וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

150 שנה אחרי שהוקם, ה-KKK שב לתחייה וחדר ללב הפוליטיקה האמריקנית

3.7.2016 / 17:45

הארגון התומך בעליונות הגזע הלבן אמנם לא נהנה ממיליוני חברים כמו בעבר, אך רעיונותיו - כמו התנגדות להגירה - כבשו את המיינסטרים. עם חזות פחות אלימה, מנהיגיו חולמים על חזרה לימים הגדולים. "שואת הלבנים מתקרבת"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

בווידאו: טראמפ קורא לעשות "פרופיילינג" למוסלמים

הקו קלאס קלאן (KKK), שנולד מאפר המלחמה בדרום ארצות הברית לאחר מלחמת האזרחים, מת ונולד מחדש לפני שהפסיד את המאבק על זכויות האזרח בשנות ה-60. מספר חבריו צנח, הקבוצה התפצלה ופעילים רבים נשלחו לכלא בעקבות מעשי רצח של אזרחים שחורים. רבים סברו שהארגון, רוח רפאים לבנה של שנאה ושל אלימות, לא קיים עוד.
עם זאת, ה-KKK עדיין חי וחולם לשוב למה שהיה בעבר: אימפריה גזענית ובלתי נראית שמתפשטת ברחבי החברה.

כשהוא מציין 150 שנה להקמתו, הארגון מנסה לעצב את עצמו מחשד בהתאם לעידן החדש. חבריו עוד מתכנסים תחת כיפת השמיים במדינות הדרום כדי לשרוף צלבים במהלך הלילה ועלונים של הארגון מופצים בפרברים, מהדרום העמוק ועד לצפון-מזרח ארצות הברית. אולי הדבר המדאיג ביותר עבור מתנגדי ה-KKK היא התמזגותן של כמה קבוצות עצמאיות המזוהות עם הארגון במטרה לצבור כוח.

עצרת של ה-KKK בג'ורג'יה, ארצות הברית, אפריל 2016. AP
מנסה לצבור מחדש כוח. עצרת של תומכי KKK בג'ורג'יה/AP

"נפעל להקמת 'קלאן' מאוחד בקיץ הזה", אמר ברנט וולר, שעומד בראש ארגון המזוהה עם ה-KKK במיסיסיפי. בסדרת ריאיונות לסוכנות הידיעות אי-פי, מנהיגי ה-KKK סיפרו כי הם חשש שהפוליטיקה האמריקנית צועדת בכיוון שלהם, כשרוחות לאומניות מתפשטות בכל רחבי ארצות הברית. עצירת ההגירה או הגבלתה – דרישה שהעלה הארגון עוד בשנות ה-20 – חדרה למיינסטרים. הם טוענים כי מספר החברים גדל בסוף כהונתו השנייה של ברק אובמה, אך הם לא סיפקו מספרים. ל-KKK אפשר להצטרף באמצעות טופס באינטרנט, בהנחה שאתה לבן ונוצרי. חברי הארגון יכולים לבקר בחנות באינטרנט ולקנות אחד מסמלי ה-KKK, כמו גלימת הכותנה הלבנה שמחירה מגיע ל-145$.

"דגם אחר של אלימות"

בעוד שהארגון הטיל אימה על מיעוטים ברחבי ארצות הברית במרבית המאה שעברה, כיום הוא מציג פנים פחות אלימות. מנהיגים מארגונים שונים התומכים ב-KKK הצהירו כי הם מתנגדים לכל מעשי אלימות, פרט להגנה עצמית. אפילו מתנגדי הארגון מסכימים עם העובדה שהוא אינו אלים כבעבר. ההיסטוריון דייוויד קאמינגהאם, שחיבר ספר שעוסק בארגון, ציין כי על אף שה-KKK לא קורא לפעולות אלימות בפומבי, "אני חושב שמדובר בדגם אחר של אלימות, שיוצר תרבות המאפשרת לפעול באלימות בהתאם לרעיונות הללו".

מנהיגי ה-KKK סיפרו כי רוב הקבוצות כיום נותרו קטנות וכי הן פועלות באופן עצמאי בשל מחלוקות סביב סוגיות כמו שיתוף פעולה עם ארגונים ניאו-נאציים, קיום עצרות פומביות או לבישת גלימות לא לבנות. ישנן כאלו שמטיפות בסרטונים באינטרנט נגד שחורים ואחרות מזהירות מפני "שואה לבנה" שמתקרב. בחלקן לנשים יש זכות הצבעה ובאחרות לא.

לפי כריס ברקר, שעומד בראש ארגון "האבירים הלבנים הנאמנים" של ה-KKK באדן, שבקרוליינה הצפונית. "רוב הקבוצות שעמן דיברתי יכולות לקיים מפגשים בשירותים של מקדונלדס, סיפר, אך אמר כי "כרגע, בקבוצה שלי בלבד יש כ-3,800 חברים".

הליגה נגד השמצה, שמפקחת על פעילות ה-KKK, מתארת את הארגון של ברקר כקבוצת ה-KKK הפעילה ביותר כיום. ואולם, היא מעריכה כי בשורותיו פעילים רק כ-200 איש כשבכלל ארצות הברית ישנם 3,000 חברים בארגונים שונים המזוהים עם ה-KKK. בנוסף לכך, ארגון זכויות אזרח באלבמה טוען כי אין עדויות לכך שה-KKK מתקרב לשיא כוחו, שמנה בשנות ה-20 בין שני מיליון לחמישה מיליון חברים. "הרעיון של איחוד ה'קלאן' כפי שהיה בשנות ה-20 הוא חלום מתמשך שלו, אך זה לא קורה", אמר מרק פוטוק, חבר ארגון זכויות האזרח באלבמה.

עצרת של ה-KKK בג'ורג'יה, ארצות הברית, אפריל 2016. AP
קמו לתחיה לאחר מלחמת העולם הראשונה. עצרת של ה-KKK ליד לוס אנג'לס, 1925/AP

ה-KKK הוקם בטנסי כמה חודשים בלבד לאחר תום מלחמת האזרחים בידי שישה קצינים שלעבר בצבא הקונפדרציה. בתחילה הוא הזכיר אחוות קולג' בשל הגלימות הטקסיות והתארים המוזרים שנשאו חבריו. עם זאת, בתוך זמן קצר, עבדים משוחררים הפכו למטרות והארגון הואשם באחריות לכך. מאות בני אדם הותקפו או נהרגו בתוך כמה שנים בודדות כחלק מניסיונים של הלבנים לבסס שליטה בשטחי קונפדרציה המובסת. ב-1871 החליט הקונגרס להוציא את הארגון מחוץ לחוק, מה שהוביל להחלת משטר צבאי באזורים מסוימים ולאלפי מעצרים. הארגון, כך היה נראה, מת.

מלחמת העולם הראשונה בישרה את תחייתו של הארגון. זאת בעקבות גלי מהגרים שהגיעו מאירופה וממקומות אחרים ובשל המאבק נגד חוקי "ג'ים קרואו" בדרום במהלך שנות ה-20. מיליונים חדשים הצטרפו, כולל מנהיגי קהילה כמו מנהלי בנקים ועורכי דין. המומנטום נעצר וההערכות המקסימליות אמדו את מספר חברי ה-KKK ב-40 אלף באמצע שנות ה-60. הפעילים הורשעו בשימוש ברצח ככלי למלחמה בשוויון במדינות שונות, בהן במיסיסיפי ובאלבמה. לפי ההיסטוריון קאמינגהאם, בשנות ה-70 ו-80 הידלדל מספר החברים לכמעט אפס.

דונלד טראמפ בנאום במנהטן, 22 ביוני 2016. רויטרס
ב-KKK מתלהבים ממנו. טראמפ, בחודש שעבר/רויטרס

לפי וולר, שעומד בראש קבוצה המזוהה עם ה-KKK במיסיסיפי, המטרה העיקרית שלו כיום היא עצירת ההגירה ולא ביטול הזכויות של השחורים. ארגונו פועל על בסיס ספר העקרונות של הקלאן, "קלוראן", שפורסם לראשונה ב-1915. כמה גרסאות שונות שלו זמינות עתה באינטרנט ובאחת מהן שנמצאת בספריה של אוניברסיטת ויסקונסין קובעת: "לעולם נאמין בשמירה על עליונות הגזע הלבן ונתנגד נחרצות לכל פשרה שהיא בכל נושא שהוא".

סוגיית ההגירה היא אחת המדוברות ביותר בקמפיין הבחירות לנשיאות. מנהיגי ה-KKK טוענים כי עמדותיו של דונלד טראמפ ביחס לכך ועלייתו לראשות המפלגה הרפובליקנית מצביעות כל כך שדברים זזים לכיוונם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully