וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם פרישת בריטניה מהאיחוד, בארה"ב חוששים מאובדן קול חשוב

27.6.2016 / 14:45

תוצאות משאל העם הן מכה קשה לממשל אובמה, שניסה לשכנע את אזרחי הממלכה להישאר בגוש האירופי. עתה חוששים בוושינגטון מפגיעה ב"יחסים המיוחדים" עם לונדון ומנשיאת עול המשברים העולמיים לבדה, עם התעסקות בריטניה בענייניה הפנימיים

עריכה: ניר חן צילום סטילס: ראובן קסטרו

החלטתה של בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי עלולה לפגוע ביחסיה המיוחדים עם ארצות הברית והיא מעלה חשש בוושינגטון סביב יכולותיה ורצונה של לונדון לגבות את מאמציה בטיפול במשברים ברחבי העולם. דיפלומטים לשעבר ומומחים מעריכים כי יציאתה של הממלכה, שהשמיעה קול פרו-אמריקני בתוך האיחוד, עלולה להחליש את השפעתה של ארצות הברית ביבשת ולעודד את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להמשיך להתגרות במערב. משאל העם שהתקיים ביום חמישי והוביל לברקזיט עשוי גם לפלג את הממלכה עצמה ולצמצם עוד יותר את מעמדה בעולם.

הפרישה של בריטניה – שלא תקרה בטווח הזמן המידי וחייבת להתרחש במשא ומתן עם האיחוד – עלולה להעמיד בפני הנשיא האמריקני הבא החלטה אם לפנות לבעלות ברית אירופיות אחרות כמו גרמניה וצרפת וכפועל יוצא לפגוע בקשר הייחודי עם לונדון, שנוצר במהלך מלחמת העולם השנייה.
איבו דלדר, לשעבר שגריר ארצות הברית בנאט"ו ונשיא המועצה ליחסים בינלאומיים בשיקגו, אמר כי יכולתה של בריטניה לקדם את עמדותיה ואת מדיניותה עם בעלות בריתה ביבשת ובתוך נאט"ו תקטן. לדבריו, כל מה שמפלג את אירופה הוא "ניצחון של רוסיה, מאחר שזאת המדיניות של פוטין".

ההמלכה הכריעה: ברקזיט | כל הכותרות האחרונות
יורשו המסתמן של קמרון מרגיע: "הסחר החופשי עם אירופה לא ייפגע"
"לבנון תפרוש מהמזרח התיכון": תגובות בעולם הערבי למשאל בבריטניה
סקוטלנד לא רוצה לצאת מהאיחוד: "נחסום את משאל העם"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה וראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון בלונדון, אפריל 2016. AP
היו בעלי ברית קרובים. אובמה וקמרון בלונדון, אפריל/AP

גורם מודיעיני אמריקני, שדיבר בעילום שם, אמר: "זה לבטח יעודד את הרוסים להמשיך וייתכן שאף להגביר את תמיכתם בתנועות לאומניות במערב אירופה ובמזרחה כחלק ממאמציהם לנטרל את נאט"ו". פיל גורדון, לשעבר יועץ למדיניות חוץ של הנשיא ברק אובמה, הביע חשש שאירופה תתרכז יותר בפרישת בריטניה ובקריאות לעצמאות ברחבי היבשת מה שיגרום לארצות הברית לשאת יותר בנטל העולמי. "ככל שהם יתעסק בכך יותר וככל שיושקעו יותר משאבים כדי להתמודד עם ההשלכות לכך, כך יהיה פחות זמן, כסף והון פוליטי כדי לעזור לנו להתמודד עם האתגרים העולמיים", אמר .

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

הברקזיט מאיים גם על הכלכלה האמריקנית

ממשלו של אובמה נתקף בבהלה לנוכח הברקזיט, שגרם לטלטלה בשווקים בעולם ולהתפטרותו של ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון. גורם אמריקני אמר כי גורמים בריטיים ניסו להבטיח לעמיתיהם בוושינגטון כי בריטניה לא תיסוג מהזירה הבינלאומית. עם זאת, חלק מאותם גורמים עשויים שלא לשרוד את שינויי ההנהגה בממלכה.

בזמן שאובמה התעקש ביום שישי כי בריטניה תישאר שותפה "שאין לה תחליף", תוצאות משאל העם פגעו ביוקרתו של נשיא ארצות הברית, שדחף למען הישארות הממלכה באיחוד כשהתערב בצורה בלתי-שגרתית בענייניה הפנימיים כשביקר במדינה באפריל האחרון. העזיבה לא רק מאיימת על המדיניות שמקדם אובמה בעולם, אלא גם על התאוששות הכלכלה האמריקנית ועל אג'נדת המסחר הבינלאומית שהוא מנסה לקדם.

בנוסף לכך, רגשות פופוליסטיים ואנטי-ממסדיים בארצות הברית סייעו לעלייתו של דונלד טראמפ, המועמד המסתמן לייצוג המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות בנובמבר. הוא עצמו תמך בעזיבתה של בריטניה. "הגורמים לברקזיט הם אלו שהביאו לעליית התנועות הלאומניות במערב אירופה ובארצות הברית", הסביר קליפורד יאנג, נשיא איפסוס, מכון המחקר האמריקני ליחסי ציבור.

מפגינים בלונדון נגד תוצאות משאל העם באנגליה אודות עזיבת האיחוד. AP
מעמדה של בריטניה בעולם ייפגע. מפגינים בלונדון נגד עזיבת האיחוד/AP

קמרון עבד בצמוד לאובמה בתחום הביטחוני. בריטניה היא שותפה מרכזית של ארצות הברית בקמפיינים שהיא מנהלת נגד דאעש בעיראק ובסוריה, בעלת ברית פעילה שלה באפגניסטן ותומכת בסנקציות שהוטלו על רוסיה בעקבות מעורבותה במשבר באוקראינה. התר קונלי, מנהלת התכנית האירופית במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון, אמרה כי הגירושים של בריטניה מהאיחוד, שעשויים להימשך שנתיים, יגזלו ממנה את כל תשומת הלב שתסיח את דעתה מהזירה העולמית.

"זה מגיע בזמן שאנחנו זקוקים לממלכה ולמנהיגותה, בין אם במועצת הביטחון או בנאט"ו, אך היא תתמקד בענייניה הפנימיים", אמרה. לדברי ריצ'רד האס, נשיא המועצה, אמר כי פרישתה של בריטניה מהאיחוד היא כמו "ענן ללא קרן אור". הוא הדגיש כי "אין זה אומר שאנחנו חוזרים למצב של עימות באירופה, אך אני חושש שזה יפגע ביציבותה ובשגשוגה".
בזמן ששיתוף הפעולה המודיעיני אמריקני-בריטי, אחד ההדוקים ביותר בעולם, צפוי לעמוד בסערה, יש מומחים שמעריכים כי שיתוף הפעולה עם אירופה במלחמה בטרור זמן שדאעש מאיים לבצע מתקפות נוספות ביבשת עלול להיפגע.

חשש נוסף בקרב הממשל האמריקני הוא מפני משאל עם חדש על עצמאותה של סקוטלנד, שבה שני שלישים מהבוחרים הצביעו בעד הישארות באיחוד. בנוסף לכך, סגן ראש ממשלתה של צפון אירלנד קרא לאיחוד בין שני חלקי האי. התפרקותה של הממלכה המאוחדת עשויה להטיל ספק ביכולתה לשמור על זכות הווטו שלה במועצת הביטחון, שבה היא פעלה כמעט בצמוד לארצות הברית ותמכה ביוזמותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully