וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים אמריקניים: "ההפסדים של דאעש עלולים לחזור נגדנו כבומרנג"

22.6.2016 / 20:45

על אף המפלות בשדה הקרב בעיראק ובסוריה, גורמים בארה"ב ובאירופה סבורים כי עתה יפנה הארגון לפגיעה במטרות "רכות" במערב ויעבור לטקטיקת גרילה. ראש ה-CIA: "המאמצים שלנו לא פגעו ביכולות שלו"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

נשיא ארצות הברית ברק אובמה וכמה גורמים בממשל שיבחו את ההישגים הצבאיים שנרשמו לאחרונה במאבק נגד דאעש בעיראק ובסוריה - אך גורמים אמריקניים אחרים ומומחים שונים הזהירו כי המערכה האווירית והקרקעית שבה תומכת וושינגטון לא מספיקה כדי למגר את הארגון הקיצוני והיא אף עלולה לשמש בומרנג נגדה. לפי גורמים אמריקניים, סכנה נוספת היא שבזמן שדאעש מאבד שטחים בפלוג'ה שבעיראק ובמקומות אחרים, הוא יפנה לטקטיות פחות צבאיות ויורה על מתקפות נוספות נגד מטרות "רכות" באירופה, בארצות הברית ובמקומות אחרים.

גורם מודיעיני אמריקני, שדיבר בעילום שם, הזהיר כי בתגובה לאיבוד פלוג'ה ולערים אחרות הארגון עלול לעבור לפעולות גרילה במטרה להפריע לממשלות להשליט מחדש סדר. "ניתן לצפות מדאעש להטריד את הכוחות בערים שבהן הוא שלט בעבר ולמשוך אותם לקרבות ממושכים", אמר. השטח שבו החזיק דאעש אפשר לו להגדיל את רווחיו דרך יצוא נפט וגביית מיסים ושימש לו בסיס להתקפות על הבירה בגדאד. כמו כן, הוא סייע לו למשוך לוחמים זרים לחליפות האסלאמית שעליה הכריז.

חיילים של צבא עיראק בפלוג'ה. רויטרס
דאעש נסוג כדי לחזור במועד נוח יותר. חיילים עיראקים בפלוג'ה/רויטרס

ביום שלישי שעבר, יומיים אחרי שעומר מטין שנשבע אמונים לדאעש רצח 49 מבלים במועדון להט"בי באורלנדו, אמר אובמה כי הארגון מאבד את "הכסף שהוא עורק החיים שלו" בזמן שהוא מפסיד טריטוריה. ברט מקגרק, נציגו של הנשיא בקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, אמר בתדרוך בבית הלבן ב-10 ביוני כי "המדינה האסלאמית" איבדה כמחצית מהשטח שעליו שלטה בעיראק, כ-20% מהשטח שעליו שלטה בסוריה ו-30% מייצור הנפט שלה – שמהווה מחצית מהכנסותיה.

עם זאת, סת' גונס, מומחה לארגון במכון המחקר RAND, טוען כי לוחמי דאעש בעיראק כבר מראים סימנים לכך שאימצו את לוחמת הגרילה. "נראה שהשטחים שדאעש איבד בעצם ננטשו, כך שהם מתכוננים לקרב ביום אחר", אמר.

למרות ההתקדמות נגד דאעש בשדה הקרב ובתחום הכלכלי, ראש סוכנות הביון המרכזית (CIA) ג'ון ברנן אמר בשבוע שעבר בדיון בפני ועדת המודיעין של הסנאט: המאמצים שלנו לא פגעו ביכולות הטרור של הארגון ובתפוצתו העולמית". לדבריו, "המשאבים הנדרשים לטרור צנועים מאוד והארגון יצטרך לספוג אבדות גדולות יותר בשטח, בכוח האדם ובכסף כדי שיכולות הטרור שלו ייפגעו בצורה משמעותית".

עוד בוואלה!

וואלה מובייל במבצע משפחתי משתלם במיוחד! חוסכים לכל המשפחה

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית ברק אובמה מסר הצהרה בעניין בטבח באורלנדו. רויטרס
ההתלהבות הייתה מוקדמת? אובמה/רויטרס

חסן חסן, מומחה לטרור מהמכון ליחסים בינלאומיים בלונדון, אמר אתמול בדיון בוועידת ביטחון הפנים של הסנאט כי המתקפה באורלנדו מראה כי אובדן השטחים של דאעש לא פגע באהדה הרחבה אליו. "המשיכה העולמית לדאעש מנותקת מביצועיו על הקרקע", אמר.

גורמים בבגדאד טוענים כי הסונים בעיראק אינם רואים יותר בדאעש גורם משחרר וכי תפקידם של השיעים במלחמה נגד הארגון הצטמצם בהשוואה לשנה שעברה. כתוצאה מכך, צבא עיראק צבר תמיכה נרחבת יותר בקרב האוכלוסייה השיעית והוא נתפס פחות ככוח שיעי כפי שהיה בזמן שלטונו של ראש הממשלה נורי אל-מליכי.

עם זאת, הסכנה בכך שהמבצעים נגד הארגון שבהם מעורבות מיליציות שיעיות תגביר את המתיחות ותעזור לדאעש צפה שוב לאחר הטענות כי 49 גברים סונים הוצאו להורג אחרי שנכנעו לידי מיליציה שיעית שסייעה בשחרור פלוג'ה. לדברי הגורם המודיעיני האמריקני, דיווחים כאלו "משחקים לידי הנרטיב של דאעש".

צוותי מז"פ בוחנים את זירת הטבח במועדון באורלנדו, פלורידה, ארצות הברית, 12 ביוני 2016. רויטרס
"הבטן הרכה" של המערב. זירת הטבח באורלנדו/רויטרס

שגריר ארצות הברית בעיראק לשעבר ריאן קרוקר, שביקר במדינה במרץ האחרון, כתב במגזין מודיעיני המתפרסם באינטרנט כי מיליציות שיעיות קיצוניות משתתפות בקרב בפלוג'ה. מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני מופיע לעתים בשדה הקרב, גלוי לציבור.

לפי הקואליציה הבינלאומית, במקביל למפלות הצבאיות של דאעש, פחת זרם הלוחמים הזרים המצטרפים לשורותיו בסוריה ובעיראק בצורה משמעותית. גורמים למלחמה בטרור באירופה מעריכים כי בין 300 ל-400 מהם חזרו לבריטניה ומתקפות של "זאבים בודדים" כמו באורלנדו הן הדרך של דאעש "להמם את אויביהם". חסן חסן אמר כי "החשש שלי הוא שיש התמקדות גדולה מדי במרכיב הצבאי, מאשר בממדים הפוליטיים, החברתיים והדתיים" של הארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully