וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מסרו מידע רגיש": נחשף מחדל נפילת המלחים האמריקנים בשבי איראן

30.6.2016 / 18:45

דוח חמור של הצי קובע כי הצוות שנשבה בידי משמרות המהפכה בינואר האחרון לאחר שטעה בניווט כשל בהתנהלותו. בין היתר, הוא לא שלף כלי נשק כשהיה תחת איום ולא קרא נכונה את המפות. "לא רציתי לפתוח במלחמה עם איראן", סיפר אחד מהם

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

המלחים שנשבו בידי איראן בחודש ינואר מסרו יותר מידע לשוביהם ונתפסו במפרץ הפרסי בעקבות שורת טעויות שביצעו אנשי הצוות ומפקדיהם – כך קובע דוח חקירה של הצי האמריקני שפורסם היום (חמישי). לפי הדוח, כמה מעשרת המלחים שנעצרו באיומים בידי משמרות המהפכה, חשפו בפניהם פרטים רגישים, כמו סיסמאות לטלפונים ולמחשבים ניידים.

הדוח קבע כי התקרית אירע בשל תכנון לקוי, מפקדים שלא העריכו כראוי סיכונים והתנהגות שאננה שנבע מחוסר במורל. אחד המלחים, נטען בדוח, חשף בפני חוקריו האיראנים את המהירות המקסימלית של כלי השיט וכי הוא עורך משימות להפגנת נוכחות באזור.

"זה ברור שכמה מהם, אם לא כולם, סיפקו מידע לשוביהם מעבר לשמם, לדרגתם, למספר האישי שלהם ולתאריך הלידה שלהם", נכתב בדוח. מפקד הצוות הורה על המשימה בהתראה קצרה "ושגה קשות" בהערכתו את הסיכונים שבחציית אזור השיט. מהדוח נגזנו שמותיהם של המעורבים, אך הצי זיהה בשבוע שעבר את מפקד הכוח כסרן קייל מוזס ומסר כי הוא הודח מתפקידו.

איראן שחררה 10 מלחים אמריקנים שעצרה אחרי שנכנסו למימיה הטריטוריאליים. רויטרס
צולמו בידי האיראנים. צוות המלחים שנשבה בידי איראן/רויטרס

מפקדי שני כלי השיט שנתפסו לא נצמדו לתכנית המקורית שלהם מהרגע שעזבו את הנמל, כך קובע הדוח. הם נכנסו בשוגג למים הטריטוריאליים של ערב הסעודית בטרם המשיכו לתוך המים הטריטוריאליים של איראן. הצוות לא הבין שהוא נמצא בסמוך לאי האיראני פארסי מאחר שהוא לא התמקד במפה שבמערכת הניווט שלו. "אילו אחד מחברי הצוות היה מתמקד בנקודה הסגולה, הם היו מגלים כי הנקודה היא האי פארסי", נכתב בדוח.

בסמוך לאי, אחד מכלי השיט סבל מבעיה במנוע וסירות של משמרות המהפכה התקרבו לסירות האמריקניות וכיוונו אליהם את כלי הנשק שלהם. בהמשך הצטרפו אליהם כוחות נוספים. המלחים האמריקנים לא כיוונו בחזרה את כלי נשקם והורו לחיילים שהיו מופקדים על תותחי הסירות להתרחק מהם.
תחת נהלי צבא ארצות הברית, במצב כזה מחויבים חיילים אמריקנים להגן על יחידותיהם. "לא רציתי לפתוח במלחמה עם איראן", סיפר אחד ממפקדי הסירות לשוביו. "חשבתי שאיש לא צריך למות בגלל חוסר הבנה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
תיעוד חדש מהתקרית במפרץ הפרסי: חייל בוכה, חיילת עם כיסוי ראש. צילום מסך
אחד המלחים האמריקנים צולם כשהוא בוכה בשבי/צילום מסך

הכוחות האיראניים אילצו את המלחים האמריקנים להסיר את אפודי המגן שלהם, לכרוע ברך ולשים את ידיהם מאחורי ראשם. הם צילמו אותם והפיצו את התמונות ואת הסרטים בטלוויזיה הממלכתית. החיילים נעתרו לבקשות של החוקרים ואכלו וצחקו בזמן שהם צולמו ואחד הקצינים אף הקריא התנצלות שהוכנה בידי איראן. זאת בזמן שארצות הברית כבר ניהלה משא ומתן לשחרורם.

בדוח נכתב כי צעדים מנהליים ננקטו נגד שניים מהמעורבים והוא המליץ לנקוט צעדים דומים נגד שישה נוספים. הדוח אף ביקר בחריפות את משמרות המפכה וטען כי הם הפרו את הנורמות הבינלאומיות. האיראנים החליפו את דגל ארצות הברית בדגל משמרות המהפכה, בזזו את כלי השיט ופגעו בציוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully