וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא ידעו מה רוצים להשיג": בנט חוזר לקרב האבוד במלחמת לבנון

7.7.2016 / 11:47

ב-2006 נכנס נפתלי בנט עם חייליו לעומק לבנון כדי לחסל משגרי רקטות. המשימה לא צלחה ואת הזעם שאגר תיעל לפעילות פוליטית. "חיוני שהקברניטים ידעו מה קורה בשטח", אמר לאולפן וואלה! NEWS

תמונות באדיבות המצולמים ולשכת העיתונות הממשלתית. צילום: רויטרס ורוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: ניצן לבנה ותום רוכלין.

המלחמה תפסה את נפתלי בנט רגע אחרי האקזיט הגדול של חברת ההייטק שלו. "זאת הייתה אמורה להיות תקופה כמו בסדרה 'מסודרים'", הוא נזכר. אבל המציאות טפחה על פניו מהר משציפה. "נפרדתי מהחברה ב-11 ביולי וב-12 ביולי חטפו את גולדווסר ואת רגב - ובעצם התגלגלנו למלחמה. זה היה שינוי דרמטי, ומצאתי את עצמי בעומק לבנון עם כוח ציידי הרקטות שפיקדתי עליו".

אחרי כעשור, כשהוא משמש כבר כשר בכיר בממשלה, מותח בנט ביקורת ומספר מתי התחיל להרגיש שמשהו אינו כשורה. "הסיפור לא היה הימ"חים, למרות שגם אצלנו היו בעיות וזה טבעי", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. "עוד לפני הכניסה שלנו ללבנון, בשטח ההיערכות בג'וערה, כל כמה שעות מנחיתים עלינו משימה חדשה כאשר עוד לא יצאנו בכלל לדרך. בשלב מסוים אמרתי שאנחנו מפסיקים ללמוד משימות וכשישלחו אותנו ללבנון נסתדר ונפעל. היה ניכר שיש בלבול בדרגים הצבאיים והמדיניים, שלא ידעו מה הם רוצים להשיג ומה התכלית שלנו בלבנון. זאת תחושה שונה ממה שהרגשתי בסדיר, שם אתה יודע מה המשימה ומה אתה רוצה להשיג".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעולה נטולת תכלית. בנט על מדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"פעלנו בגזרה המערבית בדרום לבנון עם הצלחה מסוימת, פגענו בקטיושות ובמחבלים אבל הפעולה הכוללת הייתה נטולת תכלית", המשיך. "כל הלוגיקה של התכנית הייתה להתחיל לרדוף אחרי מחבלים בודדים ומשגרי קטיושות, שיש מהם אלפים רבים ופעלנו רק באזור מאוד מצומצם. כל הזמן שאלתי את עצמי - 'נניח שאנחנו מצליחים, איך זה משנה את התמונה?' עדיין יורים 90% מהטילים על ישראל. כל התפיסה לא הייתה הגיונית או מספיק נועזת כדי להצליח במשימה שהוגדרה – הכרעת חיזבאללה. את התחושה הזו שידרתי למעלה. כלפי החיילים, היה לי חשוב שירגישו ביטחון ולא שידרתי את התחושה הזו".

במהלך הריאיון התייחס בנט לטענות על כך שפנה באותה תקופה לשר וחבר קבינט, ועל כך שפעל באותו האופן גם במבצע "צוק איתן". "אני חושב שחיוני שהקברניטים ידעו מה קורה בשטח", הבהיר. "הם מוקפים בבועה ולא מקבלים תמונת מצב בזמן אמת. זה לא קשור לפוליטיקה, אלא לניהול מדינה ואני מצפה מכל בן אדם עם אחריות שיקדם את מה שהוא מאמין בו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

נציג החיילים בשטח

עם זאת, הבהיר כי "בסופו של דבר, צריך לקבל פקודות ולבצע אותן. לא הסכמתי או האמנתי שהתכנית שפעלתי בתוכה היא אפקטיבית, אבל עשיתי כמיטב יכולתי לעמוד במשימה. לו במלחמת יום הכיפורים האנשים בדרג הנמוכים היו מגיעים לרמטכ"ל או לגולדה מאיר והיו מספרים להם שהצבא המצרי עומד לתקוף, אולי מלחמת יום הכיפורים הייתה נראית אחרת".

לדבריו, "לא אתן לדברים האלה לקרות, ולכן גם כחבר קבינט ב'צוק איתן' לא היססתי וירדתי לשטח פעם אחר פעם לראות בעיני את הדברים. הצלחתי להביא לקבינט את בעיית המנהרות ואת התכנית להשמדת המנהרות. במהלך הזה אני מרגיש שהצלתי חיים של תושבי עוטף עזה. אם לא היינו משמידים את המנהרות חמאס היה מוציא לפועל פיגוע גדול והיינו מתעוררים ליום כיפור של טרור. לכן אני תמיד אהיה הנציג של החיילים בשטח ולא אהסס בעתיד".

אהוד אומרט ודן חלוץ בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי במליאת שש שנים למלחמת לבנון השנייה, יולי 2012. דרור עינב
"הקברניטים מוקפים בבועה". אולמרט וחלוץ/דרור עינב

כשנשאל האם במסגרת המחאה בעקבות מלחמת לבנון השנייה היו ניסיונות להחזיר את נתניהו לשלטון ענה: "לא. כשסיימתי את המלחמה, כמו הרבה מ"פ, הגעתי לגן הוורדים ואז לא הכרתי וידעתי מי זה נתניהו. הייתי מתוסכל מאוד מהדרג המדיני והצבאי. אחרי כמה זמן נוצר קשר עם נתניהו, שבלי קשר הסכמתי עם עמדותיו אז, והצטרפתי אליו כראש מטה".

בנוגע לשאלה כיצד תיראה מלחמת לבנון השלישית והאם העורף הישראלי מוכן, ענה: "נתחיל מהסוף - עם ישראל ומדינת ישראל יעמדו מול כל איום כי יש לנו מדינה חזקה. מאידך, אני לא מזלזל באיום של לבנון ושל חיזבאללה. אני מאמין שבסוף אצליח להנחיל תודעה שלבנון וחיזבאללה הם אחד. חיזבאללה יושב בממשלת לבנון וחבר מרכזי בה. כל פעילות של הארגון נעשית בחסות הממשלה, אז שיידעו תושבי לבנון שאם חלילה נגיע למלחמה אנחנו נראה את מדינת לבנון והממשלה נושאות באחריות על אלפי הרקטות שיגיעו לישראל. אני לא רוצה להגיד מה התפריט המדויק שנגיב, אבל נפעיל את כל העוצמה הצבאית מול ממשלת לבנון, והם לא יכולו לרחוץ בידיהם ולהגיד שזה חיזבאללה. שידעו את זה כבר היום, וככל שיפנימו את זה יותר מהר יגדל הסיכוי שלא תהיה בכלל מלחמת לבנון השלישית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully