וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר באו"ם: ישראל תהיה מוכנה לאשרר האמנה נגד ניסויים גרעיניים

אי-פי ואמיר תיבון

20.6.2016 / 13:56

מזכ"ל הארגון לקידום יישום האמנה נפגש עם ראש הממשלה ומסר כי אשרור ישראלי הוא עניין של "מתי, ולא של אם". עם זאת, לא דווח על התקדמות ממשית או על קביעת לוח זמנים לכך. נתניהו: "סוגיית האשרור תלויה בהקשר האזורי"

הכור בדימונה/עריכה: ניר חן

בווידאו: דיון באולפן וואלה! NEWS על גיוס מדעני גרעין, מרץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שני) עם לסינה זרבו, מזכ"ל ארגון האו"ם שהוקם במטרה ליישם את האמנה למניעת ניסויים גרעיניים, ובסיומה מסר בכיר האו"ם כי ישראל תהיה מוכנה לאשרר בעתיד את האמנה, שאושרה באסיפה הכללית של האו"ם ב-1996. לדברי זרבו, נתניהו מתייחס לאשרור האמנה במונחים של "מתי, ולא של אם".

זרבו הוסיף כי אשרור ישראלי של האמנה יסייע לסלול את הדרך לאזור נקי מניסויים גרעיניים במזרח התיכון. חתימה על האמנה, כפי שכבר עשתה ישראל, אינו מחייב מבחינה חוקית, ואילו אשרור ישראלי של האמנה יקדם את כניסתה לתוקף.

אם ירושלים אכן תאשרר את האמנה, רק שבע מדינות נוספות יצטרכו לעשות זאת, על מנת להגיע לרף של 44 מדינות שאשררו את כל נספחי האמנה. נוסף על כך, בארגון האמנה מקווים כי לאשרור ישראלי תהיה השפעה נוספת על מדינות המזרח התיכון, שעשויות להביע נכונות מוגברת לאשרר בעצמן את האמנה לאחר שישראל תעשה זאת.

עוד בוואלה! NEWS:
למרות התנגדות הבית הלבן: בית הנבחרים אישר הגדלת הסיוע לישראל
ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו הצטרף לארגון אמריקני שפועל נגד איראן
לראשונה בתולדות האו"ם: נציג ישראלי מונה ליו"ר ועדה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בזירת פיגוע הירי במתחם שרונה, תל אביב. יוני 2016. ניב אהרונסון
"סוגיית האשרור תלויה בהקשר האזורי ובעיתוי המתאים". נתניהו/ניב אהרונסון

מלשכת נתניהו נמסר כי ראש הממשלה אמר בפגישה שמדינת ישראל תומכת באמנה ובמטרותיה ולכן חתמה עליה. "ראש הממשלה הוסיף שסוגיית האשרור תלויה בהקשר האזורי ובעיתוי המתאים", הובהר בהודעת הלשכה.

עוד נמסר כי זרבו הגיע לישראל בהזמנת ראש הוועדה לאנרגיה אטומית, זאב שניר. "ביקור המזכ"ל מבטא את שיתוף הפעולה רב השנים המוצלח בין ישראל לארגון", נמסר. "ישראל הייתה פעילה במשא ומתן על האמנה וחתמה עליה ב-1996. ישראל מיוצגת בארגון האמנה על ידי נציגה במעמד שגריר, ומשתתפת בבניין מערך האימות של האמנה".

האמנה מצטרפת לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני שנחתמה בשנת 1968, וישראל היא אחת מחמש המדינות שטרם חתמו עליה, יחד עם הודו, פקיסטן, קוריאה הצפונית ודרום סודאן. במסגרת האמנה למניעת ניסויים גרעיניים הוקם מערך פיקוח בינלאומי, בשיתוף המדינות החתומות על האמנה.

בשבוע שעבר צוינו 20 שנים לאישור האמנה באסיפה הכללית של האו"ם, באירוע חגיגי בווינה בהשתתפות יותר מ-120 דיפלומטים. "האמנה למניעת ניסויים גרעיניים הפכה ליעילה מאוד בשני העשורים האחרונים, במיוחד באמצעות מערכת של תחנות ניטור ברחבי העולם, שמסוגלות לזהות פעילות סיסמית חריגה ונשורת רדיואקטיבית באטמוספירה", הסביר במהלך האירוע מנהל האיגוד לפיקוח על נשק, דריל קימבל.

הכור בדימונה – 2004. GettyImages
"צורך לאומי". הכור בדימונה/GettyImages

לפני כשלושה חודשים פורסמה בוואלה! NEWS תכנית חדשה של הוועדה לתכנון ולתקצוב בהשכלה הגבוהה, שגובשה בשיתוף עם הוועדה לאנרגיה אטומית, המבקשת להרחיב את המחקר הגרעיני של ישראל באמצעות גיוס שבעה חוקרים חדשים לתחום. על פי מסמכי התכנית, "יש לראות בשיקום המחקר וההוראה בפיזיקה גרעינית צורך לאומי".

תקציב התכנית לקליטת שבעת המדענים הוא שבעה מיליון שקלים. הם יאותרו באמצעות ועדה מבין סטודנטים מצטיינים לתארים מתקדמים בפיזיקה. שבעת החוקרים יקבלו מלגות מחקר נדיבות ואף ייקלטו כחברי סגל באוניברסיטאות בארץ בתוך שלוש שנים. על פי ההחלטה, כבר בשנה הבאה יגויסו שני מדענים, בשנה שאחריה שניים נוספים ולאחר מכן עוד שלושה.

גורם המעורב בתכנית אמר לוואלה! NEWS כי יש מחסור בתחום ההנדסה הגרעינית בישראל. "הגרעין הישראלי חייב אנשים שיופנו לתחום הזה", אמר.

המתחם הגרעיני בניונגביון, קוריאה הצפונית, 2007. AP
ירידה במספר ראשי הקרב הגרעיניים בעולם. המתחם הגרעיני בניונגביון, קוריאה הצפונית/AP

על פי הדוח השנתי של המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם, שפורסם בשבוע שעבר, מספר ראשי הקרב הגרעיניים ברחבי העולם נמצא בירידה, למרות העובדה שאף אחת מתשע המדינות המחזיקות בהם הראתה סימנים לכך שהיא מוכנה לוותר על הארסנל הגרעיני שלה.

לפי הדוח, ארצות הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת, סין, הודו, פקיסטן, ישראל וקוריאה הצפונית מחזיקות ב-15,395 ראשי קרב גרעיניים נכון ל-1 בינואר השנה, בהשוואה ל-15,850 שהיו ברשותן אשתקד. מתוכם, 4,120 הוצבו על גבי טילים או בבסיסים עם כוחות מבצעיים – כולם על ידי ארצות הברית, רוסיה, בריטניה וצרפת. על פי הדוח, לישראל יש כ-80 ראשי קרב גרעיניים. הערכה זאת לא השתנתה בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully