם באן קי מון אמר ביום שישי כי הקרבות הדגישו את חוסר המחויבות של הצדדים כלפי הסכם השלום. הוא הפציר במנהיגי דרום סודאן לסיים את הלחימה, לרסן את ראשי הצבא ולעבוד יחד ליישום הסכם השלום.

(עדכון ראשון: 9:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully