וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן שעשירית מהתושבים ביורו: היסטוריון נבחר לנשיא איסלנד

הפוליטיקאי העצמאי גודני יוהאנסון יתמנה לתפקיד הסמלי ויהיה ראש האי שבצפון אירופה. הבחירות התקיימו ברקע הצלחתה של נבחרת הכדורגל באליפות אירופה בצרפת, שאליה הגיעו כ-20 אוהדים

נשיא איסלנד גודני יוהאנסון, מאי 2016. רויטרס
זכה במקביל ליום הולדתו ה-48. יוהאנסון, בחודש שעבר/רויטרס

הפוליטיקאי העצמאי גודני יוהאנסון זכה בבחירות לנשיאות איסלנד שהתקיימו בסוף השבוע לאחר שניצל את סלידת הציבור מהממסד שהיה מעורב בפרשת "מסמכי פנמה". על הבחירות האפילה הצלחתה של נבחרת הכדורגל הלאומית ביורו 2016 בצרפת שתתמודד הערב (שני) מול הנבחרת האנגלית בנוכחותם של כ-20 אלף אוהדים - כמעט עשירית מכלל אוכלוסיית האי.

יוהאנסון, פרופסור להיסטוריה ופרשן פולטי שמעולם לא שירת בתפקיד ציבורי, חגג את זכייתו במקביל לציון יום הולדתו ה-48 שחל אמש. אל המקום השני הגיעה אשת העסקים האלה טומסדוטיר, גם היא פוליטיקאית עצמאית ללא שיוך מפלגתי. בפער ניכר משניהם, סיים במקום השלישי ראש הממשלה שמרן לשעבר דייוויד אודסון, שהיה במהלך רוב הקמפיין צמוד ליוהאנסון. האחרון החליט להתמודד על התקפיד רק באוקטובר האחרון, אז נחשפו מסמכי פנמה שגילו את מעורבותו של ראש הממשלה, שנאלץ לפרוש בעקבות זאת, ושל פוליטיקאים בכירים אחרים בפרשה.

תפקיד הנשיא באיסלנד הוא סמלי בעיקרו ובסתיו יתקיימו בחירות חשובות יותר לפרלמנט. יוהאנסון הבטיח להחזיר את אמון הציבור במערכת הפוליטית ועצמאותו המפלגתית קרצה לבוחרים רבים שמאסו במפלגות הממסדיות.

אוהדי נבחרת איסלנד. GettyImages
נבחרתם תתמודד הערב מול נבחרת אנגליה. אוהדי איסלנד ביורו/GettyImages

ההצלחה ההיסטורית של הנבחרת באליפות אירופה בכדורגל, שם היא משחקת השנה לראשונה, תפסה את רוב הכותרות במדינה בת 334 אלף התושבים וקמפיין הבחירות לנשיאות זכה לאזכורים בודים. ביום רביעי האחרון ניצחה איסלנד את אוסטריה בתוצאה 1-2 והעפילה לשלב שמינית הגמר, שם תפגוש את אנגליה.

גם הברקזיט, פרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי, סוקרה בצורה נרחבת באיסלנד. המדינה ביקשה להצטרף לשורותיו ב-2009, לאחר המשבר הכלכלי שפרץ שנה קודם לכן ופגע קשות בכלכלתה. עם זאת, בשנה שעברה היא נטשה את תכניתה להתקבל לגוש המדינות שצפוי להצטמצם ל-27 חברות.

יוהאנסון, שבדומה לרוב התושבים באיסלנד מתנגד לחברות באיחוד, אמר ביום שישי כי פרישתה של בריטניה תהיה טובה למדינה. לדבריו, להסכם האזור הכלכלי האירופי, שבו חברות איסלנד ונורבגיה, יהיה תפקיד חשוב יותר עם הצטרפותה של הממלכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully