וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מוסלמים: בוסניה חשפה את גודל האוכלוסייה שלה אחרי רבע מאה

1.7.2016 / 10:15

מפקד אוכלוסין שנוי במחלוקת הראה כי כמחצית מתושבי המדינה הם בוסנים מוסלמים, עלייה של 7% בהשוואה למפקד הקודם שנערך לפני המלחמה. הסרבים, שמספרם פחת, חוששים לאבד עמדות מפתח במדינה

עריכה: שניר דבוש

בווידאו: מנהיג הסרבים ראדובן קרדזיץ' הורשע ברצח עם ונידון ל- 40 שנות מאסר

אוכלוסייתה של בוסניה והרצגובינה הצטמצמה ב-20% מאז מלחמת העצמאות שלה שהתחוללה בשנות ה-90 ועתה היא מונה שלושה וחצי מיליון איש – כך עולה מתוצאות מפקד אוכלוסין שנוי במחלוקת שפורסם אתמול (חמישי) לאחר זמן רב. עוד עולה ממנו כי מספרם של הסרבים החיים במדינה צנח אף הוא. המפקד, שנערך ב-2013, נחשב לכלי חשוב עבור התכנון הכלכלי והחברתי של המדינה המורכבת משני מחוזות אוטונומיים.

עם זאת, הבוסנים הסרבים חוששים שלנתונים יהיו השלכות על מערכת חלוקת הסמכויות העדינה שהוקמה לאחר הסכם השלום שהושג ב-1995 בתיווך ארצות הברית. בשל ויכוח שנסוב סביב השיטה שבה נקבע מי מתגורר בכל אחת מהרפובליקות – זאת הנשלטת בידי רוב סרבי וזאת שהשליטה בה מחולקת בין קרואטים לבוסנים-מוסלמים – הביא לעיכוב של יותר משנתיים בפרסום התוצאות.

ראשי הרפובליקה הסרבית חוששים שתוצאות המפקד, שנערך על ידי לשכת הסטטיסטיקה הלאומית, יובילו להפחת מספר הסרבים שרשאים לעבוד בממשלה האזורית והלאומית של סרביה ובכוחות הביטחון.

20 שנה לטבח בעיר סרברניצה בבוסניה, שרידי גופות חדשות שנמצאו לאחרונה נקברו לצד הגופות שכבר נקברו בעיר, יולי 2015. רויטרס
אישה יושבת לצד גופות מטבח סרברניצה שמובאות לקבורה, בשנה שעברה/רויטרס

התוצאות הראו כי מחצית מאוכלוסייתה של בוסניה היא בוסנית מוסלמית – בהשוואה ל-43.5% ב-1991, אז התקיים המפקד האחרון בטרם התפרקה יוגוסלביה ופרצה המלחמה שבה נהרגו מאה אלף איש. חלקם של הבוסנים-הסרבים הוא 30.8% מכלל האוכלוסייה, ירידה של 0.4% מ-1991. גודל האוכלוסייה הקרואטית פחת אף הוא – מ-17.4% ל-15.4%. היתר הם קבוצות מיעוט אתניות ואנשים שלא הכריזו על השתייכותם האתנית.

האיחוד האירופי הפציר בבוסניה והרצגובינה להתחיל בפרסום נתוני האוכלוסין שלה עד 1 ביולי, אם היא מעוניינת שבריסל תשקול את בקשת החברות שהגישה בפברואר. מחסור במידע פגע בפיתוח הכלכלי והדמוגרפי והן באסטרטגיה הסוציאלית של המדינה, ומנע מהרשויות לספק מידע הדרוש להערכת כוח הקנייה שלה, רמת החינוך ונושאים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully