וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי חוץ באיחוד: על בריטניה לפרוש מהר ולא לשחק "חתול ועכבר"

החלטת בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי הובילה לכינוס חירום של שרי חוץ מהמדינות המייסדות של המוסד. שר החוץ הגרמני: "עלינו להתאים את עצמם לדרישות הממשלות האירופיות אך גם לדרישות של העם"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

דיפלומטים בכירים מהמדינות המייסדות של האיחוד האירופי נפגשו היום (שבת) בברלין לדיון חירום בעקבות החלטת בריטניה לעזוב את גוש המדינות. עם בואו לדיון אמר שר החוץ הגרמני פרנק-ולטר שטיינמאייר כי זה קריטי לראות בהצבעה במשאל העם הבריטי – קריאת השכמה.

בדיון משתתפים נציגים מהמדינות צרפת, הולנד, איטליה, בלגיה ולוקסמבורג. "אני בטוח שהמדינות האלה יכולות להעביר מסר שלא ניתן לאף אחד לקחת מאיתנו את אירופה", אמר שטיינמאייר, והוסיף כי פוליטיקאים באיחוד חייבים להתאים את עצמם "לדרישות של הממשלות האירופיות אך גם לדרישות של העם". הוא הזהיר מפני החלטות פזיזות וציין: "ברור לגמרי שבזמנים כאלה אסור להיכנס להיסטריה או לשיתוק". מלשכתו נמסר כי הפגישה היא אחת מיני דיונים רבים שמתקיים כעת, ולא צריכה להצטייר כ"פורמט בלעדי".

שרי החוץ של מדינות באיחוד האירופי מתכנסים לפגישה בברלין בנושא בריטניה, 25 ביוני 2016. רויטרס
שרי החוץ נפגשים בפגישתם בבית הארחה של שר החוץ הגרמני, הבוקר/רויטרס

שטיינמאייר כינה את האיחוד האירופי "פרויקט מוצלח של שלום ויציבות", ואמר כי קיימת בקרב החברות בו "תשוקה גדולה" להגן עליו ולחזק אותו. "אסור לנו למהר לפעול ולהעמיד פנים שיש לנו את כל התשובות, אך אסור לנו גם לשקוע בדיכאון או בחוסר אונים בעקבות החלטת בריטניה", הבהיר. שר החוץ של גרמניה אף מסר כי הפגישה עם עמיתיו תעסוק גם במאמצים משותפים בנוגע למשבר הפליטים, במשבר האבטלה ובביטחון.

שר החוץ של צרפת ז'אן-מארק איירו, הפציר לקיים משא ומתן מהיר על פרישתה של בריטניה מהאיחוד. הוא צפה שיהיה "לחץ חזק מאוד" על ראש ממשלת בריטניה היוצא דייוויד קמרון בוועידה של האיחוד שתתקיים ביום שלישי להאיץ את התהליך. הוא הוסיף כי לא מקובל שבריטניה "תשחק בחתול ועכבר". איירו אמר כי הוא מודע לכך שיש למנות ראש ממשלה חדש לממלכה המאוחדת, וכי "זה ודאי ייקח כמה ימים, אך זה די דחוף". עם זאת קמרון, שהכריז על התפטרותו אתמול עם היוודע תוצאות משאל העם, סבור שמחליפו בתפקיד צריך לנהל את המגעים לקראת הפרישה.

שר החוץ של בלגיה, דידייה ריינדרס, חייבת לספק תשובות על הגירה, ביטחון ותעסוקה. עמיתו ההולנדי, ברט קואנדרס, הוסיף כי אירופה לא תוכל להרשות לעצמה ואקום פוליטי. "לא נעבור על כך לסדר היום", הבהיר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שרי חוץ באיחוד צועדים בפארק שליד בית שר החוץ הגרמני בברלין, 25 ביוני 2016. רויטרס
"האיחוד הוא פרויקט מוצלח של שלום ויציבות". שרי החוץ נפגשים בפארק ליד בית הארחה של שר החוץ הגרמני, הבוקר/רויטרס
יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי – מה יקרה הלאה?. רויטרס
יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי – מה יקרה הלאה?/רויטרס

אתמול, לאחר שהתבררו תוצאות המשאל בבריטניה לפיהן רוב האזרחים בחרו ביציאה מהאיחוד האירופי, אמר מרטין שולץ, נשיא הפרלמנט האירופי ל"גרדיאן" כי עורכי הדין של האיחוד לומדים כיצד ניתן לזרז את הפעלת סעיף 50 – ההליך לעזיבת חברה בארגון.

בעוד מוסדות האיחוד לא ידעו כיצד להגיב עם התוצאות המפתיעות, אמר שולץ כי "חוסר ודאות הוא ההיפך ממה שאנחנו צריכים עכשיו". הוא הוסיף כי קשה לקבל את העובדה "שיבשת שלמה נלקחה כבת ערובה בגלל ריב פנימי במפלגת השמרנים הבריטית".

תהליך יציאת בריטניה מהאיחוד צפוי להימשך שנתיים, שבהן תדון עם נציגי הארגון על תנאי עזיבתה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הביעה דווקא רצון לדון בפרישת בריטניה ואמרה כי מדובר במכה לאירופה ולאחדות ביבשת.

הבריטים הכריעו בעד עזיבת האיחוד האירופי; ראש הממשלה קמרון התפטר מתפקידו. רויטרס
לא יגיע לפגישה בבריסל בשבוע הבא. קמרון/רויטרס

בשבוע הבא צפויה להתקיים בבריסל פגישה שתכלול את כל מנהיגי האיחוד האירופי, בלי קמרון, כדי לדון בהשפעות ההחלטה ובעתיד האיחוד. לדברי דונלד טוסק, נשיא הנציבות האירופית, מדובר באחד הצעדים הקשים לאיחוד, אך "מה שלא הורג, מחשל".

בתוך כך, עצומה שפרסמו תומכי ההישארות באיחוד האירופי שקראו למשאל עם חוזר הביאה לקריסת אתר הפרלמנט, משום שרבים נכנסו אליו כדי לחתום על העצומה. לפי שעה חתמו עליה כבר יותר ממיליון בני אדם. כמו כן, יותר ממאה אלף בני אדם חתמו על עצומה שקוראת לסדיק חאן, ראש עיריית לונדון, להכריז על עצמאותה של הבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully