וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצול הטירוף סביב היורו למכונת כסף משומנת

חן בניון

16.6.2016 / 12:52

צ'רלטון רכשה את זכויות השידור של משחקי אליפות אירופה, והבעלות עליהן שלה לחלוטין. אלא שהיא לא מסתפקת בתשלום קבוע של מנויים, וגובה תשלום ממקומות ציבוריים בהתאם לכמות המבלים. רק התערבות חקיקתית תאפשר איזון שפוי בין שמירה על זכויות השידור לזכותו של אוהד לצפות

אירועי הספורט בעידן הטכנולוגי הפכו מזמן לאירועים כלכליים. החלום לראות כדורגל ובחינם הולך ונעלם יחד עם הערוצים הממלכתיים. שוק הספורט מגלגל מיליארדים בשנה ומי המרוויח הגדול? בטח לא השחקנים או הצופים.

יחד עם זאת, חשוב לומר, זכות יוצרים ביצירה היא הזכות הבלעדית לעשות ביצירה, או בחלק מהותי ממנה, פעולה, אחת או יותר (בהתאם לסוג היצירה) ובין היתר לספק רישיון לשידור פומבי של היצירה.

"הביצוע הפומבי" שנזכר כחלק מזכויות היוצרים בחוק הישן, נחלק בחוק זכויות יוצרים החדש לשלוש קטגוריות נפרדות והן: ביצוע פומבי, שידור, והעמדה לרשות הציבור. זו האחרונה, מעוגנת בהוראת סעיף 15 לחוק החדש ולפיה העמדה של יצירה לרשות הציבור היא עשיית פעולה ביצירה כך שלאנשים מקרב הציבור תהיה גישה אליה ממקום ובמועד לפי בחירתם.

שידורי משחקי היורו 2016 הם יצירה המוגנת בזכויות יוצרים ולצ'רלטון בע"מ זכויות יוצרים בשידורם בישראל. המשמעות המשפטית היא, כי צ'רלטון בע"מ הינה בעלת זכות היוצרים והיא זו אשר קובעת את תנאי השימוש בה ולה הזכות לתבוע כל משתמש אשר הפר את התנאים.

צ'רלטון בע"מ מוכרת רישיונות שידור הן לחברות הכבלים והן לבעלי עסקים (מסעדות, פאבים, אתרי אינטרנט, וכו') המשדרים באופן פומבי את המשחקים ועונים על תנאי הפומביות ובהתאם לקריטריונים שנקבעו מראש נקבע מחירון, שלוקח בחשבון פרמטרים כמו כמות צופים במקום.

אין מחלוקת כי על כל משתמש לשלם תמורה בגין השימוש ביצירות, ככל שמדובר בתמורה הוגנת ומידתית. לטעמי הנושא לא מוסדר ונראה שיש לא אחת ניצול של רצון ו"טירוף" מצד אוהדים להיות חלק מהחוויה סביב המשחק ולכן החברות, שרוכשות את הזכויות והופכות לבעליהן, משקיעות משאבים כלכליים עצומים לצורך מעקב אחר בעלי בתי העסקים (בין היתר - בתי קפה, פיצוציות ובארים), הכולל מערך גבייה רציני ביותר, למכירת רשיונות שידור.

נציגי החברה אוספים נתונים של בעלי עסקים בזמן אמת וממלאים דוח, שימוש של בעל עסק שבו שודר המשחק. פרטי הדוח כוללים את כמות האנשים אשר צפתה במשחק ואף כמות אנשים פוטנציאלית למקום. יש לא מעט דרכים להתמודד עם פנייה מצד החברה לתשלום. חשוב לזכור שמדובר בהליך מורכב ולא לקבל מיד את התביעה של החברה לתשלום ככתבה וכלשונה. לא אחת ניתן להתמקח עם החברה הזוכה בזיכיון ולהגיע עמה להסדרים סבירים.

רמי וייץ. ברני ארדוב
יש ממד של ניצול הטירוף סביב הטורניר מצד צ'רלטון. רמי וייץ, השדר הבכיר שנשלח לצרפת/ברני ארדוב

בעל עסק שמשדר משחק או משתמש ביצירות מוזיקליות באופן פומבי, עליו לשלם בגין השימוש לאקו"ם, לפדרציה הישראלית לתקליטים ולקלטות בע"מ, לאשכולות וצ'רלטון בע"מ, אם החליט לשדר משחק באופן פומבי. מדובר באלפי שקלים בשנה.

לצורך השוואה, אקו"ם הינו תאגיד פרטי. מונופול, אשר פועל בהתאם לתנאים שקובע הממונה על ההגבלים העסקיים מעת לעת לצורך ניהול זכויות יוצרים (זכויות היוצרים מועברות בכתב העברת בעלות אשר מקנות לה בעלות ביצירות) ובין היתר, מוכרת רישיונות שימוש פרטניים ומסחריים לבעלי עסקים. גם לה הזכות לתבוע כל מפר זכות יוצרים.
המשתמשים משלמים הון עתק בגין השימוש ביצירות לאקו"ם, מה מזה מגיע ליוצרים? סכומים עלומים וקטנים.

אקו"ם פועלת בכסות תנאי הממונה על ההגבלים העסקיים, אך אם נבדוק טוב, נגלה שאקו"ם פועלת בכסות ליקויי ניסוח בתנאים שקבע הממונה על ההגבלים ובמשך שנים רבות גובה מן המשתמשים ( תחנות שידור, בעלי עסקים, כבלים וכו') כספים רבים בגין השימוש ביצירות, אך אותם יוצרים ( שבזכותם הכל קורה), מקבלים סכומים קטנים, לא ברורים, בהתאם למפתח תמלוגים לא ברור שאין בו אף מספר עצמאי.

אם כך, אותם גופים פועלים בהתאם לאותו דין שמאפשר להם לגבות מן המשתמשים כספים רבים ללא כל בקרה ויש לפעול לצורך שינוי. יש צורך להתערבות חקיקתית אשר תקבע מנגנון איזון מידתי בין המשתמשים לבין היוצרים. יש צורך בניהול זכויות יוצרים פשוט יותר ושקוף יותר על מנת שהמשתמשים ישלמו פחות והיוצרים יקבלו יותר כמו גם שחקני הכדורגל שהם בעלי הזכויות והיצירה לא פחות מבעלי החברות הזוכות.

הכותבת היא עו"ד מומחית לקניין רוחני וזכויות יוצרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully