וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף מחאה דמוקרטית של 15 שעות: בית הנבחרים לא ידון בחוקי נשק

23.6.2016 / 10:50

עשרות נציגי המפלגה התיישבו על הרצפה וסירבו להתפנות עד שיעלו לדיון שני חוקים להטלת הגבלות על מכירת נשק. לבסוף, העבירו הרפובליקנים חוק למאבק בזיקה והבית התפזר עד אחרי 4 ביולי

צילום: אי-פי, עריכה: שניר דבוש

עשרות צירים דמוקרטים בבית הנבחרים של ארצות הברית ישבו על רצפת הקונגרס כ-15 שעות אחרי שהכריזו כי לא יתפנו מהמקום עד שיתאפשר להם להעלות להצבעה שני חוקים שיגבילו את מכירת הנשק. עם זאת, בית הנבחרים פוזר הבוקר (חמישי) על ידי הרפובליקנים לאחר שהועברה חקיקה לתקצוב המאבק בהתפשטות נגיף הזיקה והוא יתכנס שוב רק אחרי 4 ביולי.

"אין הצבעה, אין הפסקה", קראו קרוב למאה דמוקרטים במחאה על שלא אפשרו להם להעלות את החוקים לדיון. הראשון דורש להרחיב את בדיקות הרקע לאלו המבקשים לרכוש נשק והשני הוא מניעת מכירת נשק לאנשים שהופיעו ברשימת המעקב של הבולשת הפדרלית (FBI) בחשד לטרור. השבוע דחה הסנאט ארבע הצבעות בנושא, שתיים שהגישו הדמוקרטים ושתיים שהגישו הרפובליקנים. חבר הקונגרס הדמוקרטי ג'ון לואיס, מיוזמי המחאה, אמר כי "זוהי השעה למצוא דרך לעשות את זה אמיתי. אנחנו צריכים להתיישב על הרצפה עד שתהיה פה פעולה".

לואיס היה אחד מבין 13 המשתתפים ב"נסיעת החופש" ב-1960, שבמסגרתה נסעו שישה שחורים ושבעה לבנים יחד מוושינגטון לניו אורלינס כדי למחות על ההפרדה הגזעית בתחבורה ציבורית שהייתה נהוגה בכמה מדינות. "ייקח כמה שייקח. חמש, 15, או 20 שעות", אמר.

עשרות דמורקטים התבצרו בבית הנבחרים בדרישה לדון ברגולציית נשק 23 יוני 2016. רויטרס, רויטרס
"להתיישב על הרצפה עד שתהיה פה פעולה". חברי הבית המוחים, הלילה/רויטרס, רויטרס

מחוץ לקונגרס התאספו כ-200 מפגינים שהביעו תמיכה בחברי הקונגרס המתבצרים. נציגי ארגון "אימהות דורשות פעולה" נשאו נאומים, וחברי הקונגרס יצאו בתורם לשוחח עימם. הוריהם של קורבנות הטבח בבית הספר "סנדי הוק" שבקונטיקט שלחו למקום מגשי פיצה, וכמה מהמפגינים הביאו שקי שינה ושמיכות. "לא נזוז מכאן כל עוד ההתבצרות נמשכת", אמרה לוואלה! NEWS אחת ממארגנות ההפגנה. חבר הקונגרס לואיס יצא למפגינים והבטיח כי הוא וחבריו ימשיכו בהתבצרות עד שתתקיים הצבעה.

היה זה מראה מאוד לא שגרתי. יותר ממאה חברי קונגרס ישבו באולם, אך משום שלא נערכה שם כל הצבעה רשמית, מערכת הכריזה לא עבדה. למרות זאת, חברי הקונגרס נאמו בתורם, ועוד כמאה איש ישבו ביציע. אחד מחברי הקונגרס, עמנואל קליוור, אף אחז כרית ענקית. חלקם החזיקו תמונות של קורבנות אירועי ירי וסיפרו את סיפוריהם. בין היתר, הם החזיקו בשלט "מנטרלים את השנאה", שהודפס על כרזה בצבעי דגל הגאווה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הסנטורית אליזבת וורן מביאה דונאטס לדמורקטים שהתבצרו בבית הנבחרים 23 יוני 2016. טוויטר, צילום מסך
הסנאטורית אליזבת' וורן מביאה דונאטס לחברי בית הנבחרים המוחים/צילום מסך, טוויטר

בתגובה למהלך, הודיע יו"ר בית הנבחרים, פול ראיין, על נעילת הישיבה והשידור הישיר מאולם הקונגרס. חברי הקונגרס המוחים, בתורם, החלו לשדר באופן עצמאי מתוך האולם באמצעות הטלפונים הסלולריים שלהם.

בראיון לרשת CNN דחה ראיין את הטענות על כך שהורה להחשיך את המסך, ואמר: "ככה החוקים עובדים פה מאז שיש טלוויזיה, היתה לנו מחאה דומה ב-2008. לנו כיבו את האורות. אלה חוקי הבית והם היו כך במשך שנים". הוא הדגיש כי אינו מוכן לאפשר את העלאת החוק להצבעה, וזאת משום שמדובר ב"תרגיל יחסי ציבור", לדבריו. "החוק הזה נפל בסנאט, לא נשנה את החוקה בלי תהליך. לא זו הדרך להביא חוק", אמר.

הבעיה האמיתית שאיתה צריכה ארצות הברית להתמודד, לטענתו, היא לא מדיניות הנשק אלא המלחמה בטרור. "אם מישהו נמצא ברשימת החשודים בטרור יש לנו תהליכים כדי לטפל בזה. זה מה שאנחנו צריכים לעשות, בצורה שקולה, לא בדרך יח"צנית, אחרי שזה נפל בסנאט. לא נביא חוק שלוקח זכות חוקתית ללא תהליך. הם מחפשים פרסום ותשומת לב, הם לא מחפשים פיתרון".

חברי המפלגה הדמוקרטית מתבצרים בבית הנבחרים בארה"ב בדרישה לדון במדיניות נשק. 23 ביוני 2016. AP
הקונגרס האמריקני, היום/AP

כשנשאל אם הוא נוקט עמדה זו בגלל שקיבל בעבר תרומות מארגון הרובאים הלאומי, ה-NRA, התעקש ראיין כי "הסיבה היא החוקה. לאנשים יש זכות, לא ניקח להם אותה בלי תהליך. זו הסיבה שאנחנו השמרנים עושים מה שאנחנו עושים. אסלאם רדיקלי וטרור מבית - יש הרבה מה לעשות בנושא הזה. בוא נתמקד בכך. אם מישהו ברשימה ורוצה לקנות אקדח, צריך לעשות משהו. לא להתעסק בפרסום".

סנאטור לינדזי גרהאם התייחס גם הוא לצעד ואמר: "היו לנו רק שלשום ארבע הצבעות בנושא". הוא הזכיר את הירי ההמוני במועדון באורלנדו, שבוצע על ידי עומר מטין, ואמר כי "חברי הדמוקרטים מנסים להפוך את זה לסוגייה של מדיניות נשק, במקום לנסות ולהבין איך הבחור הזה ירד מרשימת החשודים בטרור".

(עדכון ראשון: 5:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully