וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה במפלגת העבודה: ביטול הפריימריז הפתוחים לרשימה לכנסת

21.6.2016 / 0:12

קבוצה של כמה עשרות פעילים מרכזיים מנסים לחולל שינוי בשיטת הבחירות, כך שחברי המפלגה יבחרו ועידה שתהיה אחראית על בחירת המועמדים לכנסת בבחירות. ח"כ במפלגה: "ברור שהאינטרס למהלך הזה הוא רק של הרצוג - שאיבד כל קרדיט ציבורי"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אביב אירגז

(הרצוג אחרי צירוף ישראל ביתנו לקואליציה: "לא זחלתי")

על רקע המשברים האחרונים במפלגת העבודה, קבוצת פעילים מרכזיים יוזמת שינוי בשיטת הבחירות המקדימות ופועלת לבטל את הפריימריז הפתוחים לכלל חברי המפלגה, ולחזור לשיטת בחירה של דמוקרטיה ייצוגית, לפיה חברי הכנסת ייבחרו על ידי ועידת המפלגה. לוואלה! NEWS נודע כי שלשום התכנסה בתל אביב פגישה של המעורבים ביוזמה, שבה השתתפו כמעט 40 פעילים, אנשי הסתדרות, מזכירי מחוזות וראשי סניפים. בין היתר, היו המקום יו"ר קק"ל דני עטר, סגן יו"ר ההסתדרות פיני קבלו, השר לשעבר שמעון שטרית, מזכיר מחוז תל אביב שמוליק מזרחי, אחראי מושבים בהסתדרות אלי רוקח ופעיל ותיק במפלגת העבודה ולשעבר בכיר בבית ברל משה בן עטר.

"שיטת הפריימריז השחיתה את המערכת הפוליטית ומנעה את צמיחתם של מנהיגי שטח ראויים והעדיפה במקומם בעלי ממון, כוכבי תקשורת שכוחם בלשונם ודמויות מוכרות שמקצתן כשלו בתפקידן ולא הביאו מזור לחיינו הציבוריים", כתב בשבוע שעבר בן עטר בפוסט שהופץ לכלל חברי המפלגה, תחת הכותרת "מפלגת העבודה – בטלי כבר את הפריימריז".

פתיחת הקלפיות לבחירות במפלגת העבודה, בית סוקולוב תל אביב ינואר 2015. ראובן קסטרו
פריימריז בעבודה, ינואר 2015/ראובן קסטרו

בישיבה שררה הסכמה רחבה כי מדובר בשיטה בלתי שוויונית שהחלישה את המפלגה, לדברי הנוכחים, והוחלט להוביל מהלך לשינוי שיטת הבחירות. הבוקר החלו הפעילים להחתים צירים בוועידת המפלגה – המונה כ2,200 חברים, במטרה לגייס את תמיכתם של שליש מחברי הוועידה ולדון בהצעה בוועידה.

לפי שעה, ההצעה לשינוי שיטת הבחירות מתמקדת בשינוי בחירת הרשימה לכנסת ולא בבחירות לראשות המפלגה, אך לדברי פעילים בעבודה המהלך עשוי להתרחב גם לבחירות לראשות המפלגה. הפעילים, המגיעים ממחוזות כוח מאורגנים וחזקים של המפלגה, צופים כי המהלך יתפוס תאוצה וכי תהיה תמיכה של קבוצות גדולות והם עשויים להשיג רוב של חברי הוועידה לאישור ההצעה.

עד 1984 מפלגת העבודה קבעה את רשימת המועמדים שלה לכנסת על ידי ועדה מסדרת של אנשי מפתח במפלגה. ב-1988 המפלגה עברה לבחירות פנימיות על ידי ועידת המפלגה, ומאז 1992 ההתמודדות הפנים מפלגתית נעשית במתכונת של פריימריז. השיטה, שנועדה לפתוח את הליכי הבחירה לקהלים רחבים יותר ולשחרר את השליטה ההדוקה של ההנהגה בקביעת המועמדים ברשימה, זוכה לביקורות רבות הנוגעות להיבטי מימון וכספים, עידוד קבלני קולות ומפקדי ארגזים, ופגיעה בלכידות המפלגתית.

ישיבת סיעת המחנה הציוני, הכנסת. 13 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
טוען שלא מכיר את היוזמה - אך גורמים במפלגה חולקים עליו. הרצוג/נועם מושקוביץ

"הפריימריז הפתוחים לא הוגנים", אמר לוואלה! NEWS פעיל בכיר בעבודה שהשתתף בישיבה. "אנשי השטח שפעילים במפלגה עשרות שנים לא מצליחים להיכנס לרשימה בעוד ידוענים שמצטרפים מצליחים הרבה יותר בזכות מוכרותם והכספים שלהם. הבחירות צריכות לחזור לגוף נבחר, שיחזיר את הכוח לידי הפעילים הנאמנים והאקטיביים". לדברי הפעיל, "זה אחד הגורמים לתהליך השקיעה של מפלגת העבודה – התפתחה פוליטיקה אישית של חברי כנסת, שמחויבים פחות לקו האידיאולוגי המפלגתי, וכוחות השטח לא מצליחים לבוא לידי ביטוי".

ח"כ בעבודה המעורב במגעים, אמר לוואלה! NEWS כי "מי שלא ינסה להוביל את המהלך הזה יחטוף אש ותמרות עשן. יש קבוצה גדולה של אנשים שחושבים שהפריימריז הם תמצית הדמוקרטיה, אבל כשרואים מה קרה במרוצת השנים למפלגה מבחינת תפיסת העולם – זה ברור שזה כתוצאה מחדירה של אנשים בפריימריז שיש להם תפיסת עולם אחרת לגמרי".

עם זאת, חלק מהח"כים במפלגת העבודה צפויים להתנגד נחרצות למהלך. יו"ר האופוזיציה ויו"ר העבודה, יצחק הרצוג, אמר בתגובה כי אינו מכיר את היוזמה, אך גורמים בעבודה העריכו כי הוא מעורב, ואמרו כי מדובר במהלך שמונע מ"בכירים במפלגה שמעוניינים לשמור על מעמדם במקום לפנות את הכיסא שלהם". ח"כ בעבודה שהעדיף שלא להזדהות, אמר כי "ברור של מי האינטרס לפרק את הדמוקרטיה במפלגת העבודה - רק של הרצוג שאיבד את כל הקרדיט הציבורי שלו ורוצה שוועידה שלא נבחרה באופן דמוקרטי זה שנים, תשמור על מקומו. זה נזק למפלגה ובעיקר נזק למדינה, שלא תזכה למחנה שמציג אלטרנטיבה ראויה לשלטון ההרסני של הימין".

(עדכון ראשון: 21:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully