וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שואה? זה שקר ישראלי": דיווח מלב האסלאם הקנאי של איסטנבול

הפיגוע הקטלני בשדה התעופה אטאטורק השבוע, ליבה מחדש את השנאה ברחובות טורקיה. שליחנו לאיסטנבול, משה שטיינמץ, ביקר בשכונה הכי קיצונית בעיר ושוחח עם המקומיים על החששות, האיבה ומה הם באמת חושבים על ישראל והמערב: "האנשים כאן תומכים בדאעש ושמחים על הפיגוע"

צולם בסמרטפון של וואווי, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

קירות הבניינים הישנים של שכונת פנר באיסטנבול צבועים בשלל צבעים עליזים. על הגדרות יצירות גרפיטי ובתי הקפה קטנים ומחייכים, אבל אל תתנו לצבעוניות לבלבל אתכם, בסוף מדובר רק בפרויקט של מחלקה לאמנות מאחת האוניברסיטאות בעיר, שלפני מספר שנים לקחה לעצמה את השכונה "הכי איסלאמיסטית בעיר" כפרויקט למשך שנת לימודים שלמה, וצבעה אותה באופן שכלל אינו משקף את שאר חלקי העיר. הבר שברחוב המרכזי של פנר סגור בשעות הצהריים של יום שלישי השבוע, בגלל הרמדאן. בכל רחבי איסטנבול ממלאים התורכים את המסעדות ובתי הקפה, למרות הצום. רק כאן בתי הקפה ריקים יחסית וחלק מהעסקים אף סגורים.

נשות השכונה לבושות חיג'אבים, אך הסממנים החיצוניים בולטים פחות על הגברים. השכונה בנויה על צלע גבעה וטיפוס מפרך ברחוב ששיפוע קיצוני במיוחד מוביל אל רחובות בהם כבר לא תראו אף אשה בגופייה או בתי קפה, אלא רק בנייני רכבת ישנים, ילדים משחקים בחצרות ותושבים שכועסים כשמצלמים אותם. "אני לא אוהב את אטאטורק", מצהיר תושב מבוגר בכניסה לאחד המסגדים. "הוא לא דתי. והוא גם תרגם את הקוראן מערבית לטורקית ובכך ביטל את השפה הקדושה".

קוראי, תושב שכונת פנר בטורקיה, יוני 2016. משה שטיינמץ באמצעות הסמרטפון של וואווי,, מערכת וואלה!
"לא אוהבים פה את ישראל". קוראי, תושב המקום ברחובות פנר/מערכת וואלה!, משה שטיינמץ באמצעות הסמרטפון של וואווי,

קוראי הוא תושב השכונה, בן 35, מצלם למחייתו נעליים לקטלוגים. "כאן גרו היהודים בזמן האימפריה העותמאנית", הוא מספר. בשכונה אכן קיים בית כנסת אחד ששרד. "היום רבים מהתושבים הם מהגרים ערבים מסוריה ומעיראק, וזה מחזק את הרדיקליות הדתית", הוא מוסיף ומסביר, "שכר הדירה הזול הוא תוצאה של הבניינים הישנים". עבור דירה בת שלושה חדרים תשלמו כאן כ-1,000 לירות טורקיות בחודש, שהם 1,322 שקלים לפי השער העדכני. בכל שכונה זולה אחרת באיסטנבול לא תמצאו דירה בפחות מ-1,300 לירה, ובשכונות של צעירים ואנשי מעמד הביניים המחיר יעמוד על 2,000 לירה ומעלה. "פה בשכונה עושים יותר מדי ילדים, ארבעה או חמישה לכל משפחה", הוא מזהיר, "לא אוהבים את ישראל, הם יותר מדי איסלאמיים".

למעשה, 11 אחוזים מהטורקים תומכים בדאעש, סיפר מומחה אקדמאי באחד מערוצי הטלוויזיה בטורקיה. "בפנר, האחוזים בוודאי הרבה יותר גבוהים. האנשים כאן תומכים בדאעש, בחמאס ובארגוני טרור נוספים", אומר תושב איסטנבול. "כמובן שהם שמחים על הפיגוע", אומר התושב. "הוא התרחש בשל ההתנצלות בפני פוטין והם לא רוצים את הנורמליזציה. הם רוצים שדאעש ינצח והחליפות האיסלאמית תכלול גם את טורקיה, שלא תהיה חילונית יותר".

ואכן, במערכת הבחירות האחרונה הראו התוצאות בשכונה על 48 אחוזי תמיכה במפלגה האיסלאמית הקיצונית, מספר קוראי. במקום מתגוררים גם מהגרים לא חוקיים רבים ללא זכות בחירה, כך שהמספר האמיתי גבוה עוד יותר.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
נקדט, תושב שכונת פנר בטורקיה, יוני 2016. משה שטיינמץ באמצעות הסמרטפון של וואווי,, מערכת וואלה!
"אתם צריכים לשלם הרבה יותר מ-20 מיליון דולר על מה שעשיתם". נקדט, תושב פנר, השבוע/מערכת וואלה!, משה שטיינמץ באמצעות הסמרטפון של וואווי,

נקדט, תושב השכונה בן 69, ימאי בפנסיה שתורם מכספו ככל שהיד משגת לארגון ה-IHH, הקרן לזכויות אדם, לחירויות ולסיוע הומניטרי בטורקיה שלקחו חלק במשט המרמרה. הוא נולד בפנר, שם גדל עם חברים יהודים שברבותה שנים עזבו לישראל. מתוקף עבודתו על ספינת סחר, הוא ביקר לא מעט בארץ, בעיקר באשדוד, כשהפעם האחרונה הייתה ב-1998. את הקשר עם חברי הילדות היהודים ניתק אחרי מלחמת ששת הימים, ומאז הוא מלא בכעס כלפי הישראלים. באחת הפעמים האחרונות שהגיע לחופי אשדוד, פקיד הדרכונים ביקש ממנו את מסמכיו. נקדט מספר כי כאשר הפקיד ראה שהוא טורקי אמר לו בהתרסה: 'ראש הממשלה הטורקי נג'מטין ארבקן הוא חזיר'.

מאז האירוע הזה הוא מאמין שלישראלים יש שנאה מושרשת כלפי מוסלמים בכלל והעם הטורקי בפרט. "ישראלים אוהבים נוצרים אבל לא אוהבים מוסלמים. למה? הרי אנחנו דומים, גם אתם עושים ברית מילה, לא אוכלים חזיר, צמים בימים מיוחדים. אבל עם הנוצרים אתם מסתדרים ועם כל הערבים יש לכם בעיות". ההסכם שנחתם השבוע בין ישראל וטורקיה לאחר שש שנות נתק, לא מניח את דעתו של נקדט. "אתם צריכים לשלם הרבה יותר מ-20 מיליון דולר על מה שעשיתם. פשוט שלחתם חיילים להרוג אנשים על הספינה".

אולי בגלל שאתה ימאי לקחת קשה יותר את אירועי המשט?

"אין קשר. זה עניין הומניטרי, זה לא עניין לאומי. נתניהו שולח חיילים להרוג. אתם מדינה צעירה שבמקום לשלוח את הילדים שלה לבתי ספר - שולחים אותם לצבא".

"מי הרג את רבין?", מפתיע נקדט. למה אתה שואל, אני תוהה. "ישראלי הרג אותו, אתם לא רוצים שלום. רוצים להתעסק בנשק".

שכונת פנר באיסטנבול, אחרי הפיגוע בנמל התעופה אטאטורק. משה שטיינמץ באמצעות הסמרטפון של וואווי,, מערכת וואלה!
"החיג'אבים לא היו לפני 10-15 שנה". שכונת פנר, השבוע/מערכת וואלה!, משה שטיינמץ באמצעות הסמרטפון של וואווי,

"אני לא מאמין שהיה ג'נוסייד", אומר נקדט אחרי שכבר מסתיימת השיחה. בעזרת המתורגמן אני מנסה להבין למה הוא מתכוון, אולי לשואת הארמנים, אולי ליחס שלנו לפלסטינים, אך בסוף מתברר שמדובר במכחיש שואה. "זה שקר", הוא ממשיך, "אני מאמין שנהרגו אולי מיליון אחד. אתם הפכתם את זה לשישה מיליון".

קוראי דווקא מברך על הסכם הפיוס. "IHH הם טרור איסלאמי, עובדים עם חמאס. למה בספינות האחרות שהשתתפו במשט לא היו הרוגים?" הוא מקשה. "כי החברה של IHH לא הרימו ידיים אלא נלחמו. בכל הספינות האחרות אנשים הרימו ידיים".

הוא עוקב אחרי החדשות מישראל והעולם, קורא ג'רוזלם פוסט ו"הארץ" באנגלית. "מה דעתכם בישראל על השינויים של טורקיה?", הוא מנסה לברר. ומוסיף: "אני מקווה שטראמפ יבחר לנשיא. הוא נגד המוסלמים ואם הוא ינצח ארדואן יהיה לא רצוי בבית הלבן".

"אתה רואה כאן את החיג'אבים? לפני 20 או 15 שנה זה לא היה", אומר קוראי. "האיסלאמיזציה לא עושה טוב לטורקיה. גם הממשלה הייתה יותר דמוקרטית. עכשיו הארץ משתנה מיום ליום".

שכונת פנר באיסטנבול, אחרי הפיגוע בנמל התעופה אטאטורק. משה שטיינמץ באמצעות הסמרטפון של וואווי,, מערכת וואלה!
"אתה רואה כאן את החיג'אבים? לפני 20 או 15 שנה זה לא היה". שכונת פנר, השבוע/מערכת וואלה!, משה שטיינמץ באמצעות הסמרטפון של וואווי,

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully