וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזם הפיגוע בארמון הנציב: "החלטתי להיות שהיד ולדקור יהודי"

30.6.2016 / 6:12

מתמלילי חקירת הפיגוע, שנחשפים לראשונה בוואלה! NEWS, עולה כי הנער מאס בחייו ורצה לנקום את מעצר אמו בחשד לניסיון פיגוע דקירה. על האירוע עצמו סיפר: "תקפתי את הזקנה והיכיתי אותה בגרזן, היא נפלה ואמרה 'מצטערת'"

בווידאו: משה שטיינמץ לאולפן וואלה! NEWS על ניסיון הפיגוע בטיילת ארמון הנציב, בחודש שעבר

חקירת המחבלים שביצעו את הפיגוע בטיילת ארמון הנציב, שבו נדקרו ונפצעו שתי קשישות, שפכה אור על הסיבות והנסיבות שהובילו נערים בני 17 לרצות לבצע פיגוע נגד יהודים. מתמלילי החקירות, הנחשפים כעת לראשונה בוואלה! NEWS, עולה הפחד של אחד הנערים מאביו, רצון האחר לנקום על מעצרה של אמו, ולצד אלה, המתח התמידי בין תושבי מזרח ירושלים ליהודים ולכוחות הביטחון בעיר. מנגד, עמד הפחד מהריסת בתי ההורים, ורצונו של הנער השלישי, שהתחרט ברגע האחרון, שלא לפגוע באדם זקן "שלא יכול להגן על עצמו".

אחד משני מבצעי הפיגוע בפועל הוא ע', בן 17 תושב ג'בל מוכבר העובד בניקיון בקניון רמות. "ידענו שהזקנות יהודיות מהמראה והלבוש שלהן והחלטנו לתקוף אותן, להרוג אותן ולגנוב אותן", סיפר בחקירתו. "ה' תקף את הזקנה שהלכה מאחור ואני תקפתי אחריו את אותה זקנה והכיתי אותה בגרזן בידיים וברגליים שלה. הוא המשיך לזקנה נוספת דחף אותה והיכה אותה. לאחר שהכיתי את הזקנה שלי שהייתה מאחורה היא נפלה ואמרה לי 'מצטערת, מצטערת' בעברית. ניסיתי לגנוב ממנה משהו אבל לא הצלחתי. פחדנו וברחנו משם לג'בל מוכבר".

למרות התיאור המפורט שמסר, ע' סירב בתחילה להודות באחריותו לביצוע מעשה. בחקירתו הראשונה, אמר לחוקריו בדמעות כי הוא כלל לא היה מעורב. רק לאחר שעימתו אותו עם החומר המודיעיני שברשותו הוא הודה במעשים המיוחסים לו, אך טען כי ה', נער נוסף שנטל חלק בדקירה הוא שיזם את הפיגוע. "ה' ביקש ממני ארבע פעמים לעשות את זה. באתי איתו כדי לתצפת וכדי לפנות לו ציר", טען. בחקירה נוספת אמר כי הוא ושותפיו תכננו "לגנוב ולרצוח יהודים", וכינה את שכונת ארמון הנציב הסמוכה לבית מגוריו "התנחלות".

מפילים את האחריות אחד על השני

תמלילי החקירה של ע' וה', השניים שביצעו בפועל את הפיגוע, מלמדים כי כל אחד מהם ניסה לטעון שהשני יזם את ביצוע המעשה. ע', למשל, תיאר כי הסכים לבצע את הפיגוע לאחר שה' ביקש ממנו לסייע לו לנקום על מעצרה של אמו שניסתה לבצע פיגוע דקירה בהר הזיתים. "אמא של ה' נעצרה במשטרה ואני נכנסתי איתו בפיגוע הזה כדי לעזור לו לרצוח ישראלים וכדי לגנוב. ה' רצה להיות שהיד בפיגוע כנקמה על אמא שלו שנעצרה בהר הזיתים כי ניסתה לבצע פיגוע דקירה".

סריקות בג'בל מוכבר הכפר מתחת לזירת הפיגוע ארמון הנציב. נועם מושקוביץ
סקירות בג'בל מוכבר בעקבות הפיגוע בארמון הנציב/נועם מושקוביץ

בחקירתו הראשונה של ה' גם הוא ניסה להפיל את האחריות על שותפו לביצוע המעשה וטען כי למרות שאחז בסכין הוא התחרט על המעשים וכלל לא דקר את אחת הקשישות. "התכתבתי עם ע' בפייסבוק. הוא שאל מה דעתי שנלך ונהיה שהידים ונרצח יהודי. בהתחלה סירבתי אבל הוא המשיך ללחוץ עלי ובסוף הסכמתי כי הייתי מיואש מהחיים, כי יש לי בעיות משפחתיות ובגלל בעיות הערבים בירושלים עם היהודים והמשטרה", טען. רק לאחר מכן הודה כי הוא היה מי שיזם את הפיגוע, ואמר כי עשה זאת משום שאביו היכה אותו וכי מאס בחייו והחליט למות מות קדושים. "בתקופה הזו הייתי לחוץ ורבתי עם אבא שלי ולכן החלטתי להיות שהיד ולדקור יהודי", אמר.

משפחתו של ה' היוותה חלק חשוב בחקירת הפיגוע. הוריו גרושים, ואביו עובד כנהג בחברת אגד. אמו נעצרה ימים ספורים לפני הפיגוע שביצע בחשד לביצוע פיגוע דקירה. סבתו נטלה ממנו גרזן שהיה אמור לשמש אותו לצורך הפיגוע לאחר ששמעה על כוונתו, וזמן קצר לאחר מכן היא לקתה בליבה. בחקירתו של ע', הוא טען לגבי ה' כי "המשפחה שלו והאזור שבו הוא גר ידועים כחמאס".

גיוס הקטין הנוסף, החרטה והצוואה

ה' יצר קשר עם מ', קטין נוסף שאותו הכיר וגייס אותו כדי שישתתף בתכנית. השלושה נפגשו בבוקר הפיגוע בחנות ממתקים, אולם מ' חזר בו מכוונתו והבטיח לבצע פיגוע נוסף לאחר שהשניים ימותו כשהידים. "מ' אמר שהוא רוצה לבצע פיגוע דקירה באוטובוס ושהוא יחכה לנו ליד חנות הממתקים של אבו כיף", סיפר ה' בחקירתו.

אלא שברגע האמת, מ' החליט שהוא חוזר בו מכוונתו. "חשבתי על עצמי וחשבתי על ההורים שלי, שיהרסו להם את הבית ויקחו להם את תעודת הזהות כמו שעשו לבהאא עליאן", סיפר בחקירתו בהתייחס למחבל שביצע את הפיגוע הקטלני באוטובוס בשכונת הארמון הנציב. "לא רציתי להיכנס לכלא".

חשד לפיגוע דקירה טיילת ארמון הנציב בירושלים. מד"א
"אדם מבוגר לא יכול להגן על עצמו". צוות מד"א מפנה את אחת הפצועות בפיגוע/מד"א

באחת משיחותיו עם ה', הציע האחרון לבצע פיגוע ברחוב מלכי ישראל בירושלים – מעשה שיציין את זכרו של עלא אבו ג'מל – טכנאי בזק ותושב ג'בל מוכבר שביצע שם פיגוע דקירה ביום שבו בוצע הפיגוע בארמון הנציב. "אמרתי לו שאני לא רוצה לצאת לשם כי זה רחוק", אמר מ'.

מ' אמר כי תכנן לבצע פיגוע באוטובוס אגד לאחר ששני חבריו ימותו כשהידים. "חשבתי לדקור מתנחל באוטובוס של אגד ולהיות שהיד. תכננתי לדקור אחד כי לא חשבתי שאצליח מעבר לכך. אני נמוך וצעיר. לא חשבתי שאני יכול על שניים". הוא סיפר כי תכנן לדקור רק יהודים בגילאי 19-23, ואמר כי אדם מבוגר "לא יכול להגן על עצמו".

ימים ספורים לפני הפיגוע, פרסם ה' בעמוד הפייסבוק שלו תמונה שלו, של ע' ושל מ', שהיה אמור ליטול חלק בפיגוע אולם חזר בו מכוונתו ברגע האחרון, לצד הכיתוב: "סלחו לי אחיי, אני רוצה לצאת ולעשות את שעליי לעשות וכל השאר על אללה".

מהעדויות והמסמכים עולה כי מ', תלמיד בית ספר שעובד עם אמו בניקיון בתי ספר, חש אשמה לאחר הפיגוע משום שלא הצטרף לחבריו. בהתכתבות ביניהם שהתקיימה כמה ימים לאחר הפיגוע, הוא שלח צוואה לחבריו, וביקש מהם להפיצה לאחר מותו כשהיד.

זירת הפיגוע טיילת ארמון הנציב. נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע בארמון הנציב/נועם מושקוביץ

"אמי היקרה, אלוהים יסב לי נחת בתנאי שתהיי מרוצה ממני ושאיפתי לא תתגשם בלי תנאי זה, ושאיפתי לא תתקיים ללא הסבלנות שלך בלי להחשיב אותו כשהיד ומוג'היד בדרך האל וכנקמה לדם השהידים הפלסטינים. אל תבכי עליי ותקראי קריאות חתונה עליי מאחר ובנך שהיד. אחים שלי יקרים, תעזרו לאמא שלכם ותהיו סבלניים. תהיו חזקים ותעזרו אחד לשני ותסלחו לי אם פגעתי בכם ותאחזו בדת האל... שתדעו לכם ששליח האל (מוחמד) אמר שהשהיד מציל 70 מבני משפחתו. אלוהים יתן לכם את המתנות. תסלחו לי", כך כתב מ' בצוואה שתורגמה במשטרה.

"צעקתי, אבל אני לא יודעת אם מישהו שמע"

ביום הפיגוע, יצאו השניים מחנות הממתקים של אבו כיף לעבר טיילת ארמון הנציב, שם הבחינו בחמש נשים שעשו הליכה במקום. אחד מהן הלכה ראשונה, אחריה שתיים נוספות ואחריהן זוג נשים נוסף.

"הלכנו לכיוון טיילת ארמון הנציב. עברנו ליד ספסל וישבו עליו שני נערים. אחד מהם היה עם קפוצ'ון (ע') והיה לידם תיק ארוך (שבו הונחו כלי הדקירה)", כך סיפרה ב', אחת הפצועות בפיגוע, בעדותה במשטרה. "לא שמתי לב לבחורים וזמן קצר לאחר מכן הרגשתי מכות ודקירות בגב. לפי התרשמותי זה נמשך הרבה מאוד זמן וקיבלתי הרבה מכות ודקירות בגב בחזה וברגל. עצמתי עיניים שלא יפגעו וצעקתי, אבל אני לא יודעת אם מישהו שמע. אני לא רואה טוב. לאחר מכן נפלתי על הרצפה, פתחתי עיניים וראיתי שהם המשיכו קדימה לכיוון ארבע הבנות האחרות".

בעודה שוכבת, הבחינה ב' באימה כי שני המחבלים חוזרים לכיוונה בעודה שוכבת על הרצפה. לדבריה, במקום התפתח דיאלוג בין השניים שעסק בשאלה האם להרוג אותה. "כעבור זמן קצר ראיתי את השניים חוזרים כשאני שכובה על הרצפה. הם עצרו לידי והבחור שהיה עם הקפוצ'ון שאל את השני 'מה לעשות אחי'?, והשני הניף את הידיים שלו לכיווני כאילו אומר 'תעזוב אותה'. הם הלכו לכיוון שממנו באו. לא שמעתי אותם מדברים, הבנתי לפי שפת הגוף שזה שבקפוצ'ון שאל את השני 'האם לגמור אותה' והשני אמר לו 'תעזוב אותה'".

חשד לפיגוע דקירה טיילת ארמון הנציב בירושלים. מד"א
"עצמתי עיניים שלא יפגעו וצעקתי". זירת האירוע/מד"א

ת', הנדקרת הנוספת, סיפרה בתיאור שמסרה כי "שמעתי מישהי צועקת ברוסית מאחורה 'הורגים אותי'. הסתובבתי ולא ראיתי דבר, וכעבור זמן קצר הרגשתי שמישהו מכה אותי באלה בגב. הסתובבתי ונפלתי וראיתי בחור צעיר עם סכין. צעקתי ברוסית 'אל תגע בי' והוא נעלם".

מיד לאחר מכן, נמלטו השניים לעבר ג'בל מוכבר. ה' עלה על אוטובוס ונסע לבית הספר. בשעות שלאחר האירוע הוא מחק את ההתכתבויות הרבות בפייסבוק בינו לבין חבריו משום שחשש שישמשו כראיות נגדו.

פרקליטות מחוז ירושלים, באמצעות עו"ד שירה קני-טל הגישה לבית המשפט המחוזי לנוער בעיר כתב אישום חמור נגד השלושה, בגין עבירות של סיוע לאויב בזמן מלחמה, ניסיון רצח, נשיאת סכין, שיבוש הליכי משפט ועבירות נוספות. יחד עם זאת, בדיון בבקשת המעצר עד תום ההליכים התייחס השופט עודד שחם לעובדה כי הראיות נגד מ', שלא נטל בפועל חלק בפיגוע, הנן חלשות יותר, ואמר כי בשלב זה הן מספיקות להוכחת עבירה של קשירת קשר לביצוע פשע.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully