וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודיעין לקוי והתלהבות יתר: מחדלי בריטניה במלחמה בעיראק נחשפים

6.7.2016 / 14:25

בדוח חקירה מיוחד נטען כי ראש הממשלה לשעבר בלייר התבסס על מידע לא מספק סביב הנשק להשמדה המונית שבו החזיק לכאורה סדאם. הוא שלח מזכר סודי לבוש שנה לפני המלחמה: "נהיה אתכם לא משנה מה יקרה". בלייר: "לוקח אחריות מלאה"

צילום: רויטרס

הבסיס החוקי ליציאת בריטניה למלחמה בעיראק ב-2003 היה לקוי וראש הממשלה לשעבר טוני בלייר היה נלהב מדי לפעולה צבאית – כך קובע דוח חקירה שפורסם היום (רביעי) בממלכה אחרי זמן רב שציפו לו. יו"ר ועדת החקירה, ג'ון צ'ילקוט, אמר כי המודיעין על הנשק להשמדה המונית שבו החזיקה לכאורה עיראק היה פגום.

על בסיס חשד זה הצדיק בלייר את ההצטרפות למלחמה שהובילה ארצות הברית, שבמהלכה הופל הדיקטטור סדאם חוסיין ו-179 חיילים בריטים נהרגו. בתגובה לדוח אמר בלייר כי הוא לוקח אחריות מלאה על הטעויות שנעשו בהכנות למלחמה בעיראק. "בין אם אנשים מסכימים או לא מסכימים עם ההחלטה שלי לצאת לפעולה צבאית נגד סדאם חוסיין, עשיתי זאת באמונה שלמה ומתוך מחשבה על טובת המדינה", מסר מנהיג מפלגת הלייבור לשעבר בהצהרה.

נשיא ארצות הברית ג'ורג' וו בוש מעניק את מדליית החירות לראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, 2009. AP
שיתפו פעולה. בוש מעניק לבלייר את מדליית החירות ב-2009/AP

צ'ילקוט ציין כי לא נשקף איום מידי מצד סדאם באותה תקופה וכי היא צריך לצפות את הכאוס שיתחולל בעיראק ובאזור בשל המלחמה. "החקירה לא הביעה את עמדתה סביב חוקיות הפעולה הצבאית", אמר צ'ילקוט לכתבים ולקרובי משפחה של חלק מהחיילים שנהרגו בעיראק. "עם זאת, הגענו למסקנה שהנסיבות שלפיהן הוחלט שיש בסיס חוקי למלחמה היו רחוקות מלהיות משביעות רצון".

ההכנות בוושינגטון לקראת פעולה צבאית נגד סדאם צברו תאוצה לאחר פיגועי 11 בספטמבר ב-2001, אז נהרגו כ-3,000 בני אדם. לפי הדוח, בלייר "העריך יתר על המידה את היכולת שלו להשפיע על החלטותיה של ארצות הברית בעיראק". בדוח נחשפו גם 29 תזכירים בין בלייר לבין נשיא ארצות הברית דאז ג'ורג' וו בוש. ביולי 2002, כמעט שנה לפני הפלישה לעיראק, ראש ממשלת בריטניה הבטיח לבוש כי בריטניה תהיה לצדו "לא משנה מה יקרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שליט עיראק סדאם חוסיין וסגנו עיזת איברהים א-דורי. רויטרס
"צריך לקרוא לשינויי המשטר בשם טוב". שליט לעיראק לשעבר סדאם חוסיין/רויטרס

לדברי צ'ילקוט, הצהרתו של בלייר בפרלמנט ב-2002, שבה העלה את הסכנה הנשקפת מהנשק להחזקה המונית שיש לעיראק ואת המודיעין שיש על כך, הוצגה "בהחלטיות שאינה הייתה מוצדקת". צ'ילקוט הדגיש את הכישלונות שנעשו לפני המלחמה ואחריה.

הוא אמר כי בימים שלפני הפלישה, בלייר נשאל בידי היועץ המשפטי של הממשלה אם אכן עיראק הפרה החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם, מה שמצדיק יציאה למלחמה. ראש הממשלה לשעבר אישר זאת, אך צ'ילקוט הדגיש: "לא ברור מה הבסיס שעליו הניח בלייר את ההחלטה".

הוא הוסיף כי בלייר שינה את ההצדקה למלחמה – שבתחילה התמקדה "במצבורים הגדולים" שמחזיק סדאם – לכוונות של הרודן של עיראק להחזיק בהם. "זה לא היה ההסבר שהוא נתן בטרם התחיל העימות", אמר.

לפי התזכירים, בלייר אמר לבוש כי אם הוא רוצה קואליציה צבאית נרחבת יותר, הוא יזדקק לתמיכה של האו"ם, להתקדמות בתהליך השלום במזרח התיכון ולשנות את דעת הקהל. השניים שוחחו על הפלת סדאם כבר ב-2001. באחד התכתובות ביניהם, מדצמבר אותה שנה, ראש ממשלת בריטניה אמר לנשיא בוש כי המלחמה באפגניסטן שהחלה באותה שנה תסייע בעיצוב דעת הקהל לטובת פלישה לעיראק. "אנחנו צריכים לתת לשינוי המשטר שם טוב שיעזור לטיעונים שלנו", אמר בלייר.

קמרון: "התערבות צבאית היא תמיד קשה"

גם ראש הממשלה הפורש דייוויד קמרון התייחס לדוח. לדבריו, על הממשלה ללמוד שיעורים חשובים ממה שהשתבש בהצטרפותה של בריטניה לפלישה לעיראק. "הדבר הכי חשוב שנוכל לעשות הוא באמת ללמוד שיעורים חשובים לעתיד, שאותם הדוח מפרט די בבירור. התערבות צבאית היא תמיד קשה, תכנון מראש לתוצאות של ההתערבות הזו זה תמיד קשה, ואני לא חושב שצריך להיות תמימים שקיים תכנון מושלם שיפתור את כל הבעיות", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully