וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה קשה לאובמה: בית המשפט העליון חסם את רפורמת ההגירה

24.6.2016 / 1:20

התכנית למנוע את גירושם של מיליוני מהגרים בלתי-חוקיים נבלמה בעקבות מבוי סתום בין שמונת שופטי ההרכב. "אנחנו מתרחקים מהמדינה שבה אנו רוצים לחיות", אמר הנשיא בצער. הרפובליקנים בירכו

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בית המשפט העליון בארצות הברית חסם אתמול (חמישי) את תכנית ההגירה של הנשיא ברק אובמה, שנועדה למנוע את גירושם של מיליוני מהגרים בלתי-חוקיים. ההחלטה, שמהווה מכה קשה לנשיא, התקבלה בעקבות מבוי סתום בין הרכב השופטים - ארבעה היו בעד התכנית וארבעה התנגדו לה. הרפובליקנים בירכו על הפסיקה.

הקביעה מותירה על כנה פסיקה שהתקבלה בשנה שעברה על ידי ערכאה נמוכה יותר, שפסלה את התכנית שאותה רצה ליישם אובמה מתוקף סמכותו הנשיאותית. כמו כן, ההחלטה, שהתקבלה שבעה חודשים לפני שאובמה מסיים את כהונתו בבית הלבן, היא האחרונה בשורת הצלחות שרשמו יריביו הרפובליקנים לסכל את יוזמותיו. כתוצאה מכך, הסוגיה תהיה במוקד קמפיין הבחירות לנשיאות.

"במשך יותר משני עשורים מערכת ההגירה שלנו הייתה פגומה", אמר אובמה בהצהרה מיוחדת שמסר בבית הלבן בעקבות פסיקת בית המשפט. "העובדה שבית המשפט העליון לא הצליח להחליט בנושא היום לא רק מחזירה את המערכת עוד יותר אחורה, אלא מרחיקה אותנו מהמדינה שאנו רוצים לחיות בה".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מוסר הצהרה על ביטול רפורמת ההגירה, 23 ביוני 2016. רויטרס
מאוכזב מההחלטה. אובמה, אתמול/רויטרס

הרכב השופטים, שבו היו ארבעה שופטים שמרנים וארבעה ליברלים, היה חלוק בדעתו עוד במהלך הטיעונים בעל פה בדיון ב-18 באפריל. הקביעה הכילה משפט ולפיו בית משפט העליון חצוי בדעתו ולא נמסרו נימוקים בכתב. הפיצול אירע בשל העובדה שרק שמונה שופטים מכהנים בעליון לאחר מותו של השופט השמרן אנטונין סקאליה בפברואר. ממשל אובמה יכול לבקש בחינה מחודשת של הסוגיה, כפי שעשו הצדדים המפסידים בשני מקרים אחרים שבהם לא ניתנה פסיקה. העליון טרם הכריע בשני הערעורים הללו.

הנשיא חשף את תכניתו בנובמבר 2014 ובמהרה היא אותגרה בידי טקסס ו-25 מדינות אחרות. הן טענו כי אובמה חרג מסמכותו כשעקף את הקונגרס בהחלטתו ליישם את הרפורמה. אתמול הוא אמר כי זאת החלטה מתסכל עבור מי שרצה "להכניס הגיון" במערכת ההגירה ולאפשר לכ-11 מיליון מהגרים לא-חוקיים "לצאת מהצללים".

תכניתו נגעה לכארבעה מיליון בני אדם - אלו שחיו בצורה בלתי חוקית בארצות הברית מלפני 2010, שאינם בעלי עבר פלילי ושיש להם ילדים עם אזרחות אמריקנית או עם אשרת שהייה חוקית. לפיה, הם היו אמורים להיות מוגנים מפני גירוש והיה צריך לספק להם אשרות עבודה.

"לבסוף, אני לחלוטין מאמין שההגירה היא לא משהו שצריך לפחד ממנו", אמר אובמה. "אנחנו לא צריכים להקים חומות מפני אלו שלא נראים כמונו, שלא מתפללים כמונו או שיש להם שם משפחה אחר. זאת משום שלהיות אמריקני זה יותר מכך. מה שהופך אותו לאמריקנים היא המחויבות לרעיון שכולנו נולדנו שווים".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
תושבי גבול מקסיקניים צועדים על כביש לכיוון מרכז מעצר למהגרים בגבול בין ארה"ב ומקסיקו באל פאסו, טקסס, אוגוסט 2014. רויטרס
כ-11 מיליון מהגרים בלתי-חוקיים שוהים בארה"ב. תושבים מקסיקניים צועדים לעבר הגבול, 2014/רויטרס

יו"ר בית הנבחרים פול ראיין, הרפובליקני המכהן הבכיר ביותר, בירך על הפסיקה לצד גורמים אחרים במפלגתו. "זאת מכה קשה לניסיונותיו של אובמה להרחיב את סמכותו וניצחון לאלו שמאמינים בהפרדת הרשויות ובשלטון החוק", אמר התובע הכללי של טקסס קן פקסטן הרפובליקני. החוקה של ארצות הברית מקצה סמכויות מסוימות לשלוש הרשויות – המבצעת, המחוקקת והשופטת – של הממשל הפדרלי. הפסיקה מרמזת על כך שכל שינוי ניכר במדיניות ההגירה יצטרך לעבור בקונגרס.

מנגד, חורחה-מריו קבררה, דובר ארגון למען זכויות המהגרים הפועל בלוס אנג'לס, הביע צער על ההחלטה: "אנחנו חשים שבית המשפט הפנה את גבו למיליונים של מהגרים שבדומה לאבות ולאיהמות המייסדים שלנו חיפשו עתיד טוב יותר לעצמם ולילדיהם. הם יצטרכו להמשיך לחיות באפילה ללא הכבוד שמגיע להם". הפסיקה של עליון אינה משפיעה על תכנית נפרדת מ-2012, שנועדה להגן מפני הגירה על אנשים שהובאו לארצות הברית בתור ילדים. טקסס ומדינות אחרות לא ערערו עליה.

גם שני המועמדים המסתמנים לנשיאות התייחסו להחלטה. הילרי קלינטון הדמוקרטית ביקרה את הפסיקה על כך שהיא "משליכה מיליונים של משפחות ברחבי המדינה שלו לתוך מצב של אי-ודאות". טראמפ אמר כי הפסיקה "בלמה את אחת מהפעולות הכי מנוגדות לחוקה שנשיא כלשהו נקט אי-פעם".

(עדכון ראשון: 20:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully